  • 1. Data: 2006-10-01 17:21:03
    Temat: Potwierdzenie salda
    Od: "intercomln" <i...@p...onet.pl>

    Szanowni Państwo
    Szukam aktu prawnego, który zwalniałby wierzyciela z obowiązku wysyłania
    potwierdzenia salda zerowego do kontrahenta.
    Za pomoc serdecznie dziękuję

  • 2. Data: 2006-10-02 07:42:25
    Temat: Re: Potwierdzenie salda
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 10/1/2006 7:21 PM, Użytkownik intercomln napisał:

    > Szanowni Państwo
    > Szukam aktu prawnego, który zwalniałby wierzyciela z obowiązku wysyłania
    > potwierdzenia salda zerowego do kontrahenta.
    > Za pomoc serdecznie dziękuję

    Raczej nie znajdziesz bo jaki by miały sens?

  • 3. Data: 2006-10-02 20:54:49
    Od: "intercomln" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "\n" <...@...xy> napisał w wiadomości

    > Raczej nie znajdziesz bo jaki by miały sens?
    >
    > --
    Oszczędność. Mam wielu kontrahentów,z którymi nie zawarłam umowy mają saldo
    zerowe i jetem pewna że nie będę już z nimi współpracowała.To po co wysyłać
    potwierdzenie salda ? a ustawa o rachunkowości obliguje do wysyłki.

  • 4. Data: 2006-10-03 06:48:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Oct 2006, intercomln wrote:

    > Oszczędność. Mam wielu kontrahentów,z którymi nie zawarłam umowy mają saldo
    > zerowe i jetem pewna że nie będę już z nimi współpracowała.

    Moment, moment.
    Z jakiego aktu prawnego Ci wyszło, że ktoś z kim:
    - nie masz zawartej umowy
    - nie dokonałaś transakcji (w danym roku)
    - nie masz żadnych zobowiązań (w obie strony) do rozliczenia
    ...jest "kontrahentem"?

    > To po co wysyłać

    Ale IMO Twoje pytanie sugerowało że pytasz o kogoś kto *jest*
    kontrahentem, czyli z kim była dokonywana transakcja (ale saldo
    jest zerowe)!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-10-03 08:44:48
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 10/2/2006 10:54 PM, Użytkownik intercomln napisał:

> [...]
    > zerowe i jetem pewna że nie będę już z nimi współpracowała.To po co wysyłać
    > potwierdzenie salda ? a ustawa o rachunkowości obliguje do wysyłki.

    Ja się pytam jaki sens miałby przepis regulujący coś z założenia nie
    wymagającego regulacji? Gdzie niby w ustawie o rachunkowości nakazane
    jest inwentaryzowanie czegoś czego nie ma? Hę?

  • 6. Data: 2006-10-03 08:52:13
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 10/3/2006 8:48 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >

    > Ale IMO Twoje pytanie sugerowało że pytasz o kogoś kto *jest*
    > kontrahentem, czyli z kim była dokonywana transakcja (ale saldo

    Gotfryd, przeprowadzone transakcje, podpisane umowy nie mają żadnego
    znaczenia! Co było a nie jest nikogo nie interesuje. Na dzień bilansowy
    należy zinwentaryzować posiadane wierzytelności. Stwierdzić, że to co
    figuruje w bilansie jest możliwe do wyegzekwowania albo mówiąc inaczej
    stwierdzić, czy wycena wierzytelności była prawidłowa. Na ile można
    wycenić coś co ma już wartość 0?

  • 7. Data: 2006-10-03 17:58:21
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 2 Oct 2006 22:54:49 +0200, intercomln napisał(a):

    > To po co wysyłać potwierdzenie salda?
    > a ustawa o rachunkowości obliguje do wysyłki.

    Ale ta ustawa nie obowiązuje np KPiR-owców, ryczałtowców, kartowiczów, a
    tym bardziej osoby fizyczne do "odsyłania" takich potwierdzeń sald.

  • 8. Data: 2006-10-03 20:26:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Oct 2006, \n wrote:

    > Gotfryd, przeprowadzone transakcje, podpisane umowy nie mają żadnego
    > znaczenia! Co było a nie jest nikogo nie interesuje.

