  • 1. Data: 2002-02-21 14:22:40
    Temat: Produkcja ktora nie została sprzedana
    Od: "B. Dariusz Godlewski" <o...@r...com.pl>

    Proszę o pomoc w następującej sprawie.
    Dwa lata temu , na zamówienie kontrahenta zostały
    zakupione u producenta swetry-tuniki których znaczna część nie została
    sprzedana.
    Zalega to w magazynie (ok. 500 szt), ze względu na specyficzny kolor i
    krój nie ma szans na upłynnienie tego, a na zwrot do wytwórcy
    także nie mam szans.
    Czy mogę to przekazać nieodpłatnie do jakiegoś punktu darów dla biednych ?
    I co się dzieje wtedy z wartością która jest na remanencie początkowym tego
    roku ? A co z VAT-em od zakupu który kiedyś odjąłem ?
    Dodam , że jestem na KPiR + oczywiście VAT.
    Muszę pilnie oddać magazyn w którym to przechowuję ,
    więc liczę na błyskawiczną podpowiedź.

    pozdrawiam szanownych grupowiczów

    B. Godlewski

  • 2. Data: 2002-02-21 14:50:27
    Temat: Re: Produkcja ktora nie została sprzedana
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Thu, 21 Feb 2002 15:22:40 +0100, "B. Dariusz Godlewski"
    <o...@r...com.pl> wrote:

> [...]
    >Dodam , że jestem na KPiR + oczywiście VAT.
    >Muszę pilnie oddać magazyn w którym to przechowuję ,

    Możesz oddać. Musisz owatować, przekazanie darowizny z punktu widzenia
    watu traktuje się jak sprzedaż. Generalnie podstawą naliczenia VATu
    powinna być cena sprzedaży, ale czy obowiązuje to też w wypadku
    towarów niechodliwych? Nie wiem, może ktoś inny się wypowie. VATu
    naliczonego możesz nie ruszać.
    Co do kosztów - trzeba to wyrzucić z kosztów, ale wartość darowanych
    rezczy w cenie zakupu + odprowadzony vat można odliczyć jako darowiznę
    w pit-5. Oczywiście jeżeli darowizna spełnia warunki odliczenia.

    Sławomir Dąbrowski

  • 3. Data: 2002-02-21 15:16:03
    Od: "B. Dariusz Godlewski" <o...@r...com.pl>

> [...]
    > rezczy w cenie zakupu + odprowadzony vat można odliczyć jako darowiznę
    > w pit-5. Oczywiście jeżeli darowizna spełnia warunki odliczenia.

    Dziękuję za odpowiedź , ale przyznam że nie do końca rozumiem.
    Problem podstawy do naliczenia VAT-u robi się dość istotny, bo wyjdzie z
    tego spora kwota.
    To juz lepiej wrzucić towar na ...... strych i niech leży ku pamięci
    nieudanej transakcji.
    Z kolei jak rozumieć - "wyrzucić" z kosztów. Towar tylko istnieje na
    remanencie rocznym
    a ten będzie rozliczony na koniec roku, więc kosztu na razie nie ma.
    Tylko jakiś protokół przekazania ? Ale to chyba nie tworzy żadnego zapisu w
    KPiR ?

    pozdrawiam

    B. Godlewski

  • 4. Data: 2002-02-21 16:14:52
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    B. Dariusz Godlewski napisał(a) w wiadomości: ...
    >?
    >tego

    >Dziękuję za odpowiedź , ale przyznam że nie do końca rozumiem.
    >Problem podstawy do naliczenia VAT-u robi się dość istotny.
    --------
    Niestety ja nie mam najnowszych danych ale w 2000r robilśmy darowizne na
    rzecz Fundacji i były to produkty z datą końcową przytatności i rówież
    przterminowne ale jeszcze możliwe do wykorzystania (lakiery) .Wystawiliśmy
    fakturę naliczyliśmy vat i wystąpiliśmy do US o możliwość zwolnienia z VAT i
    otrzymaliśmy
    taką decyzję.Nie wiem czy obecnie jest taka możliwość ale można spróbować.Bo
    rzeczywiście przepisy o VAT od darowizn to cena z głównym odbiorcą a w
    przypdaku braku cena rynkowa.
    Jolka

  • 5. Data: 2002-02-21 18:38:58
    Od: "ktp" <k...@a...net>

> [...]
    spróbować.Bo
    > rzeczywiście przepisy o VAT od darowizn to cena z głównym odbiorcą a w

    tyle, że wtedy trzeba korygować deklarację za miesiąc w którym kupiło się
    taki towar...
    nie można odliczać VAT-u od zakupów związnych ze sprzedaż opodatkowaną
    a US-y na równi z taką traktują sprzedaż (w sensie vatowskim - czyli też
    darowiznę) od
    której w całości zaniechały pobierania VATu...

    pozdr
    KTP

  • 6. Data: 2002-02-21 19:39:15
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    ktp napisał(a) w wiadomości: ..

> [...]
    >darowiznę) od
    >której w całości zaniechały pobierania VATu...

    Jeśli to jest towar handlowy to może i tak ale jeśli wyrób to nie wiesz ile
    Vat ci od np.1 sztuki przysługiwało odliczenia więc jak to zrobisz ?
    Ja gdy dostałam dezycję to w deklaracje wpisałam jako zwolione a zakupu
    dotyczące surowca w tym wpisałam do deklaracji w pozycje zakupu dotyczące
    sp. opodatkowanej i zwolnionej i tu w części nie odliczyłam Vat.
    Jolka

  • 7. Data: 2002-02-21 23:05:51
    Od: "ktp" <k...@a...net>

> [...]
    > dotyczące surowca w tym wpisałam do deklaracji w pozycje zakupu dotyczące
    > sp. opodatkowanej i zwolnionej i tu w części nie odliczyłam Vat.

    OK - nie wiedziałem, że to Wasz wyrób...
    pozdr
    KTP

  • 8. Data: 2002-02-22 07:53:42
    Temat: Re: Re: Produkcja ktora nie została sprzedana
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Thu, 21 Feb 2002 16:16:03 +0100, "B. Dariusz Godlewski"
    <o...@r...com.pl> wrote:

    >Dziękuję za odpowiedź , ale przyznam że nie do końca rozumiem.
    >Problem podstawy do naliczenia VAT-u robi się dość istotny, bo wyjdzie z
    >tego spora kwota.

    To co pisała Jolka: vat od cen stosowanych z głównym odbiorcą albo
    rynkowa. Tak rzecze przepis. Jak to się ma do towarów
    niepełnowartościowych czy niechodliwych, nie wiem, nigdy się w to nie
    wgłębiałem bo u siebie nie mam takich sytuacji.

> [...]
    >a ten będzie rozliczony na koniec roku, więc kosztu na razie nie ma.
    >Tylko jakiś protokół przekazania ? Ale to chyba nie tworzy żadnego zapisu w

    Być może należy to rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym. Tylko, że
    rozporządzenie o prowadzeniu PKPR podaje ściśle określony algorytm
    wyliczania rocznego dochodu do opodatkowania i nie widzę tam raczej
    miejsca na ujęcie tej darowizny. Moim zdaniem musi to być ujęte w
    księdze, minus towary handlowe (w cenie zakupu). Powiększasz w ten
    sposób podstawę opodatkowania, ale później z kolei odliczasz to w
    picie-5 jako darowiznę i wychodzisz na zero (nie licząc vatu).
    Ja tak to widzę, ale mogę się mylić bo nie działam na PKPR.

    Sławomir Dąbrowski