  • 1. Data: 2005-08-31 17:39:50
    Temat: Pyt. o amortyzację części mieszkania - trochę długie
    Od: metti <m...@b...pl>

    Hej.

    Czy właściciel mieszkania spółdzielczego własnościowego
    prowadzący DG, który pracuje w części mieszkania przeznaczonej na
    zwykły, dzienny pobyt (np. część jednego z pokoi) może
    amortyzować tę część mieszkania?

    Powołuję się na Art. 22f. 4. Jeżeli tylko część nieruchomości, w
    tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego jest
    wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź
    wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje
    się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości,
    budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni
    użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności
    gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej
    powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu.

    Moje pytanie brzmi: Jakie warunki musi spełniać ta część
    pomieszczenia? W jaki sposób fizycznie musi być wydzielona?
    Kotara, czy jak? ;) Co w przypadku, gdy montuję np. elementy z
    pcv i zajmuję pół tzw. "dużego pokoju", a co w przypadku, gdy
    pracuję jedynie przy biurku na komputerze? Jak wydzielić tę część?

    I drugie pytanie - czy jakieś służby kontrolują warunki w jakich
    pracuję?

    I trzecie ostatnie - czy osoba prow. DG w mieszkaniu spół.
    własnosciowym musi informować SM o prow. tam działalności, jeżeli
    nie jest ona szkodliwa, inwazyjna, etc?

    dzięki!

    --

    pozdrowienia, Meteusz
    ___________________

  • 2. Data: 2005-09-01 09:51:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Aug 2005, metti wrote:

    > Czy właściciel mieszkania spółdzielczego własnościowego

    wKF: niemal na pewno masz na myśli prawo majątkowe, "spółdzielcze
    własnościowe prawo do mieszkania" a *nie* środek trwały pt.
    "mieszkanie".
    Posiadacz spółdzielczego prawa *nie jest* właścicielem mieszkania.
    Nie ja wymyślałem tę konstrukcję prawną jakby co :]

    Zeznaję że nie wiem czy posiadacz w.s.p.d.m :) ma prawo do zmiany
    przeznaczenia lokalu (jak dla mnie to nie jest oczywiste).
    Takoż nie mam pojęcia czy ów "kawałek" :) o który pytasz da się
    zamortyzować tak jak chcesz (a ja spytam co z podatkiem od nieruchomości,
    bo podatek od powierzchni przeznaczonej na cele DG jest drastycznie
    wyższy - sporo gmin aplikuja ustawowe max. czyli ok. 17 zł/m^2).

    Niemniej - IMO to jest art. 21b (WNiP) a nie art. 21a (ST).

    > I trzecie ostatnie - czy osoba prow. DG w mieszkaniu spół. własnosciowym musi
    > informować SM o prow. tam działalności, jeżeli nie jest ona szkodliwa,
    > inwazyjna, etc?

    IMO stawiasz inne pytanie: bo jeśli nie ma miejsca zmiana przeznaczenia
    lokalu (lokal jest nadal mieszkalny) to przeciwwskazań nie widać.
    Ale ty chcesz zmienić przeznaczenie... bo inaczej nie widać podstaw
    do amortyzacji. Pytaniem jest czy posiadaczowi prawa (a nie właścicielowi
    lokalu) wolno to uczynić.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-01 10:47:41
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0509011143520.1248@athlon>,

> [...]
    > Ale ty chcesz zmienić przeznaczenie... bo inaczej nie widać podstaw
    > do amortyzacji. Pytaniem jest czy posiadaczowi prawa (a nie właścicielowi

    Zakazu chyba nie ma - ustawa wymaga zgody spółdzielni tylko przy
    wynajmowaniu lub oddawaniu w bezpłatne użytkowanie wiążącym się ze
    zmianą przeznaczenia (art. 17[16]). O wynajmowaniu/oddawaniu bez zmiany
    jest, że nie wymaga zgody, o samej zmianie nic nie znalazłem.
    Ale ja pytanie postawiłbym inne: czy zmiana przeznaczenia (w sensie -
    nie tylko mieszkam, ale również prowadzę działalność) wymaga
    przekwalifikowywania lokalu z mieszkalnego na użytkowy? Moim zdaniem: to
    zależy.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 4. Data: 2005-09-01 18:36:19
    Od: metti <m...@b...pl>

    Łaskotany/a po stopach piórkiem do granic wytrzymałości Gotfryd
    Smolik news w końcu zaczyna sypać, a oto co rzecze::

    > wKF: niemal na pewno masz na myśli prawo majątkowe, "spółdzielcze
    > własnościowe prawo do mieszkania" a *nie* środek trwały pt.
    > "mieszkanie".

    To 1-sze.

    > Posiadacz spółdzielczego prawa *nie jest* właścicielem mieszkania.
    > Nie ja wymyślałem tę konstrukcję prawną jakby co :]

    Logiki w tym za grosz; po przeczytaniu kilku/set Twoich postów
    nawet nie podejrzewam Cię o jej autorstwo ;P

> [...]
    > bo podatek od powierzchni przeznaczonej na cele DG jest drastycznie
    > wyższy - sporo gmin aplikuja ustawowe max. czyli ok. 17 zł/m^2).

    Po dłuższym namyśle sądzę, że chyba nie chcę pakować się w
    dziesięcinę dla gminy.

> [...]
    > Ale ty chcesz zmienić przeznaczenie... bo inaczej nie widać podstaw
    > do amortyzacji. Pytaniem jest czy posiadaczowi prawa (a nie właścicielowi

    Nie, wycofuję się w takim razie z amortyzacji fragmentu
    mieszkania. Niewarta skórka wyprawki.

    --

    pozdrowienia, Meteusz
    ___________________

  • 5. Data: 2005-09-01 18:39:22
    Od: metti <m...@b...pl>

    Łaskotany/a po stopach piórkiem do granic wytrzymałości Jarek
    Spirydowicz w końcu zaczyna sypać, a oto co rzecze::

> [...]
    > nie tylko mieszkam, ale również prowadzę działalność) wymaga
    > przekwalifikowywania lokalu z mieszkalnego na użytkowy? Moim zdaniem: to

    No, ale właśnie - od czego to zależy i gdzie jest granica? Ale
    znając specyfikę kraju, to chyba w głowinie pani/pana urzędnika

    --
    pozdrowienia, Meteusz

  • 6. Data: 2005-09-02 21:48:07
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <df7hup$oo7$1@news.task.gda.pl>, metti <m...@b...pl>
    wrote:

> [...]
    >
    > No, ale właśnie - od czego to zależy i gdzie jest granica? Ale
    > znając specyfikę kraju, to chyba w głowinie pani/pana urzędnika

    Na mój gust zależy od tego, czy w tym mieszkaniu da się wydzielić część
    "gospodarczą". Ale przepisów na to nie podam. Tak na czuja w razie
    potrzeby szukałbym ich w prawie budowlanym, być może całkiem chybiając.