  • 1. Data: 2002-12-01 16:06:23
    Temat: ROR raz jeszcze
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Wracam do tematu "ROR a DG", bo temat spac mi nie daje.
    Oto co ostatnio pisal tam miedzy innymi Gotfryd:

    GSld> IMO płatność "związaną z prowadzeniem DG" - nie.

    1. Rozwazamy oczywiscie wariant kiedy ROR nie jest zgloszony w US jako
    sluzacy do prowadzenia DG.
    2. IMO tylko wyrazny przepis prawa bankowego moglyby tego zakazac
    (jest taki?). Jaki bowiem masz wplyw na to, ze ktos wplacil nie na to
    konto co trzeba - czasem oczywiscie decydujace :), ale czasem niewielkie.

    GSld> Spróbuję uchylić się pytaniem: a ten ROR został zgłoszony
    GSld> jako "wykorzystywany do DG" ?? ;)

    A wlasnie. Rozwazmy tez taki wariant. Jesli ROR jest zgloszony jako
    "do DG" to mozna przelewac, przyjmowac przelewy, itd.? Oczywiscie
    jesli umowa z bankiem tego nie zabrania (lece zabaczyc swoja umowe :)).

    No i ostatnia intrygujaca mnie rzecz: mozliwosci praktycznego
    kontrolowania tego przez bank, US czy tez inny zainteresowany podmiot.
    IMO szanse wykrycia sa niewielkie, a konsekwencje pewnie tez
    (rozwiazanie umowy z ROR, bo przeciez chyba zadnej szkody poza nizsza
    prowizja dla banku to nie ma). Chyba czas isc sie doksztalcic z prawa
    bankowego :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 2. Data: 2002-12-01 18:16:31
    Temat: Re: ROR raz jeszcze
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

> [...]

    KAZ> "do DG" to mozna przelewac, przyjmowac przelewy, itd.? Oczywiscie
    KAZ> jesli umowa z bankiem tego nie zabrania (lece zabaczyc swoja umowe :)).

    W mojej umowie z PKO BP jest cos takiego:

    "Konto osobiste umozliwia: (...) 2) przeprowadzanie rozliczen
    pienieznych, z wyjatkiem rozliczen zwiazanych z prowadzeniem
    dzialalnosci gospodarczej,"

    a takze (sankcja 1):
    "PKO ma prawo odmowic wykonania polecenia przelewu: 1) dotyczacego
    rozliczen z tytulu dzialalnosci gospodarczej posiadacza konta,"

    oraz (sankcja 2):
    "PKO moze rozwiazac umowe rachunku oszczedniosciowo-rozliczeniowego
    bez zachowania terminu wypowiedzeniam jezeli posiadacz (...) 1)
    skladali dyspozycje rozliczen za posrednictwem konta osobistego z
    tytulu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej.".

    Tak wiec, niezaleznie od zapisow prawa bankowego, z PKO BP ten numer
    przechodzi "slabo". :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 3. Data: 2002-12-02 22:03:18
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 1 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ 2. IMO tylko wyrazny przepis prawa bankowego moglyby tego zakazac
    >+ (jest taki?).

    Nie wiem. Raczej podchodziłem od strony podatkowologicznej :)

    >+ Jaki bowiem masz wplyw na to, ze ktos wplacil nie na to
    >+ konto co trzeba - czasem oczywiscie decydujace :), ale czasem niewielkie.

    Wybacz cios poniżej pasa - ale wpływ masz mniej więcej
    taki sam, jak na to czy twój kontrahent fakturę VAT
    wpisze do swojej ewidencji... :[

    [...]
> [...]
    >+ (rozwiazanie umowy z ROR, bo przeciez chyba zadnej szkody poza nizsza
    >+ prowizja dla banku to nie ma). Chyba czas isc sie doksztalcic z prawa

    Jak się dokształcisz to daj znać, co się twoja wiedza
    ma zmarnować :) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-12-02 22:05:04
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 1 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ W mojej umowie z PKO BP jest cos takiego:

    Tak chyba wszędzie jest !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-03 01:32:02
    Temat: Re[2]: ROR raz jeszcze
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 2 grudnia 2002 o godzinie (23:05:04) napisano:
    GSld> On 1 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    GSld> [...]
> [...]

    GSld> Tak chyba wszędzie jest !

    Nie wszedzie. Nigdzie tego nie znalazlem w regulaminie Citibanku - az
    nie chcialo mi sie wierzyc, wiec przeczytalem caly trzy razy :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 6. Data: 2002-12-03 01:32:22
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 2 grudnia 2002 o godzinie (23:03:18) napisano:
    GSld> [...]
    GSld> Nie wiem. Raczej podchodziłem od strony podatkowologicznej :)

    Sorki za zlosliwosc - ale to jest pojecie wewnetrznie sprzeczne :)))

    GSld> Wybacz cios poniżej pasa - ale wpływ masz mniej więcej
    GSld> taki sam, jak na to czy twój kontrahent fakturę VAT
    GSld> wpisze do swojej ewidencji... :[

    Masz racje - zasada podobna. Ale wydaje mi sie, ze analogii co do
    skutkow nie mozna zastosowac, bo istnieje zasadnicza roznica - w
    prawie podatkowym to Ty musisz udowadniac swoja niewinnosc
    (domniemanie winy?), podczas gdy na gruncie prawa cywilnego (umowa z
    bankiem) trzeba Ci udowodnic wine (wykazac szkodnictwo).

