  • 1. Data: 2002-06-11 06:01:28
    Temat: Podatek od sprzedaży mieszkania
    Od: "manio" <m...@u...rzeszow.pl>

    Dzien Dobry!

    Jestem w trakcie kupowania mieszkania (spoldzielcze wlasnosciowe). W sumie
    do tej pory wszystko szlo dobrze, ale nagle wlasciciel sprawdzil w
    spoldzielni, ze wykupil mieszkanie 28 grudnia 1997, a wiec dopiero
    28.12.2002 r. minie 5 lat. Fakt ten sprawia, ze jesli sprzedalby je teraz to
    musialby zaplacic podatek - dosc spory, bo ok. 10 000 zl (niestety nie moze
    raczej skorzystac
    z ulgi - przeznaczenie pieniedzy na cele mieszkaniowe w ciagu 2 lat - bo
    akurat wybudowal dom i to ogromny, gdzie w najblizszym czasie ma zamiar sie
    wprowadzic). Bynajmniej gosc stara sie byc w porzadku i nie chce nas zbyc,
    bo my juz praktycznie sprzedalismy swoje lokum i liczymy na szybka
    przeprowadzke do jego mieszkania. Tak wiec pytanie moje dotyczy tego jak ta
    sprawe zalatwic, abysmy mogli zamieszkac w tym
    nowym dla nas mieszkaniu majac gwarancje, ze wszystko bedzie legalnie i nikt
    sie nie wycofa.

    Czy moze wystarczy spisac u notariusza
    umowe przedwstepna, a z ostatecznym aktem notarialnym czekac do tego 28.12.
    br.? Na ile jest to pewne dla mnie (pytam, bo gosc chce przy tej umowie az
    80 % ceny mieszkania)?

    A czy faktycznie nie mozna obejsc obowiazku uiszczenia podatku od sprzedazy
    np. poprzez umieszczenie w umowie kupna-sprzedazy zastrzezenia, ze prawo
    wlasnosci przechodzi na kupujacych dopiero po 28.12.???

    Z gory serdecznie dziekuje za pomoc!!!

    --
    Z pozdrowieniami
    Manio

  • 2. Data: 2002-06-11 13:08:44
    Temat: Re: Podatek od sprzedaży mieszkania
    Od: "Janusz B." <j...@p...wp.pl>

    "manio" <m...@u...rzeszow.pl> wrote in message news:ae43r6$pj4
    > Jestem w trakcie kupowania mieszkania (spoldzielcze wlasnosciowe).

    Gratulacje :) Ja aktulanie dopiero szukam mieszkania i wiem, ze to nie jest
    proste.

    > spoldzielni, ze wykupil mieszkanie 28 grudnia 1997, a wiec dopiero
    > 28.12.2002 r. minie 5 lat. Fakt ten sprawia, ze jesli sprzedalby

    Szczerrze mowiac nie znam sie za bardzo na podatkach, ale spotkalem sie z
    takim zalatwieniem sprawy:
    Jeden ze sprzedajacych oferowal mieszkanie, ale na takich warunkach: teraz
    robimy umowe przedwstepna Z PRAWEM WPROWADZENIA SIE, a ostateczna umowe
    podpisuje sie dopiero np. 28 grudnia 2002.
    I wtedy wszystko powinno byc ok.

    Pozdrawiam, Janusz

  • 3. Data: 2002-06-11 13:38:11
    Od: "Hrynio" <j...@k...com.pl>

    Liczy sie rok podatkowy czyli do konaca 2002, wiec proponuje date 2-01-2003

    jh

    Użytkownik "Janusz B." <j...@p...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:ae4sl8$qva$1@shilo.silesia.pik-net.pl...

  • 4. Data: 2002-06-11 22:09:43
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik manio <m...@u...rzeszow.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae43r6$pj4$...@l...prz.rzeszow.pl...
> [...]
    28.12.
    > br.? Na ile jest to pewne dla mnie (pytam, bo gosc chce przy tej umowie az

    W umowie przedwstępnej musi być klauzula, że w wypadku wycofania się
    Sprzedający obowiązany jest zwrócić zaliczkę (w tym wypadku 80%) w podwójnej
    wysokości. Dokładnie nazywa się to zadatek, a nie zaliczka. W Kodeksie
    Cywilnym jest też dokładnie napisana ta właśnie zasada.
    W przypadku wycofania się Kupującego zadatek przepada.

> [...]
    > np. poprzez umieszczenie w umowie kupna-sprzedazy zastrzezenia, ze prawo
    > wlasnosci przechodzi na kupujacych dopiero po 28.12.???

    he, he..taka umowa kupna jest z gruntu nieważna gdyż cechą szczególną umowy
    kupna sprzedaży jest przeniesienie prawa własności. Pomimo takiego zapisu
    umowa choć nazwana nie będzie umową kupna sprzedaży.
    Umowa przedwstępna jak najbardziej, z klauzulą dotyczącą zadatku i z prawem
    wprowadzenia się.
    Umowa sprzedaży dopiero od stycznia 2003. (rok podatkowy)
    Nie zapominaj o opłacie skarbowej od umowy kupna (5%), taksy notarialnej,
    opłacie z wpis do Księgi Wieczystej. To nie są małe sumki. Spróbuj w umowie
    przerzucić chociaż część opłaty skarbowej na Sprzedającego.

    pozdrawiam
    WS

  • 5. Data: 2002-06-12 05:36:05
    Od: "Janusz B." <j...@p...wp.pl>

    "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> wrote in
    > Nie zapominaj o opłacie skarbowej od umowy kupna (5%), taksy notarialnej,

    wydaje mi sie, ze to jest aktualnie 2%.

