  • 1. Data: 2007-04-11 07:42:48
    Temat: tax free - zgadywanka dla dociekliwych
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mam dla was zagadkę podatkową.

    Podstawa prawna - Rozdział 6 ustawy o podatku od towarów i usług

    Jest sobie firma która postanawia sprzedawać cudzoziemcom na zasadach
    tax-free.
    Przepisy dają możliwość zwracania VAT podróżnym bez pośrednictwa
    agencji. Podstawowa niedogodność to ta że podróżny musi z towarem
    przekroczyć granicę Unii, załatwić formalności i wrócić w przeciągu pół
    roku do sklepu z ta całą papierkologią aby odzyskać polski VAT.

    Ale mamy klienta który będzie wracał regularnie.
    Żeby było zabawniej - sprzedajemy broń myśliwską (to bardzo komplikuje
    export w układzie w którym wywozu dokonuje kupujący - SAD jest
    wystawiany na osobę mająca pozwolenie na przewóz broni czyli na
    cudzoziemca i nie da sie inaczej)

    To powoduj ze taxfree wydaje sie wygodniejsza metodą. I dużo tańszą.
    Nasz klient, nazwijmy go Rosjaninem, jest w Polsce raz na dwa-trzy
    miesiące i do tego odwiedza nasze miasteczko (fajne tereny łowieckie
    itp). Jak na razie super.

    Kupuje u nas broń, dostaje dokumenty taxfree, podbija je na granicy, za
    jakiś czas wraca, my mu wypłacamy VAT, robimy korektę deklaracji, USowi
    na kontroli wszystko pasuje, oddają nam VAT.
    Żyć nie umierać.

    I teraz Rosjanin chce u nas zamówić specjalistyczną broń robioną na
    zamówienie za trochę ponad 100tys. Ponieważ to specjalna wersja chcemy
    zaliczkę bo musimy zapłacić dostawcy 100% ceny żeby zechciał nam tą broń
    dostosować.
    Rosjanin zgadza się zapłacić 100% zaliczki. Nasz marża na tym biznesie
    powoduje orgazm u szefa (to jest mała firma na KPiR) jak dobrze pójdzie
    będzie takich więcej.
    Życie jest piękne.

    Do czasu.
    Realizacja zamówienia potrawa 6 miesięcy i to jest ekspresowe tempo.
    Ponieważ sprzedaż cudzoziemcowi rejestrujemy tak samo jak sprzedaż
    Polakowi więc zaliczkę musimy nabić na kasę fiskalną i zapłacić od niej VAT.

    Dostaliśmy pieniądze więc w sumie nie taki problem.

    Zabawa zaczyna się kiedy Rosjanin odbiera towar.
    Hints:
    - do dokumentu tax free należy dołączyć paragon fiskalny dokumentujący zakup
    - wywóz za granicę musi odbyć się w przeciągu trzech miesięcy od momentu
    zakupu czyli daty na paragonie (licząc od końca miesiąca w którym był
    zakup, czyli w najlepszym wypadku 4 miesiące)
    - nabijamy na kasę zaliczkę w wysokości 100% wartości towaru 6 miesięcy
    wcześniej bo taki był obowiązek w związku z tym nie mamy czego
    rejestrować na kasie w momencie wydania towaru
    - nie ma możliwości żeby zlecenie zrealizować szybciej, tylko jedna
    firma w Europie robi takie cuda ze sztucerami
    - uzyskanie pozwolenia dla polskiego sprzedawcy na jednorazowy wwóz
    broni do okręgu kaliningradzkiego (to by nam pozwoliło dokonać po prostu
    exportu) graniczy z niemożliwością a łapówki prawdopodobnie przewyższą
    zysk z transakcji

    Pytanie:
    Jaki dokument fiskalny dołączany do druku taxfree?

    Żeby było zabawniej - lokalny urząd skarbowy pieści się z tym zapytaniem
    trzeci miesiąc.
    Ponieważ musiałam napisać jak ja widzę rozwiązanie problemu to
    zaproponowałam, że do zaliczki wystawiamy fakturę, w momencie wydania
    towaru robimy korektę tej faktury na zwrot zaliczki i rejestrujemy
    sprzedaż na kasie.
    Rozwiązanie na bakier z paroma zapisami ustawy i rozporządzenia ale coś
    trzeba było napisać.

    Any ideas?

    Maddy

    ps. a tak w ogóle to unijne dyrektywy VATowskie nie uważają przepływu
    pieniądza za sprzedaż podlegająca VAT, to nasz własny polski wynalazek

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2007-04-11 08:03:53
    Temat: Re: tax free - zgadywanka dla dociekliwych
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-04-2007 o 09:42:48 Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

    > Żeby było zabawniej - lokalny urząd skarbowy pieści się z tym zapytaniem
    > trzeci miesiąc.

    Trochę trotylu pod urząd, jak minie czwarty miesiąc to masz gotowe
    rozwiązanie
    Zartuję ofkors :)

  • 3. Data: 2007-04-11 12:17:27
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

> [...]
    > sprzedaż na kasie.
    > Rozwiązanie na bakier z paroma zapisami ustawy i rozporządzenia ale coś

    Zastanawiam się co jest na bakier w zwrocie zaliczki poza wartoscią zwrotu
    (>15tys euro), a wyjściem może być również nabicie na kasę w chwili wydania
    towaru, wydanie paragonu nabywcy i korekta obrotu kasy o omyłkowo wystawiony
    paragon.

    grzess

  • 4. Data: 2007-04-11 12:57:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    grzess napisał(a):

> [...]
    > towaru, wydanie paragonu nabywcy i korekta obrotu kasy o omyłkowo wystawiony

    eeeeeeee......
    Że jak?? bo sie pogubiłam.

    Na ile dobrze zrozumiałam chcesz wykorzystać mechanizm korygowania
    sprzedaży na kasie z powodu nieprawidłowo/nienależnie wystawionego
    paragonu. Tylko ze do tego potrzebny jest ów paragon. Fizycznie.
    Na wypadek kontroli prowadzi sie rejestr wycofanych paragonów.
    Inaczej można by obie "wycofywać" sprzedaż wedle uznania.

    Problem w tym ze paragonu nie będzie bo najpierw dostanie go klient i to
    w postacie "naklejki" na druku taxfree (ma być trwale przymocowany) i
    wyjedzie z nim za granicę.
    Jak nam ten dokument zwróci to na jego podstawie obniża się VAT z 22% do
    0% i robi korektę deklaracji za miesiąc sprzedaży. I w razie kontroli
    właśnie ten druk z paragonową naklejką trzeba pokazać.
    A skoro został użyty do taxfree to nie może być jednocześnie "omyłkowo
    wystawiony".

    No chyba że Cie zupełnie nie zrozumiałam.

    Limit gotówkowy nie ma nic do rzeczy bo klient nie jest przedsiębiorcą a
    sprzedaż jest detaliczna. Może i milion przerzucić w gotówce.

    but seriously...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2007-04-11 13:16:00
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Na ile dobrze zrozumiałam chcesz wykorzystać mechanizm korygowania
    > sprzedaży na kasie z powodu nieprawidłowo/nienależnie wystawionego
    > paragonu. Tylko ze do tego potrzebny jest ów paragon.

    A z czego wywodzisz obowiązek posiadania omyłkowo wystawionego paragonu, na
    potrzeby korekty obrotu na kasie?
    Zerknij proszę w interpretacje o sygnaturze PP 443/1124/113i/04

    pozdrawiam
    grzess

  • 6. Data: 2007-04-11 13:27:19
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    Sprzedaż nastąpiła w chwili wydania towaru i miesiąc sprzedaży powinniśmy
    korygować z 22 do 0%, jednak może wystąpić sytuacja że nie będzie co
    skorygować i wyjdzie nam wartość ujemna podatku należnego, ale inaczej się
    nie da w przypadku który rozważasz, gdzie podatek należny ujęto w deklaracji
    za miesiąc wpłynięcia zaliczki.
    Rozsądniej jednak będzie dokonać zwrotu zaliczki i następnie dokonać
    sprzedaży, jednak nie napisałaś z czym będziemy na bakier?

