  • 1. Data: 2003-06-05 22:19:04
    Temat: Podział spadku i podadki
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Witam

    Pracę domową czyli lekturę ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od
    spadku i darowizm mam już za sobą ale chciałbym się upewnić co do kilku
    rzeczy.

    Spadek nabyli:
    - Moja babcia - 9/24 (I grupa podadkowa)
    - Mój wujo - 5/24 (I grupa podadkowa)
    - Moja ciotka - 5/24 (I grupa podadkowa)
    - Ja - 5/24 (II grupa podadkowa)

    Przedmiotem spadku jest gospodarstwo rolne.
    Tak się składa że wartość zabudowań wynosi mniej więcej 14/24 natomiast
    wartość ziemi 10/24 więc najbardziej logiczny wydaje mi się podział w
    ten sposób że moja babcia + jeden ze spadkobierców dziedziczą dom
    natomiast pozostała dwójka ziemię. Tyle tytułem wstępu teraz pytania.

    Czy dobrze zrozumiałem:

    artykuł 4 pkt 1 wspomnianej ustawy:

    >1) Nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego
    >lub jego części, jak również działki przyzagrodowej z wyjątkiem:
    >a) budynków mieszkalnych,

    tzn w przypadku jeśli 2 osoby odziedziczą ziemię jest ona zwolniona od
    podatku i mogą dowolnie nią dysponować bez żadnego ograniczenia typu że
    owszem są zwolnione ale pod warunkiem że nie sprzedadzą jej w ciągu 5
    lat? (wiem że niby jasno napisane ale nie jestem pewien czy nie
    przeoczyłem czegoś)

> [...]
    >1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    >2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    >- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    >nie przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.[...]

    >2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    >następujące warunki:
    >2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    >stanowiącego odrębną nieruchomość [...]
    >3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu [...]

    Małe wyjaśnienie: Moja babcia i ja mieszkamy w budynku będącym
    przedmiotem spadku, mój wujo ma własny dom, moja ciotka mieszka w
    blokach (mieszkania spółdzielcze nie własnościowe), ale głównym
    lokatorem jest jej były mąż.

    Tak się składa, że budynek ma właśnie powierzchnię użytkową około 110
    m2, ale to jest akurat najmniej istotne.
    Z powyższego punktu wynika na pewno, że w przypadku dziedziczenia części
    domu przez mojego wuja ulga by go nie dotyczyła, ja i moja babcia na
    pewno moglibyśmy skorzystać z niej natomiast nie wiem jak wygląda
    sytuacja z moją ciotką, czy ona również mogła by z niej skorzystać?

    A i jeszcze jedno pytanie, czy orientuje się ktoś w jaki sposób zostanie
    naliczona przy podziale spadku opłata (podział będzie dokonywany przez
    dział spadku w sądzie), wiem że to zależy od wartości ale nie wiem na
    jakiej zasadzie jest to naliczane, jaki procent wartości?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl