  • 11. Data: 2015-01-27 22:53:03
    Temat: Re: Re: Re: Re: Pytanie za 100 punktów - czym różnią się przychody z SMSów od przychodów z Google Play?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jan 2015, j...@g...com wrote:

    > Jeżeli byłbym więc na zwolnieniu podmiotowym VAT to jak rozumiem
    > przychody od sprzedaży usług elektronicznych osobom fizycznym
    > z krajów UE księgowałbym do ewidencji MOSS, a z krajów spoza UE
    > w ewidencji sprzedaży bezrachunkowej?

    Rzekłbym, że moją znajomość tematu uznaję za wyczerpaną do cna ;)
    Ale zawsze można posłużyć się Napoleonem, któren rzekł raz czasu:

    [...]
    > Nie będę miał skąd wziąć takich informacji o nabywcy.

    ..."po pierwsze wystarczy".

    Drugiego Napoleona, dla ogarnięcia starań rządu o "pomaganie przedsię-
    biorcom" można postawić na stole, próbując dobrać naczynie o stosownym
    do problemu rozmiarze...

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2015-01-28 09:36:02
    Od: j...@g...com

    Najlepsze jest to, że dla świadczenia usług elektronicznych dla konsumentów spoza UE
    nie ma odpowiednika MOSS, więc czy trzeba się rejestrować w każdym z tych krajów jako
    podatnik VAT? Jeżeli tak, to już widzę jak lecę zarejestrować się do Wietnamu :)
    Ludzie, przecież tym bzdurnym przepisom nie podoła żaden mały przedsiębiorca.

  • 13. Data: 2015-01-28 10:16:40
    Od: j...@g...com

    Więc wychodzi na to, że jak trzeba VAT od przychodów ze sprzedaży osobom fizycznym z
    krajów spoza UE odprowadzić do tych krajów, to w Polsce wystawiam rachunek ze stawką
    "np" od każdej takiej transakcji?

  • 14. Data: 2015-01-29 11:33:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2015, j...@g...com wrote:

    > Najlepsze jest to, że dla świadczenia usług elektronicznych
    > dla konsumentów spoza UE nie ma odpowiednika MOSS,
    > więc czy trzeba się rejestrować w każdym z tych krajów jako
    > podatnik VAT?

    IMVHO popełniłeś gdzieś błąd gruby.
    Świadczenie poprzez granice UE to jest zwyczajny import/eksport, nijak
    nie stanowi odpowiednika transakcji wewnątrzwspólnotowej.
    Pomijam już taki szczegół, że domniemanie jakoby cały świat stosował
    VAT jest nieprawdziwe - na dzień dobry takiego podatku (ani jego
    odpowiednika) nie ma w USA.

    Jeśli w jakimś kraju jest VAT, to co do zasady VAT płaci importer.
    Również przy "imporcie usług".
    Eksporter korzysta z dobrodziejstwa zerowej stawki VAT lub jej
    odpowiednika (w postaci "braku VAT ale z prawem do odliczania
    naliczonego").

    Głowy wolałbym nie nadstawiać, ale jeśli zmiana przepisów dotyczy
    usług wykonywanych WEWNĄTRZ unii, to ta część dotycząca usług
    POZA unię powinna się nie zmienić (tekst jest sprzed 2 lat):
    http://poradnik.wfirma.pl/-wszystko-o-eksporcie-uslu
    g-poza-unie-europejska

    > Jeżeli tak, to już widzę jak lecę zarejestrować się do Wietnamu :)

    Zarejestruj się jako podatnik VAT w USA i daj znać o wyniku ;)

    > Ludzie, przecież tym bzdurnym przepisom nie podoła żaden
    > mały przedsiębiorca.

    Tu chyba główna komplikacja polega na *usunięciu* niektórych
    określeń (dajmu na to: "eksportu usług"), i tym samym objawieniu
    się opodatkowania (lub nieopodatkowania) na podstawie niepodlegania
    (znaczy wynika z braku przepisu w ogóle, a nie przepisu zwalniającego
    lub wyłączającego).

