  • 1. Data: 2009-07-09 00:31:35
    Temat: Prawa autorskie, sprzedaz oprogramowania przez internet
    Od: bejo <b...@s...agh.edu.pl>

    Sprzedaje za posrednicstwem sklepu internetowego programy dla
    telefonow komorkowych. Umiescilem przychody z tego tytulu na PIT-36
    pod szyldem "praw autorskich", czy slusznie?

    Dostalem dzis telefon z urzedu skarbowego z informacja ze moje
    przychody nie moga byc zakwaflifikowane jako przychody z tytulu praw
    autorskich, poniewaz "korzystam z czegos co juz wykonalem" i dochody z
    praw autorskich sa "czyms tworzonym na bierzaco, jak na przyklad
    koncert muzyczny". Po dluzszej rozmowie dowiedzialem sie, ze gdybym
    wykonal program raz w ramach umowy o dzielo, to bylby to dochod z praw
    autorskich. Natomiast w przypadku gdy sklep internetowy sprzedawal moj
    program w sposob ciagly i przekazywal mi za to czesc zyskow, to juz
    nie sa to zyski z praw autorskich.

    Dla mnie nie ma to sensu, przecierz muzycy sprzedaja kopie swoich
    piosenek przez cale zycie i jak rozumiem to jest zaliczane jako
    przychod z tytulu praw autorkich.

    Bylbym wdzieczny za rozjasnienie mi tego tematu. Czy US ma racje? Czy
    interpretacja moze byc tu rozna?

    --
    Pozdrawiam,
    Bejo

  • 2. Data: 2009-07-09 01:13:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bejo wrote:
> [...]

    > autorskich. Natomiast w przypadku gdy sklep internetowy sprzedawal moj
    > program w sposob ciagly i przekazywal mi za to czesc zyskow, to juz

    zgadza się.

    > Dla mnie nie ma to sensu, przecierz muzycy sprzedaja kopie swoich
    > piosenek przez cale zycie i jak rozumiem to jest zaliczane jako
    > przychod z tytulu praw autorkich.

    jesteś pewien, że z płyt, czy raczej z koncertów. Gdzie każde wykonanie
    utworu jest dziełem samym w sobie.

    > Bylbym wdzieczny za rozjasnienie mi tego tematu. Czy US ma racje? Czy
    > interpretacja moze byc tu rozna?

    Pozostaje ci zrobienie powtórnego rozliczenia i dopłacenie podatku z
    odsetkami.

  • 3. Data: 2009-07-09 09:11:18
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-07-2009 o 03:13:56 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Nie.
    >

    > zgadza się.
    >

    > Pozostaje ci zrobienie powtórnego rozliczenia i dopłacenie podatku z
    > odsetkami.

    witek jak zwykle na pewniaka, ale chyba nie doczytał kiedyś wątku
    o przychodach z praw autorskich.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-07-09 15:01:58
    Od: bejo <b...@s...agh.edu.pl>

    On 9 Lip, 11:11, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > witek jak zwykle na pewniaka, ale chyba nie doczytał kiedyś wątku
    > o przychodach z praw autorskich.

    Czyli jednak interpretacja nie jest jednoznaczna? Pamietasz moze tytul
    watku?

    PS. Jesli moj US sie uprze ze nie moge swoich dochodow traktowac jako
    dochodow z tytulu praw autorskich to czy odwolanie pisze do tego
    samego US, czy juz np. do MF? Bo jakos nie widze sensu sie odwolywac
    do tych samych ludzi, ktorzy teraz nie chca zaakceptowac mojego PIT-
    a... (nawiasem mowiac na infolini w MF powiedziano mi ze takie dochody
    sie spokojnie kwalifikuja pod prawa autorskie - czeski film...)

    --
    Pozdrawiam,
    Bejo

  • 5. Data: 2009-07-09 17:36:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-07-2009 o 17:01:58 bejo <b...@s...agh.edu.pl> napisał(a):

    > Czyli jednak interpretacja nie jest jednoznaczna? Pamietasz moze tytul
    > watku?

    Coś z 50% KUP w temacie, dokładnie nie pamiętam

> [...]
    > a... (nawiasem mowiac na infolini w MF powiedziano mi ze takie dochody
    > sie spokojnie kwalifikuja pod prawa autorskie - czeski film...)

    Nie - ruskie napisy. Informacja to pic na wodę i młyn na naiwnych,
    trzeba było uzyskać pisemną interpretację.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-07-09 18:50:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    bejo wrote:
> [...]
    > przychod z tytulu praw autorkich.
    >
    > Bylbym wdzieczny za rozjasnienie mi tego tematu. Czy US ma racje? Czy

    Jeśli powiedzieli Ci dokładnie to co napisałeś, to IMHO w tym Twoim US
    raczej bredzą.