    > opłacie z wpis do Księgi Wieczystej. To nie są małe sumki.

    dokladnie, w sumie za wszystkie oplaty moze i nawet kilka tys. wyjsc. heh.
    oplata sadowa, notarialna i jeszcze ze 100 innych.

    > Spróbuj w umowie
    > przerzucić chociaż część opłaty skarbowej na Sprzedającego.
    To wlasciwie jest niewykonalne, przynajmniej jak ja to zalatwiam, to
    wlasciciel nie chce nawet o tym slyszec. Zawsze jednak mozna przed kupnem
    troche sie potargowac o cene.

    Janusz

  • 6. Data: 2002-06-12 06:00:35
    Od: "manio" <m...@u...rzeszow.pl>

    Użytkownik "Janusz B." <j...@p...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:ae6mgf$qd4$1@shilo.silesia.pik-net.pl...
    > "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> wrote in
    >
    > wydaje mi sie, ze to jest aktualnie 2%.

    Tez mi sie wydaje, ze 2 % bo mieszkanie jest spoldzielcze wlasnosciowe (bez
    ksiegi wieczystej). Tak wiec chyba tylko bedzie taka oplata skarbowa i taksa
    notarialna i tyle (nie licze kosztu przyjecia do spoldzielni na czlonka).
    Wyliczylem, ze przy kwocie ok. 100 000 wyjdzie to ok. 3000 zl. Ale raczej te
    oplaty lapia mnie dopiero przy wlasciwej umowie notarialnej, czyli gdzies w
    styczniu 2003 r.?
    Nie mniej przekonuje mnie wasza propozycja: umowe przedwstepna Z PRAWEM
    WPROWADZENIA SIE. Czy wypada wymagac takze, aby w tej umowie bylo zawarte,
    iz gosc powinien mnie zameldowac, a sam sie wymeldowac oraz ze moge juz tam
    poczynic jakies remonty (musze przynajmniej wycyklinowac parkiety i
    pomalowac sciany)??? Czy raczej te sprawy juz pozostaja jako ustne
    ustalenia?

    --
    Z pozdrowieniami
    Manio

  • 7. Data: 2002-06-12 09:11:46
    Od: "Janusz B." <j...@p...wp.pl>

    "manio" <m...@u...rzeszow.pl> wrote in message news:ae6o5g$pv4
    > notarialna i tyle (nie licze kosztu przyjecia do spoldzielni na czlonka).

    koszt przyjecia, to ok 300-500zl. zalezy od spoldzielni.

    > Wyliczylem, ze przy kwocie ok. 100 000 wyjdzie to ok. 3000 zl.

    mniej wiecej.

    Ale raczej te
    > oplaty lapia mnie dopiero przy wlasciwej umowie notarialnej, czyli gdzies
    > styczniu 2003 r.?

    chyba tak, poki co placi sie tylko zadatek (w moim przypadku 10%, ale to
    chyba zalezy od umowy).

> [...]
    tam
    > poczynic jakies remonty (musze przynajmniej wycyklinowac parkiety i

    Nie wiem jak to jest z medlowaniem i wymeldowaniem.
    Natomiast na umowie przedwstepnej mozna zaznaczyc bodajze wszystko, czyli
    np. ze ta szfa zostaje, tamta polka ma byc zabrana, ta lampa zostaje i inne
    takie. czyli mozna rowniez zaznaczyc, ze przeprowadzi sie niezbedne remonty
    (mozna wyszczegolnic jak sie chce) i w przypadku, gdyby sprzedajacy chcial
    sie wycofac zobowiazuje sie do zwrotu kosztu wszystkich remontow. I takie
    tam - po prostu napisac wszystko co sie chce.

    Janusz

    ps.
    jestem w trakcie zalatiwania kupna mieszkania, ale troche we wczesniejszej
    fazie, wiec wszystkiego szczegolowo nie dowiedzialem sie. Na szczescie moj
    zakup jest normalny - znaczy kupno od razu, wiem tylko, ze jedna z ofert
    byla taka "opozniona".

  • 8. Data: 2002-06-13 10:27:44
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    A tak. Jak spółdzielcze bez KW.

> [...]
    > poczynic jakies remonty (musze przynajmniej wycyklinowac parkiety i
    > pomalowac sciany)??? Czy raczej te sprawy juz pozostaja jako ustne

    Wszystko wpisujesz co chcesz do umowy. Im więcej tym lepiej. I nich Cie
    zamelduje i nikogo innego.
    Zapłacisz tylko takse notarialną dwa razy. Przy przedwstępnej i przy
    właściwej.
    3000zł - extra.
    Ja zapłaciłem 14000 :(( Wartość mieszkania 160 tys, ale z działką. 8000 sama
    opłata skarbowa.

    pozdr
    WS