    Pośrednio można do tego dochodzić np. z przepisu o odliczeniu:
    art.86.2.4.1 -> art.17.1.4, ale zgoda - eliminowanie
    poszczególnych pozycji (że nie powinny być w takiej czy
    innej ewidencji) metodą filtrowania przez całą ustawę nie
    jest "dobrym prawem".

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2015-01-29 11:36:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2015, j...@g...com wrote:

    > Więc wychodzi na to, że jak trzeba VAT od przychodów ze sprzedaży
    > osobom fizycznym z krajów spoza UE odprowadzić do tych krajów,

    Tak Ci wyszło, ale IMVHO przyjąłeś błędne założenie, że zasada "lokalnego
    opodatkowania" dotyczy wszystkich krajów, a nie (że) wszystkich
    krajów *UE* :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2015-01-31 17:50:23
    Od: j...@g...com

    W dniu czwartek, 29 stycznia 2015 11:37:32 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:

> [...]
    > usług wykonywanych WEWNĄTRZ unii, to ta część dotycząca usług
    > POZA unię powinna się nie zmienić (tekst jest sprzed 2 lat):

    Po tym jak jeszcze raz przeczytałem ten artykuł dochodzę do takie samego
    wniosku, tzn. że popełniłem gruby błąd zrównując świadczenie usług
    do UE ze świadczeniem usług poza UE.

    W tym artykule moją uwagę przykuła szczególnie jedna rzecz:

    "Ponieważ podatnik świadczący usługi eksportowe (w przeciwieństwie do podatnika,
    który eksportuje towary) nie dysponuje dokumentem SAD potwierdzającym dokonanie
    eksportu, fakt świadczenia eksportu usług powinien udokumentować zarówno fakturą VAT,
    jak i bankowym dowodem otrzymania zapłaty za wykonaną usługę. Podatnik powinien także
    dysponować dokumentacją, która potwierdzałaby wykonanie usług poza granicami Polski.
    Przydatne dla celów dowodowych może być zatem zawieranie na piśmie wszelkich umów i
    dodatkowych uzgodnień z kontrahentem zagranicznym."

    http://poradnik.wfirma.pl/-wszystko-o-eksporcie-uslu
    g-poza-unie-europejska/3/0/

    Czy na pewno "eksport usług" należy dokumentować fakturą VAT? Pytam, ponieważ tutaj
    można przeczytać:

    "FAKTURA EKSPORTOWA - JAKIE ELEMENTY KONIECZNE?

    Oczywiście wystawienie faktury "np" wymaga zamieszczenia na niej zestawu konkretnych
    elementów. Taki dokument powinien przede wszystkim zawierać:
    - imiona i nazwiska lub nazwy skrócone obu stron transakcji oraz ich adresy,"

    - numery nip sprzedawcy i nabywcy,"

    http://www.infakt.pl/faktura_eksportowa

    Ja takich danych nie będę miał. Nie będę więc mógł wystawić faktury "np", a w
    artykule z poradnik.wfirma.pl jest mowa, że powinienem. I co z tym zrobić? :)

    Będę miał natomiast od firmy organizującej płatności raport sprzedaży (jak widać nie
    ma w nim imienia, nazwiska, adresu, nie mówiąc już o NIPie - większość klientów to
    dzieci, które nawet nie wiedzą co to NIP):
    http://i.imgur.com/IxXDAJw.jpg
    http://postimg.org/image/u2uqtkjov/

    Dodatkowo będę miał podpisaną umowę, co prawda nie z klientami, a z tą firmą
    organizującą płatności. No i będzie też raz na miesiąc przelew od tej firmy na
    rachunek bankowy mojej firmy. Poza tym, te przychody będę pewnie zapisywał w
    ewidencji sprzedaży bezrachunkowej, a później na kasie fiskalnej. Być może to
    wszystko wystarczyłoby, żeby nie wystawiać tych faktur "np"?