    Tak czy inaczej masz do doczytania i stwierdzenia czy pasują do Twojej
    sytuacji dwa artykuły PDOF: 18 i 22, ustęp 9 punkt 3.

    Jeśli pasują to (znowu IMHO - każdy bawi się na swój rachunek) nic nie
    robić i czekać na dycyzję, a następnie się odwoływac.

    Jeśli nie pasują to składać korektę.

    No i tak jak Tomek sugerował, doczytaj wątek z 50% KUP w tytule - co być
    może pozwoli Ci się zorientować czy Twoja sytuacja pasuje czy nie do
    powołanych wyżej artykułów.

    Piotrek

  • 7. Data: 2009-07-10 18:58:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Jul 2009, bejo wrote:

    > Czyli jednak interpretacja nie jest jednoznaczna? Pamietasz moze tytul
    > watku?

    http://groups.google.pl/groups/search?as_q=&as_epq=&
    as_oq=wnip+niematerialnych&as_eq=&num=100&scoring=d&
    &as_ugroup=*.podatki&safe=off

    wątek: "Moge miec 50% kosztow uzyskania przychodu ?"
    - ale nie tylko, poruszono przy innych okazjach amortyzacji WNiP
    (wyszukiwanie łapie oczywiście również amortyzację lokali
    i innych ST z okazji nazwy ewidencji, ale te pomijasz).

    > PS. Jesli moj US sie uprze ze nie moge swoich dochodow traktowac jako
    > dochodow z tytulu praw autorskich to czy odwolanie pisze do tego
    > samego US

    Ale oni muszą najpierw wydać decyzję.
    Jak Ci pisali - jeśli "autorskie" pasują, zebrać trzeba stos urzędowych
    interpretacji pozbieranych skąd się da i dopiero w odpowiedzi na
    decyzję można decyzję zaskarżyć.
    Organem sprawującym nadzów na US jest IS (izba skarbowa), ale nie
    pamiętam procedury (tj czy odwołanie wysyła się wprost do IS, czy
    do IS za pośrednictwem US - czyli składając do US).

    Jakby na mnie trafiło, to bym w odwołaniu zaakcentował, że US nie
    może "dobierać" interpretacji w spoób niekorzystny dla podatnika
    (tj z sugestią że policzyli iż w "zalecony" sposób wyjdzie wyższy
    podatek).

    Dopiero po IS jest sąd administracyjny :D

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-07-10 21:34:31
    Od: bejo <b...@s...agh.edu.pl>

    On 9 Lip, 20:50, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    >
    > Tak czy inaczej masz do doczytania i stwierdzenia czy pasują do Twojej
    > sytuacji dwa artykuły PDOF: 18 i 22, ustęp 9 punkt 3.

    Przeczytalem te artykuly oraz tak ogolnie ustawe o prawie autorskim i
    teraz juz zupelnie nie rozumiem do czego Ci ludzie z US sie czepiaja.
    Napisalem program, mam do niego prawa autorskie i czerpie z nich
    korzysci majatkowe z tych praw. Gdzie jest problem... Moze powinienem
    jeszcze tutaj napisac ze nie prowadze zadnej dzialalnosci gospodarczej
    i jestem jeszcze studentem (dorabialem sobie na wakacjach tymi
    pogramami przez ostatnie 3 lata).

    Chyba poczekam na decyzje i sie odwolam. Czy w decyzji sa zobowiazani
    mi podac na podstawie jakiej ustawy, art. itd. odrzucili mojego PITa?

    --
    Pozdrawiam,
    Bejo

  • 9. Data: 2009-07-10 21:37:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bejo wrote:
    > Napisalem program, mam do niego prawa autorskie i czerpie z nich
    > korzysci majatkowe z tych praw.

    Więc jak sprzedasz prawa autorskie do programu to sobie policzysz koszty
    50%. Ale wtedy nie będziesz ich już miał.
    Narazie to albo sprzedajesz kopię programu albo udzielasz licencji na
    użytkowanie.

  • 10. Data: 2009-07-10 21:41:45
    Od: bejo <b...@s...agh.edu.pl>

    On 10 Lip, 23:37, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > 50%. Ale wtedy nie będziesz ich już miał.
    > Narazie to albo sprzedajesz kopię programu albo udzielasz licencji na

    No dobrze, ale jaka ustawa mowi o tym, ze sprzedaz licencji na
    uzytkowanie to nie jest czerpanie korzysci majatkowych z praw
    autorskich? Przecierz gdyby nie prawa autorskie to kazdy legalnie
    moglby sobie od kolegi z komputera moj program skopiowac.

    --
    Pozdrawiam,
    Bejo