    grzess

  • 7. Data: 2007-04-11 13:31:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    grzess napisał(a):

    > A z czego wywodzisz obowiązek posiadania omyłkowo wystawionego paragonu, na
    > potrzeby korekty obrotu na kasie?
    > Zerknij proszę w interpretacje o sygnaturze PP 443/1124/113i/04

    Aha... problem z tym że interpretacja dotyczy uznania reklamacji i
    zwrotu towaru czy z marszu innej sytuacji.
    Zakłada sie też że można udowodnić fakt zwrotu innymi sposobami a nie że
    w ogóle nie trzeba dowodów. A jak zwrotu nie było? Towar wydano!

    Grześ ja sobie nie mogę pozwolić na fałszowanie ewidencji (bądźmy
    szczerzy, cóż to innego) w przypadku tak delikatnej sprawy jak tax free
    i kwoty ponad 100tys zł.
    Ja sobie na to nie pozwalam w przypadku źle nabitego pączka.

    Ja potrzebuje rozwiązania które mogę zastosować wielokrotnie.

    Bądź poważny.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2007-04-11 13:39:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    grzess napisał(a):
> [...]
    > Rozsądniej jednak będzie dokonać zwrotu zaliczki i następnie dokonać
    > sprzedaży, jednak nie napisałaś z czym będziemy na bakier?

    Rozliczanie zaliczek jest wyraźnie opisane w rozporządzeniu.
    Takie korygowanie ujdzie jak nikt nie będzie głębiej w to wnikał.
    A ja mam 100% pewności ze będzie kontrola.
    To raz.

    Dwa - żeby skorygować z 22% na 0% trzeba mieć w ręku potwierdzony na
    granicy druk Taxfree z przyklejonym paragonem fiskalnym dokumentującym
    zakup, który to paragon nie może być starszy niż 3 miesiące w momencie
    przekraczania granicy. Pytanie jak wyczarować taki paragon zgodnie z
    przepisami?
    Jedyny jaki mamy to ten sprzed pół roku - na zaliczkę 100%.

    Problem jest duży bo w perspektywie mamy więcej dokładnie takich samych
    przypadków.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2007-04-11 13:47:21
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    Ja Magdaleno innego rozwiązania poza dwoma wyżej wymienionymi nie widzę.
    I nie namawiam do fałszowania ewidencji, a do powtórnego wystawienia
    paragonu fiskalnego, który posłuży dla celów tax free i dokumentuje moment
    sprzedaży.
    Bez dwoch zdań będzie on błędnie wystawiony i mamy prawo skorygować obrót na
    kasie o jego wartość, a dowodem będzie prawidłowo wystawiony paragon, z dnia
    wpłynięcia zaliczki dokumentujący ujęcie w ewidencji wpływu środków
    pienięznych.
    Ustawy nie poprawie, a mam prawo celowo czy nieumyślnie popełnić błąd, jak i
    prawo aby go skorygować.
    Finalnie paragon będzie wystawiony z datą sprzedaży i spełni warunki do tax
    free, a obrót na kasie skoryguje o jego wartość, gdyż ewidentnie jest
    błędnie wystawiony i dokumentuje powtórne ujęcie w ewidencji wpływu który
    już został zaewidencjonowany.
    Jednak w skranym przypadku wartość podatku vat należnego po korekcie do 0%
    może przyjąć wartość ujemną i tu widzę problem, dlatego optuję za zwrotem
    zaliczki.

    grzess

  • 10. Data: 2007-04-11 16:11:54
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    Przemyślałem i koryguję swoją wypowiedź.
    Łatwo podpowiadać karkołomne rozwiązania lecz przecież sam nie skorzystałbym
    z rozwiązania w którym posługuje się anulowanym paragonem w celu obniżenia
    stawki VAT. Trudno później liczyć na zrozumienie problemu u osób które
    zrozumieć tego nie będą chciały.
    W sumie z góry wiedziałem że jak Maddy zada zagadkę to musi być patowa
    sytuacja.
    Nadal jednak po cichu liczę że znajdzie się ktoś kto saobie da z tym radę
    :-)

    pozdrawiam
    grzess