    From: m...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Praktyki robotnicze w PRL a kapitał początkowy
    Date: 23 Feb 2003 22:13:09 +0100

    Witam grupowiczów. Nazywam się Maciej Psyk a sprawa dotyczy mojej mamy.

    W latach 70-tych przed rozpoczęciem studiów na tzw. "roku zerowym" miałam
    jak wszyscy wówczas (zdaje się, że kilka milionów Polaków...) obowiązkowe
    miesięczne "praktyki robotnicze". Wprowadzono je w 1961 (?) i trwały do końca
    PRL. Bez zaliczenia ich nie można było rozpocząć studiów. Czy to się liczy do
    kapitału początkowego? ZUS twierdzi (pani od informowania o kapitale
    początkowym), że do studiów to się nie liczy, bo studia zaczęły się 1
    października. Nie liczy się więc do okresu nieskładkowego. Może zatem liczy się
    do okresu składkowego, tylko pani w ZUS nie wychyla się z tym??? Przypominam
    sobie, że były za to jakieś pieniądze. Byłaż to "praca na rzecz jednostek
    gospodarki uspołecznionej" (art. 6 ust. 2 pkt 13 Ustawy o emeryturach [...]? A
    jak to udokumentować? (w indeksie widnieje tylko czyjś podpis - bez pieczątki).
    Będę wdzięczna za podzielenie się swoimi informacjami na ten temat oraz o
    podstawie prawnej tychże praktyk.

    Janina