  • 1. Data: 2002-02-21 14:33:23
    Temat: Pytanie o zwrot VAT-u
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie,
    Sprawa jest następująca: założyłem DG pod koniec listopada 2001, pierwsze
    zakupy sprzętu przeważnie komputerowego do firmy poczyniłem w grudniu. Firma
    zaczęła działać dopiero w lutym 2002 (ruszyła sprzedaż, świadczenie usług i
    pierwsze faktury za usługi). Za listopad złożyłem zerowy VAT 7, za grudzień
    ująłem zakupy do firmy w VAT 7. Dziś zainteresowałem się sprawą gdzie zwrot i
    dowiedziałem się w US, że nie będzie bo nie miałem sprzedaży :-(. Reasumując na
    VAT 7 za styczeń zmuszony jestem przepisać powyższą kwotę, a następnie na
    lutowy. W lutym wykazałem sprzedaż. Więc czy składając 01-03-2002
    VAT7 za luty uwzględniając sprzedaż, otrzymam w przeciągu 25dni cokolwiek z tej
    sumy???
    Jakie sposoby i metody wyrwania swoich pieniążków i to jak najszybciej???

    Z góry dziękuje za wszystkie wskazówki
    Pozdrawiam
    Damian

  • 2. Data: 2002-02-21 15:35:06
    Temat: Re: Pytanie o zwrot VAT-u
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 21 Feb 2002 s...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ dowiedziałem się w US, że nie będzie bo nie miałem sprzedaży :-(.

    Niestety :(

> [...]
    >+ lutowy. W lutym wykazałem sprzedaż. Więc czy składając 01-03-2002
    >+ VAT7 za luty uwzględniając sprzedaż, otrzymam w przeciągu 25dni

    *Tylko* jeśli o to wystąpisz !
    Nie widziałeś na VAT-7 pola "że chcesz zwrotu" ?
    Jeśli "dla firmy" oznacza, że jest to zakup środka trwałego
    (dopilnuj powpisywania do ewidencji itp., bo pewnie sprawdzą !)
    to owszem - możesz wystąpić.

    >+ Jakie sposoby i metody wyrwania swoich pieniążków i to jak najszybciej???

    Łomem ?? Niebezpieczne ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-02-21 16:04:40
    Od: <s...@p...onet.pl>

    > Jeśli "dla firmy" oznacza, że jest to zakup środka trwałego
    > (dopilnuj powpisywania do ewidencji itp., bo pewnie sprawdzą !)
    > to owszem - możesz wystąpić.

    Czy środki trwałe nie są jakoś ściśle określone, muszą posiadać określoną
    wartość??? Konkretnie zakupiłem w grudniu 8 komputerów (tylko jednostki) o
    cenie 1499 br/sztuka, dokupiłem w tym samy miesiącu 2monitory,
    następne monitory dokupiłem w styczniu- czyli zestawy kom. w chwili zakupu były
    niekompletne. Oprócz tego meble i wiele innych rzeczy droższych i tańszych. Czy
    takie wyposażenie firmy można nazwać środkiem trwałym??

    > Pozdrowienia, Gotfryd
    Pozdrawiam ponownie.
    Damian

  • 4. Data: 2002-02-21 16:24:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Czy środki trwałe nie są jakoś ściśle określone, muszą posiadać określoną

    Nie muszą, to należy do FAQ tej grupy :)
    *JEśli* coś:
    - jest własnością firmy
    - będie w użyciu ponad rok
    - jest warte ponad 3500 zł
    ...to MUSI być zaliczone do ŚT.
    Ale to NIE znaczy że wszystkie warunki muszą być spełnione
    żeby to "coś" było ŚT - w zasadzie wystarczy używanie
    ponad rok. Jak weźmiesz wieczne pióro w leasing to na upartego
    możesz nawet raty amortyzacyjne odliczać, nawet jeśli
    w takim układzie mogłoby być tańsze niż dowolna kwota i nie byłoby
    twoje :)
    "To co wpiszesz do ewidencji to jest środkiem trwałym".
    Rzeczy o wartości w zakresie 0..3500 zł uznajesz wg. własnego
    uznania za:
    - ŚT
    - wyposażenie (i do ewidencji)
    - koszt, przy czym jeśli "podchodzą" do pojęcia "wyposażenie"
    i mają ponad 1500zł wartości to powinien być punkt poprzedni
    (do ewid. wyposażenia)

> [...]
    >+ i tańszych. Czy
    >+ takie wyposażenie firmy można nazwać środkiem trwałym??

    Nie.
    Te "komputery bez monitorów" przecież nie pełniły *żadnej* roli
    w celu uzyskania dochodów, leżały sobie - nieprawdaż ?
    Więc IMHO i AFAIK nie należało ich zaraz wciągać w koszty !
    (wyposażenie w koszt, a od ŚT amortyzacja w koszt, ale "od
    momentu przekaznia w użytkowanie" !)
    Meble ? IMHO nie ma sprawy. Też ŚT.

    BTW: czytałeś 1342 wystąpienia opisu jak amortyzuje się ŚT ?
    -;)

    Pozdrawiam ! - Gotfryd
    (raz jeszcze: zakupu ŚT dokonuje się ze swoich środków, dopiero
    PÓZNIEJ amortyzuje; być może jednorazowo ;)!)

  • 5. Data: 2002-02-21 16:48:12
    Od: <s...@p...onet.pl>

    > Więc IMHO i AFAIK nie należało ich zaraz wciągać w koszty !
    > (wyposażenie w koszt, a od ŚT amortyzacja w koszt, ale "od
    > momentu przekaznia w użytkowanie" !)
    > Meble ? IMHO nie ma sprawy. Też ŚT.

    Czy zrobłem coś nie tak wysyłając i tak obowiązkową deklaracje z ujętymi
    zakupami??? Co mam zrobić aby było teraz dobrze??? I odzyskać parę moich
    złotych??
    Moje ostatnie pytanie i nie przeszkadzam Szanownej Grupie.

    Dzięki

  • 6. Data: 2002-02-22 09:39:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ zakupami??? Co mam zrobić aby było teraz dobrze??? I odzyskać parę moich

    Widzę że padło na mnie... dobrze :)
    Jeśli coś jest ŚT, to nie wrzuca się tego bezpośrednio w koszt;
    kupujesz "z twoich pieniędzy" (firma-spółka handlowa zresztą też),
    tylko z "zaprzeszłego zysku" (albo na kredyt).
    A odliczasz "w miarę używania" - za pośrednictwem amortyzacji.
    W szczególności amortyzacja czegoś "do 3500zł" może
    być jednorazowa - :) ale to wyjątek.
    "Normalnie" to wyliczasz ratę (według ustawy) i taką ratę
    "częściowego odszkodowania za używanie" :) wliczasz w KUP.
    Zasady są opisane w ustawie o podatku dochodowym, normalna
    stawka to jest 30% rocznie (czyli rata miesięczna to jest
    wartość*0,3/12), w niektórych przypadkach może być podwyższana
    -ale to weź groups.google.com, zaawansowane i zadaj mu temat
    "amortyzacja" z przymiotnikami "przyspieszona" lub "degresywna",
    dostaniesz całą listę do poczytania :)
    No i OBOWIĄZKOWO jakiś www.inform.pl albo www.hoga.pl
    i poszukać tego podatku !
    Z VATem jest inaczej - od czegoś co zamierzasz uczynić ŚT (tu uwaga:
    amortyzację zaczynasz w miesiącu następującym PO przekazaniu do
    użytkowania, nie w miesiącu przekazania) to VAT odliczasz w momencie
    zakupu (bo później się nie da !)

    Po polsku:
    - VAT odzyskujesz natychmiast
    - z podatkiem dochodowym jesteś "doraźnie" w plecy, ale za to
    możesz "odzyskiwać sobie" stopniowo raty amortyzacyjne.

    W teorii inwestowanie w miarę rozwoju powinno dać się
    zrównoważyć, ale jak wiesz... "tu mi kaktus" :]

    >+ Moje ostatnie pytanie i nie przeszkadzam Szanownej Grupie.

    Optymista -:P
    (no i czuj się zobowiazany odpowiadać następnym -;)!)

    Pozdrowienia, Gotfryd