  • 1. Data: 2005-01-03 16:07:06
    Temat: Pytanie zus.
    Od: "gienio" <e...@b...pl>

    Witam.
    Przepraszam za kuriozalne pytania, ale doradcy pomieszali mi w głowie.
    A by obliczyć podatek dochodowy za rok 2004, od podstawy opodatkowania
    odejmuję zsumowane ubezpieczenia: emertytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe
    i FGŚP, a od podatku ubezpieczenie zdrowotne?
    Drugie pytanie, czy to prawda że ZUS płaci za każdy dzień zwolnienia
    prowadzącego działalność gospodarczą?
    Piękne dzięki.

    --
    Gienio
    GG 1869519

  • 2. Data: 2005-01-03 20:31:47
    Temat: Re: Pytanie zus.
    Od: "trk" <...@...com>

    Użytkownik "gienio" <e...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    chorobowe
    > i FGŚP, a od podatku ubezpieczenie zdrowotne?
    prawie tak - tzn: społeczne (emertytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe)
    odejmujesz od dochodu pod warunkiem, że nie zostały wcześniej zaliczone do
    kosztów
    uzyskania przychodów (KUP) ani odliczone od przychodu opodatkowanego
    ryczałtem

    FGŚP NIE jest ubezpieczeniem społecznym - nie możesz tego odliczyć
    (możesz tylko dać w KUP)

    zdrowotne możesz tylko odliczyć od podatku (nie możesz dać w KUP, ani
    odliczyć od dochodu), ale odliczasz tylko 7.75% podstawy
    (płaciło się 8.25%)

    > Drugie pytanie, czy to prawda że ZUS płaci za każdy dzień zwolnienia
    > prowadzącego działalność gospodarczą?
    > Piękne dzięki.

    TAK - jeśli płacisz dobrowolne chorobowe, i nabyłeś prawo do zasiłku
    (wcześniejesze ubezpieczenie lub >=pół roku ubezpieczenia w DG)

    > --
    > Gienio
    pozdr
    trk

  • 3. Data: 2005-01-05 12:52:18
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

    > zdrowotne możesz tylko odliczyć od podatku (nie możesz dać w KUP, ani
    > odliczyć od dochodu), ale odliczasz tylko 7.75% podstawy
    > (płaciło się 8.25%)

    przypuscmy ze w pozycji skladki na ubezp zdrow widnieje kwota 1000zl
    to ile moge sobie odliczyc? jak to policzyc?

  • 4. Data: 2005-01-05 23:17:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jan 2005, Robus wrote:

> [...]
    > + przypuscmy ze w pozycji skladki na ubezp zdrow widnieje kwota 1000zl
    > + to ile moge sobie odliczyc? jak to policzyc?

    Optymista.

    *OKOŁO* 911,7647 zł (911 zł 76,47 gr i to OKOŁO :]).
    Powód ?

    Nie da się "liczyć wstecz" ze względu na zaokrąglenia.
    Tak jak ze zbioru X wpakowanego do formatu JPG po odtworzeniu
    niekoniecznie powstanie oryginał ;)
    Po prostu: *obie* kwoty (czyli 7,75% "odliczalne" oraz 8,5%
    "całkowite") liczy się *od podstawy*.
    Ze względu na zaokrąglenia znając *tylko* wartość składki podstawę
    możesz obliczyć tylko "z błędem" - przy czym szacowany błąd
    podstawy wynosi (1 gosz/7,75% =>) około 12,9 grosza :] przy
    liczeniu *odliczalnej* składki oraz 11,76 grosza przy składce
    "całkowitej".
    Dokładniej wartości podstawy (a tym samym i "drugiej prawidłowej")
    wartości tak nie wyliczysz !

    Owszem, wiem.
    Jest problem formalny jeśli zapłaci się NIEPRAWIDŁOWĄ składkę :]
    (inną niż należało !).
    Rozwiązania na razie nie podano (problem na grupie był).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)