  • 1. Data: 2007-04-11 09:07:15
    Temat: Rachunkowość budowlańca
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    Chodzi oczywiście o pełną księgowość.
    Firma budowlana kupuje materiały budowlane które na
    bieżąco wykorzystuje do budowy. Fakturę wystawia na usługi
    budowlane, ale oczywiście te materiały są ujęte w cenie
    tych usług.

    Czy zakup/zużycie tych materiałów powinno być księgowane
    na zespole 7 czy na zespole 4 ?

    Bo w sumie ma związek ze sprzedażą i powinna być na "7",
    ale z drugiej strony sprzedaż w firmie jest tylko usług, to nie bardzo
    pasuje wartość sprzedanych materiałów w rachunku wyników.
    Ale jak to widzę na "4" to też mi nie pasuje.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2007-04-11 11:01:52
    Temat: Re: Rachunkowość budowlańca
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Lipas napisał(a):
> [...]
    > pasuje wartość sprzedanych materiałów w rachunku wyników.
    > Ale jak to widzę na "4" to też mi nie pasuje.

    Na 4 - Materiały.

    Księgowość budowlana kieruje się trochę innymi zasadami niż usługi czy
    handel. Nie na darmo mówi się "produkcja budowlana" i jak produkcję
    należy ja księgować.
    Oddany obiekt czy wykonane roboty to jest produkt bardziej niż usługa.
    Nie sprzedajesz przecież cegieł tylko to co z cegieł wykonałeś = produkt.
    A jeżeli nawet materiały stanowią nikły procent w wartości robót to co
    by nie było materiały wykorzystane do wykonania usługi to też 4.
    Na 7 księgujesz to, co sprzedajesz w stanie niezmieniony
    (niewbudowanym)- takie jakie kupiłeś (nie liczę drobny zmian typu
    przepakowanie itp).

    Mam w mojej biblioteczne genialna książkę na której sie "wychowałam" i
    strzegę jej jak oka w głowie.
    "Wzorcowy plan kont dla budownictwa" ODDK z 1990 roku. Jakbyś gdzieś
    znalazł to polecam.
    Pięknie wyłożone rozliczanie produkcji budowlanej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2007-04-11 17:50:20
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Maddy,

    W Twoim liście datowanym 11 kwietnia 2007 (13:01:52) można przeczytać:
    M> Pięknie wyłożone rozliczanie produkcji budowlanej.

    Bardzo Ci dziękuję, rozwiałaś moje wątpliwości.
    Książkę spróbuje zdobyć, choć to pewnie nierealne. Właśnie
    czegoś takiego mi brakuje.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas