  • 1. Data: 2003-04-23 13:49:02
    Temat: Koszty za pracownika zatr. na kontrakcie
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    Witam,

    Było już, ale uszło uwagi Szanownych Grupowiczów, więc powtarzam i proszę o
    odpowiedź:

    Mam następujące pytanie:

    Firma (sp. z o.o.) zatrudnia na umowę o pracę 1 osobę (sekretarkę). Reszta
    pracowników pracuje na podstawie kontraktów z ich jednoosobowymi firmami.
    Firma leasinguje 5 samochodów, które służą tym osobom do pracy (dojazdy do
    klientów w całej Polsce). Samochody te nie są w dowolnej dyspozycji
    pracowników (nie mogą oni używać ich do swoich potrzeb - np. jeździć na
    wakacje albo fuchy). Firma księguje koszty tych samochodów (czynsze
    leasingowe, faktury za paliwo itp.). Teraz w firmie trwa kontrola UKS, która
    zażyczyła sobie wyjaśnienia kto i na jakiej podstawie używa samochodów.
    Samochody nie są przypisane do konkretnych osób - jest ich mniej niż
    pracowników i kto potrzebuje ten bierze auto. W umowach nie ma ani słowa o
    dostępie do jakiegokolwiek sprzętu należącego do firmy.
    I wreszcie pytania:

    1. Czy firma ma prawo zaliczyć w koszty wydatki na samochody? Jeśli nie to
    co za to grozi? Jak się tłumaczyć?
    2. Czy pracownikom kontraktowym (ich firmom) coś zagraża w razie kontroli
    krzyżowej? Jeśli tak to co? Jak się tłumaczyć?

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 2. Data: 2003-04-24 01:35:54
    Temat: Re: Koszty za pracownika zatr. na kontrakcie
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Bogus -----###

    ja kawałkiem odpowiem albo raczej zamieszam, bo mam mało pomysłów...

    > Firma (sp. z o.o.) zatrudnia na umowę o pracę 1 osobę (sekretarkę). Reszta
    > pracowników pracuje na podstawie kontraktów z ich jednoosobowymi firmami.

    pracownik to jest na umowę o pracę - kontrakt z inna firmą to nie
    zatrudnienie pracownika

> [...]
    > Samochody nie są przypisane do konkretnych osób - jest ich mniej niż
    > pracowników i kto potrzebuje ten bierze auto.

    samochodów jest więcej - pracownik podobno jest tylko *jeden-sekretarka*

> [...]
    > I wreszcie pytania:
    >
    > 1. Czy firma ma prawo zaliczyć w koszty wydatki na samochody? Jeśli nie to

    a jaki związek z ewentualnym przychodem firmy mają te koszty ???

    > 2. Czy pracownikom kontraktowym (ich firmom) coś zagraża w razie kontroli
    > krzyżowej? Jeśli tak to co? Jak się tłumaczyć?

    to pracownikom czy kontraktowym?

    na moje oko sprawę używania tychże samochodów powinny regulować umowy -
    kontrakty

    albo się ma pracownika i ma koszty związane z tym co się daje
    pracownikowi do dyspozycji, albo sie coś zleca zewnętrznej firmie, która
    wystawia fakturę/rachunek za usługę wg umowy i nie interesują mnie
    dodatkowe koszty tejże firmy...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 3. Data: 2003-04-24 09:36:04
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 23-04-2003 15:49, Użytkownik Bogus napisał:
    > Witam,
    >
    > Było już, ale uszło uwagi Szanownych Grupowiczów,
    Nie uszło uwagi ale sprawa nie jest taka jednoznaczna.
    Pewnie też parę osób lekko spanikowało-nie tylko Ty tak kombinujesz :)

    > 1. Czy firma ma prawo zaliczyć w koszty wydatki na samochody? Jeśli nie to
    > co za to grozi? Jak się tłumaczyć?
    Moim zdaniem zarzuty UKS mogą wynikać z takiej oceny stanu faktycznego:
    Firma udostępnia - bezumownie i bezpłatnie - innym firmom własne środki
    trwałe, które służą kontraktowcom do uzyskania _ich_ przychodów oraz
    dodatkowo uzyskują oni korzyść z darmowego "najmu" Twoich samochodów.
    Ty nie wykazujesz samodzielnego korzystania z tych samochodów - wniosek:
    nie masz prawa do kosztów z nimi związanych.
    Sprawa rozbija się o wspomniany przez Ciebie brak uregulowania w
    umowach dwustronnych zasad korzystania i rozliczania kosztów pojazdów.
    (swoja drogą ktoś mógłby się pochwalić jak takie ustalenia wyglądają)
    Zastanawiam się czy ten problem nie mógłby być rowiązany globalnie
    poprzez wydanie zarządzenia zarządu spółki, w którym ustalane byłyby
    zasady wydawania pojazdów osobom postronnym, wręcz nakazanie osobie
    sprawujacej kontrolę nad firmą zawieranie umów z innymi firmami z
    klauzulą korzystania przy wykonywaniu określonych usług z samochodów
    firmowych. I to byłby powód dla którego w umowach dwustronnych nie
    znalazły się odpowiednie zapisy.
    Być może istnieją jakieś bardziej materialne przesłanki do korzystania
    w dzialalności firmy z własnych pojazdów. Mam na myśli np."ofirmowanie"
    samochodów, wykonywanie usług serwisowych i w zwizku z tym wyposażenie
    pojazdów w zestawy naprawcze, specjalne zabezpieczenia i ubezpieczenie
    cargo.
    Dla powiązania kosztów z osiaganymi przychodami moim zdaniem wskazane
    byłoby prowadzenie ewidencji kto, kiedy, po co korzystał z określonego
    pojazdu i co dzięki temu dla firmy osiagnął. Formalny brak umowy byłby
    zarzutem mniejszego kalibru, IMO niepozwalajacym na nieuznanie wszelkich
    kosztów eksploatacji samochodów.

    > 2. Czy pracownikom kontraktowym (ich firmom) coś zagraża w razie kontroli
    > krzyżowej? Jeśli tak to co? Jak się tłumaczyć?
    Wspomniałem już o przychodach uzyskiwanych przez kontaktowca z tytułu
    bezpłatnego korzystania z cudzego majatku (na pewno tego nie wykazują).
    Co do tego, że faktycznie jest to wykonywanie umów o pracę - to nie wiem
    jakie z tego faktu wynikają konsekwencje i co może UKS zarzucić.
    > Boguś
    Pewnie niewiele pomogłem, ale pozdrawiam. WitoldG.

  • 4. Data: 2003-04-24 21:29:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Apr 2003, Bogus wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Było już, ale uszło uwagi Szanownych Grupowiczów,

    Pewnie nie uszło, ale (pewnie) nie mają konceptu.

    [...]
    >+ Firma (sp. z o.o.) zatrudnia na umowę o pracę 1 osobę (sekretarkę). Reszta
    >+ pracowników pracuje na podstawie kontraktów z ich jednoosobowymi firmami.

    Dla porządku: "wykonawców" a nie "pracowników".
    Pracownik - jak sama nazwa wskazuje - ma zawartą umowę o pracę :)

> [...]
    [...]
    >+ W umowach nie ma ani słowa o
    >+ dostępie do jakiegokolwiek sprzętu należącego do firmy.

    No i to pewnie jest błąd.
    Wiele ci nie poradzę, oprócz tego że pamiętam iż ktoś już (ale tak
    z rok temu...) zgłaszał podobny problem "wyrzucenia z kosztów".
    Ani komentarzy, ani wniosków już nie pamiętam :(
    Spróbuj googla, choć wątpię w efekt (tj. dyskusję może znajdziesz,
    ale konkretów chyba też nie było).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-04-24 22:28:55
    Od: "Boguś" <b...@w...pl>

    Użytkownik "walfal" <w...@p...neostrada.pl> napisał w wiadomości

    > Nie uszło uwagi ale sprawa nie jest taka jednoznaczna.
    > Pewnie też parę osób lekko spanikowało-nie tylko Ty tak kombinujesz :)

    Gwoli ścisłości to nie ja jestem ta firma. Ja jestem tylko ten na
    kontrakcie. :-)

> [...]
    > Ty nie wykazujesz samodzielnego korzystania z tych samochodów - wniosek:
    > nie masz prawa do kosztów z nimi związanych.

    A jeśli weźmiemy MPK, które zatrudni w ten sposób 50 kierowców, to też
    uznają użytkowanie autobusów za przychód kierowców? Nie będą to koszty MPK?

> [...]
    > klauzulą korzystania przy wykonywaniu określonych usług z samochodów
    > firmowych. I to byłby powód dla którego w umowach dwustronnych nie

    Niestety nie ma żadnych takich zapisów (teraz to już po ptokach chyba)

> [...]
    > samochodów, wykonywanie usług serwisowych i w zwizku z tym wyposażenie
    > pojazdów w zestawy naprawcze, specjalne zabezpieczenia i ubezpieczenie

    Usługi mają charakter "intelektualny' i praktycznie nie ma to znaczenia jaki
    to będzie środek transportu.

> [...]
    > pojazdu i co dzięki temu dla firmy osiagnął. Formalny brak umowy byłby
    > zarzutem mniejszego kalibru, IMO niepozwalajacym na nieuznanie wszelkich

    Nie ma i nie było takiej ewidencji - auta bardzo często zmieniają kierowców.

    > Wspomniałem już o przychodach uzyskiwanych przez kontaktowca z tytułu
    > bezpłatnego korzystania z cudzego majatku (na pewno tego nie wykazują).

    NIestety tego się obawiam najbardziej - argument o MPK może nie wystarczyć

    > Co do tego, że faktycznie jest to wykonywanie umów o pracę - to nie wiem
    > jakie z tego faktu wynikają konsekwencje i co może UKS zarzucić.

    Bezpośrednio do tego się na razie nie przyczepili.

    > Pewnie niewiele pomogłem, ale pozdrawiam. WitoldG.

    Dzięki bardzo - widzę że odczucia są podobne do moich.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 6. Data: 2003-04-25 09:21:15
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 25-04-2003 00:28, Użytkownik Boguś napisał:

    > Gwoli ścisłości to nie ja jestem ta firma. Ja jestem tylko ten na
    > kontrakcie. :-)
    Czyli Twoje zmartwienie jest mniejsze.

    > A jeśli weźmiemy MPK, które zatrudni w ten sposób 50 kierowców, to też
    > uznają użytkowanie autobusów za przychód kierowców? Nie będą to koszty MPK?

    MPK w tem sposób nie zatrudni kierowców, albo będzie to miało solidne
    podstawy prawne.

    > Niestety nie ma żadnych takich zapisów (teraz to już po ptokach chyba)
    Jakaś uchwała zarzadu spółki mogłaby się odnaleźć :)

    > Nie ma i nie było takiej ewidencji - auta bardzo często zmieniają kierowców.
    Kolejny zarzut:brak nadzoru nad majątkiem spółki.

    > NIestety tego się obawiam najbardziej - argument o MPK może nie wystarczyć

    Jakoś nie mam przekonania czy UKS będzie sięgać do kontraktowców.
    W opisanej sytuacji, przy braku jakichkolwiek dokumentów
    potwierdzajacych fakt korzystania z samochodów spółki przez konkretne
    osoby, trudno będzie to udowodnić a tym bardziej wyliczyć uzyskiwane
    korzyści.
    Co do pracy na *samozatrudnienie* to w mojej okolicy rozliczający się
    na zasadach ogólnych śpią spokojnie.
    WitoldG.

  • 7. Data: 2003-04-25 14:46:41
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

> [...]
    > korzyści.
    > Co do pracy na *samozatrudnienie* to w mojej okolicy rozliczający się

    Nareszcie jakiś upokajający głos ;-)

    Dzięki i pozdrawiam
    Boguś