    Hm... może. W zakresie "jak ma być wg przepisów" wolę nie wnikać,
    co za dużo to niezdrowo i UoR niech sobie leży nie niepokojona ;)
    Ale mi się zdarzało że kontrahenci na PK bombardowali mnie
    takim papierkiem o saldzie "0" :) (z prośbą o potwierdzenie)
    I na dole dopisuję że IMO *jednak* ma to sens.

> [...]
    > stwierdzić, czy wycena wierzytelności była prawidłowa. Na ile można wycenić

    Ale na zdrowy rozum, sprawdzenie salda z kimś kto dokonał transakcji,
    mimo że wydaje nam się ;) iż transakcja została rozliczona, ma pewien
    sens: jest to sprawdzenie poprawności naszych danych.
    Błąd w wycenie wierzytelności może wynikać z tego, że ktoś z faktury
    na 1111,21 zł przepisał 111,21 zł (albo 11111,21 zł) i tyle zapłacono
    przelewem, zapiski w księgach winien/ma mogą się zgadzać.
    U nas :>
    A "wycena wierzytelności" będzie mimo "wewnętrznej zgodności" do kitu ;)
    Jak kontrahent ujawni że mamy nadpłatę lub niedopłatę 1000 zł to ktoś się
    problemem zajmie!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-10-04 06:55:02
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]
    > Jak kontrahent ujawni że mamy nadpłatę lub niedopłatę 1000 zł to ktoś się

    to raczej nie jest możliwe przy księgach rachunkowych, zakładając,że są
    one prowadzone tak, jak być powinny. W przeciwnym wypadku ta duskusja i
    tak nie miałaby sensu.
    Jeżeli zapłacę kwotę inną, niż wynikająca z faktury, bądź mi takową
    zapłacą, znajdzie to odzwierciedlenie na koncie kontrahenta. I nie ma
    możliwości, że w księgach zanotujesz to tak, jak wychodzi z faktury. Bo
    nie będzie grała ci kasa lub bank, więc tą dodatkową kontrolę masz
    poprzez inne konta, które w przeciwieństwie do kpr muszą ci się
    zbilansować.

  • 10. Data: 2006-10-04 07:59:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Oct 2006, gonia wrote:

> [...]
    > miałaby sensu.
    > Jeżeli zapłacę kwotę inną, niż wynikająca z faktury,

    No żesz... zapłacisz taką, jaka wynika z *błędnie* odczytanej faktury!!
    Ktoś przeczytał 1111,21 zamiast 111,21 i taka została wpisana "po obu
    stronach".

    > bądź mi takową zapłacą,

    A, jak Ci zapłacą (nieprawidłową kwotę) to będziesz wiedzieć.
    Tyle, że kontrahent nie będzie wiedział że ma dług (i odsetki rosną)
    lub nadpłatę (i odsetki nie przysługują) :)
    Jeśli zażąda potwierdzenia sald, to się dowie że u niego coś jest
    "nie tak" (i na odwrót).

    > znajdzie to odzwierciedlenie na koncie kontrahenta. I nie ma możliwości, że w
    > księgach zanotujesz to tak, jak wychodzi z faktury. Bo nie będzie grała ci
    > kasa lub bank,

    Goniu, przynosi pracownik f-rę płatną przelewem, księgują ją gdzie tam
    trzeba - z *błędnym* wpisem wartości - i na podstawie tego błędnego wpisu płacą.
    Naprawdę kasa i bank będzie grała.
    Niby skąd weźmiesz informację że ta kwota jest błędna, oprócz ponownego
    czytania faktury oczywiście ;>, jeśli ktoś na podstawie błędnego zapisu
    zapłaci?

    > więc tą dodatkową kontrolę masz poprzez inne konta, które
    > w przeciwieństwie do kpr muszą ci się zbilansować.

    Ależ zbilansują Ci się!
    Masz wpis 1111,21 zł "do zapłaty", 1111,21 "zapłacono".
    I wszyscy są szczęśliwi, włącznie z kontrahentem ;) (który księguje 1000
    zł "z przeznaczeniem na przyszły zysk nadzwyczajny jak przedawnienie
    upłynie" :P)

    pzdr, Gotfryd