    GSld> [...]

    GSld> Jak się dokształcisz to daj znać, co się twoja wiedza
    GSld> ma zmarnować :) !

    Dam znac! :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 7. Data: 2002-12-03 16:06:07
    Temat: Re: Re[2]: ROR raz jeszcze
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 3 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...i moje...]
    >+ GSld> Nie wiem. Raczej podchodziłem od strony podatkowologicznej :)
    >+
    >+ Sorki za zlosliwosc - ale to jest pojecie wewnetrznie sprzeczne :)))

    Ależ oksymoron jest jak najbardziej poprawną konstrukcją :)) !
    Usiłowałem wyraźnie zaznaczyć że to logika podatkowa, no to
    mi się oberwało :] (pewnie słusznie).

    [...]
    >+ prawie podatkowym to Ty musisz udowadniac swoja niewinnosc
    >+ (domniemanie winy?), podczas gdy na gruncie prawa cywilnego (umowa z
    >+ bankiem) trzeba Ci udowodnic wine (wykazac szkodnictwo).

    To po stronie umowy bankowej.
    Ale IMHO nie po stronie prawa bankowego - jeśli zaczniesz udzielać
    kredytów bez stosownego "papieru" to pomimo że nie naruszysz
    *żadnej* umowy (z klientami i bankami) - możesz nieźle dostać
    w trybie "w łeb" :]
    Dwa miesiące temu robiąc niewinny przelew do Szwajcarii też
    stawałeś się przestępcą...choć umowy mogłeś nie łamać !
    A wspominana była potencjalna możliwość wejścia w kolizję
    z prawem bankowym, nie cywilnym :)
    [...]

    ...trzymamy... :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-12-31 17:24:24
    Temat: Re[4]: ROR raz jeszcze
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 3 grudnia 2002 o godzinie (17:06:07) napisano:
    GSld> To po stronie umowy bankowej.
    GSld> Ale IMHO nie po stronie prawa bankowego - jeśli zaczniesz udzielać
    GSld> kredytów bez stosownego "papieru" to pomimo że nie naruszysz
    GSld> *żadnej* umowy (z klientami i bankami) - możesz nieźle dostać
    GSld> w trybie "w łeb" :]
    GSld> Dwa miesiące temu robiąc niewinny przelew do Szwajcarii też
    GSld> stawałeś się przestępcą...choć umowy mogłeś nie łamać !
    GSld> A wspominana była potencjalna możliwość wejścia w kolizję
    GSld> z prawem bankowym, nie cywilnym :)
    GSld> [...]

    GSld> ...trzymamy... :)

    GSld> Pozdrowienia, Gotfryd

    No to zeby nie byc goloslownym, przejrzalem te akty prawne z zakresu
    prawa bankowego. Podstawa prawna prowadzenia rachunkow jest w ustawie
    prawo bankowe:

    "Art. 12.
    1. Banki w zakresie swojej działalności mogą wydawać regulaminy określające:
    1) warunki otwierania i prowadzenia rachunków bankowych,
    (...)
    2. Postanowienia regulaminów, o których mowa w ust. l, są dla stron
    wiążące, jeżeli strony w umowie nie ustalą odmiennie swych praw i
    obowiązków."

    Potwierdza sie wiec, to o czym juz byla mowa - jesli w umowie lub
    regulaminie nie ma zakazu, to znaczy, ze bank dopuszcza taka
    mozliwosc. To jednak nie jest koniec sprawy, bo kluczowy jest ten
    fragment ustawy:

    "Art. 13.
    1. Banki otwierają i prowadzą rachunki bankowe dla osób prawnych i fizycznych.
    2. W celu przechowywania środków pieniężnych i przeprowadzania
    rozliczeń związanych z działalnością gospodarczą są otwierane i prowadzone:
    1) rachunki bieżące,
    2) rachunki pomocnicze,
    3) rachunki lokat terminowych.
    3. W celu realizacji obowiązku wynikającego z art. 3 ustawy z dnia 23
    grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 41, póz. 324, z
    1990 r. Nr 26, póz. 149, Nr 34, póz. 198 i Nr 86, póz. 504, z 1991 r.
    Nr 31, póz. 128, Nr 41, póz. 179, Nr 73, póz. 321, Nr 105, póz. 452,
    Nr 106, póz. 457 i Nr 107, póz. 460 oraz z 1993 r. Nr 28, póz. 127, Nr
    47, póz. 212 i Nr 134, póz. 646) banki otwierają i prowadzą rachunki
    bankowe przedsiębiorców. (...)
    Art. 14.
    1. Posiadacz rachunku bankowego dysponuje swobodnie swoimi środkami
    pieniężnymi na rachunku. W umowie z bankiem mogą być zawarte
    postanowienia ograniczające swobodę dysponowania tymi środkami. (...)"

    IMHO nie widac wiec zakazu sformulowanego wprost, sa raczej przeslanki
    do tego, by bank odpowiednio sformulowal regulamin :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl