  • 1. Data: 2004-07-21 14:26:56
    Temat: Pytanie o komis za 100 punktów
    Od: " artur" <a...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    jak rozwiążecie taki kazus?

    X (komitent) dostarczył do komisu towar. Wystawia fakture na kwote 80 +
    VAT. Kwotą należną jest 100, 20 to prowizja komisanta.

    WARIANT I

    Towar został przez komisanta faktycznie sprzedany po czterech miesiącach.
    Jednak nabywca uznal, że cena 100, którą zaoferował mu komisant jest za
    niska i zapłacił 150 + VAT. Na taką kwotę wystawił fakturę komisant. Jeśli
    kogos nie przekonuje dobrodusznosc nabywcy to niech bedzie, ze po kilku
    miesiacach pojawilo sie spore zapotrzebowanie na przedmiotowa rzecz i
    komisant dostosowal cene do warunkow rynkowych.

    Zgodnie z postanowieniami KC, w przypadku gdy komisant sprzeda rzecz za
    cene wyzsza niz ustalona z komitentem, zobowiazany jest do zwrotu nadwyzki,
    ktora uzyskal.

    Pytania są nastepujace:

    1.Czy wystarczające będzie jeśli komitent skoryguje fakture dostawy do
    komisu poprzez wystawienie faktury korygujacej i rozliczy ja w miesiacu
    wystawienia faktury korygujacej (lub otrzymania potwierdzenia otrzymania
    faktury korygujacej przez druga strone) bez cofania sie do okresu wystawienia
    faktury dostawy do komisu, czy też powinien takze dokonac korekty
    deklaracji podatkowej za okres, w ktorym dostarczyl towar do komisu?

    [mam nadzieje, ze nie zaplątałem pytania :)]

    2.Czy wogóle wystąpi konieczność korygowania?

    WARIANT 2

    Towar stał w komisie przez 4 miesiące, po czym X doszedł do wniosku, że
    szybciej uda mu sie znaleźć nabywce na własną rękę i wycofał towar z
    komisu.

    Pytania:

    1.Czy mamy do czynienia z dostawą towaru przez komisanta na rzecz komitenta?

    2.Czy tez - analogicznie jak w pytaniu do wariantu 1 - wystarczające będzie
    jeśli X skoryguje fakture dostawy do komisu poprzez wystawienie faktury
    korygujacej i rozliczy ja w miesiacu wystawienia faktury korygujacej (lub
    otrzymania potwierdzenia otrzymania faktury korygujacej przez druga
    trone) bez cofania sie do okresu, w którym wystawił fakturę dostawy do
    komisu,czy też powinien takze dokonac korekty deklaracji podatkowej za
    okres, w ktorym dostarczyl towar do komisu?

    Bedę wdzięczny za wszelkie twórcze uwagi.

    Pozdrawiam,
    Mariusz Pogoński

    PS. Wbrew pozorom problem nie jest czysto akademicki.

  • 2. Data: 2004-07-21 16:23:58
    Temat: Re: Pytanie o komis za 100 punktów
    Od: Mieczysław Kliś <m...@o...pl>

    Wed, 21 Jul 2004 14:26:56 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo.podatki, artur
    napisał(a):

    > Witam,
    >
    > jak rozwiążecie taki kazus?
    >
    > X (komitent) dostarczył do komisu towar. Wystawia fakture na kwote 80 +
    > VAT. Kwotą należną jest 100, 20 to prowizja komisanta.

    MZ zdaniem nie mamy tutaj do czynienia z umową komisu a ze zwykłą
    sprzedażą - świadczy o tym wystawiona faktura VAT. Zgodnie z Ustawą o VAT
    faktury dokumumentują sprzedaż.
    W tej sytuacji sprzedawca ( zwany przez Ciebie komisantem ) nic nie musi
    rozliczać z dostwacą ( komitent ).
    Można spotkać co prawda sprzedaż towarów na zasadzie płatności "po
    sprzedaży" z możliwością zwrotu towaru niesprzedanego. W takiej sytuacji
    wszystko zależy od umowy między stronami. Zwykle pośrednik (komisant) nie
    może sprzedać po wyższej od uzgodnionej cenie.
    W wypadku opisanej sytuacji po uzgodnieniu między stronami zawsze
    "Komitent" może wystawić fakturę korygującą.
    W wypadku zwrotu towaru powinien wystawić fakturę korygującą.
    Odnosi się to także do drugiej sytuacji.

    A jak działają faktury korygujące opisane jest w przepisach.

    Chętnie jednak poznam inne poglądy.
    --
    Mieczysław
    ----