  • 1. Data: 2003-04-23 14:51:52
    Temat: Podatek od ugody z tytulu zrzeczenia sie roszczenia
    Od: t...@o...pl

    Witam

    otrzymalem pieniadze w ramach ugody pozasadowej za zrzeczenie sie roszczenia od
    mojego poprzedniego pracodawcy (2002 rok).
    Czy kwota ta podlega opodatkowaniu, tj czy powinienem wykazac ja na PIcie 8B ?
    Dostalem PIT z ta kwota do opodatkowanai od pracodawcy ale z tego co sie
    orientowalem takie przychody nie podlegaja opodatkowaniu.
    Bardzo prosze o pomoc

    tomek

  • 2. Data: 2003-04-23 15:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Apr 2003 t...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ Dostalem PIT z ta kwota do opodatkowanai od pracodawcy ale z tego co sie
    >+ orientowalem takie przychody nie podlegaja opodatkowaniu.

    Chyba "FAQ odszkodowań" :)
    Idea jest taka: jeśli odszkodowanie rekompensuje ci coś, co już miałeś
    i (w domyśle) było opodatkowane - to nie ma powodu żebyś płacić podatek.
    Ale jeśli to są pieniądze które dostałeś zamiast pieniędzy które
    *miały* (dopiero) być opodatkowane (tu: *jakbyś* zarobił to zapłaciłbyś
    podatek) - wtedy podatek się należy.

    W przełożeniu na literę prawa - UoPDoOF (przygotuj się na czytanie
    wielokrotnych zaprzeczeń ! - czyli "z wyjątkiem"..."wolne są"):

    ++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-24 07:04:03
    Od: t...@o...pl

    Dzieki wielkie,

    tylko wydaje mi sie ze przepisy ktore cytujesz wprowadzone zostaly od 1
    stycznia 2003, czy nie tak ?

  • 4. Data: 2003-04-24 10:05:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003 t...@o...pl wrote:

    >+ Dzieki wielkie,

    Skorzystam i złożę podanie: pisz pod cytatem, najlepiej stosownie
    przyciętym. Będzie łatwiej czytać tym którzy znajdą posta na googlu :)

    >+ tylko wydaje mi sie ze przepisy ktore cytujesz wprowadzone zostaly od 1
    >+ stycznia 2003, czy nie tak ?

    No, rzeczywiście:
    [...]
    >+ > ....
    >+ > g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    >+ > ----

    ...na 1.I.2002 nie ma w ustawie.
    A nie "przystaje" twój przypadek do pozostałych podpunktów (a..d) ?

    Bo musiałbyś umieć podać podstawę prawną do otrzymanego
    odszkodowania... Nie wiem czy "ugodę za pensję" należy wciągać
    w KC czy to jednak odszkodowanie z tyt. umowy o pracę :)
    Nie jest wykluczone że twój tok rozumowania jest właściwy
    i ustawodawca właśnie pp."g" zatykał dziurę w przepisach :)

    pozdrowienia, Gotfryd