    From: m...@a...waw.pl (Maciej Orlowski)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: zakup systemu informatycznego - jaka umowa??
    Date: 9 Aug 2003 16:35:43 +0200

    Dzień dobry,Gotfryd,
    Ze względu, że mogę być niedoinfornmowany - pogrzebałem i:
    >(...) nie jestem
    GSn> pewnien czy pytasz o "własność narzędzi" (tu mi kaktus jak
    GSn> mała firma da rady kupić *na własność* ACCESSA od Microsoftu ;>),
    GSn> czy o to że "program jest jego" czy o coś innego ??

    Jako narzędzia - miałem na myśli Ms Office ODE Tools.
    Teraz cytat z pl.comp.bazy-danych.msaccess:

    -----------------
    >Marcin Swat napisał(a):

    > Odświeżam starą odpowiedź:
    >
    > wystarczy do tego, abyś Ty mógł używać swego własnego programu. Sam
    > Access z pakietu Office wystarczy jedynie wtedy, gdy przekażesz go razem
    > z aplikacją klientowi (ale chyba nie o to Ci chodzi).
    > Powtarzam zatem jeszcze raz: albo klient ma swojego Accessa, albo Ty
    > rozprowadzasz aplikację z wersją runtime, która znajduje się w pakiecie
    > Office Developer Tools (kosztuje z VATem ponad 5000 zł - wersja ODT
    > 2000).

    Czyli jeszcze inaczej mówiąc (jesli gdzies się mylę, proszę o
    sprostowanie; zakładam tutaj, że klient nie ma Accessa, nie ma pojęcia
    co to jest i nie bardzo go to obchodzi ;-)

    można :

    1. Napisać w Accessie bazę/aplikację i do woli sprzedawać (lub
    rozdawadać za darmo - nasza wola ;-) klientom tylko pliki
    .mdb/mde/mda/mdw i tym podobne, czyli efekt naszej pracy pod Accessem.
    Tylko żeby toto uruchomić, klient także potrzebuje Accessa. Czym z kolei
    może być nie bardzo zainteresowanym, bo do naszej skadinąd fajnej
    aplikacyjki, zrobionej w dwa dni, wycenionej przez nas powiedzmy na
    300zł (to tylko przykład) musiałby dokupić program (Access) liczony już
    w tysiacach zł. Sytuacja bedzie jeszcze gorsza w przypadku pracy
    aplikacji na wielu stanowiskach - na każde nasz klient musiałby posiadać
    licencję Acc.

    2. Nabyć ODT (ODE, ADT się toto nazwywało w starszych wersjach Acc;
    zobacz http://web.pertus.com.pl/~stanley ->FAQ->P001).
    Daje to nam możliwość preparowania _samodzielnych_ "programów" oraz ich
    nieograniczonej dystrybucji. Samodzielnych, czyli takich, które mogą być
    zainstalowane i uruchomione na komputerach, gdzie nie ma Accessa (lub
    był, ale go odinstalowano ;-). "Programów" piszę tu w cudzysłowie,
    ponieważ w przypadku Accessa od strony technicznej jest to runtime,
    czyli środowisko uruchomieniowe dla plików 'accessowych' (.mdb/mde,
    itp.).
    Czy takie "programy" bedziemy sprzedawali, czy rozdawali za darmo - to
    już nasza sprawa, chociaz przy cenach ODT'ów w to drugie raczej
    watpię... ;-) (no chyba, że przygotowujemy demo licząc na późniejsze
    zyski).
    Jak się wszystko odpowiednio spreparuje (naszą aplikację, ustawienia
    ODE przy generowaniu instalki), klient nawet nie musi wiedzieć (no może
    prawie ;-), że "program" był zrobiony w Accessie. Po prostu instaluje u
    siebie "coś" (uruchamia setup.exe, itd.), a że na HD powędruje mu wraz z
    naszymi wypocinami niemal kompletny Access, to inna sprawa... ;-)
    Zresztą IHMO: gdy instalujemy różne programy, z Windowsem na czele, czy
    w 99,99% tak naprawdę nas obchodzi w czym były zrobione: w C, w Delphi,
    w VB lub czymkolwiek innym?
    ---
    Ewentualnie, dla uniknięcia kosztów zwiazanych z zakupem ODT, w sytuacji
    (sporadycznego) robienia aplikacji raczej dla bogatszego klienta, i gdy
    ta aplikacja bedzie pracowała u niego na wielu stanowiskach (mam na
    myśli niekoniecznie sieć), wydaje mi się mozliwe :
    Dogadujemy sie z klientem, aby to on nabył pakiet umozliwiajacy robienie
    runtime i takie runtime wykonujemy u niego. Potem klient instaluje
    "program" na ilu stanowiskach chce. Dzięki temu łączny koszt (dla
    klienta) będzie mógł być niższy, niż gdyby kupował Accessa osobno na
    kazde stanowisko.

    KONIEC CYTATY

    GSn> Możesz dorzucić słowo lub dwa z czego to wywodzisz ?
    GSn> Znaczy: jest zakaz (w licencji) na udostępnienie stanowiska
    GSn> (nie sprawdzałem, można bić :)) ?
    GSn> O "własności" jest wyżej - "tu mi kaktus..." ;)
    i jeszcze jeden cytat:

    OD:RobertW <w...@p...fm> (news.onet.pl)
    TEMAT: Re: msAcces - licencja
    UTWORZONO: Cz, 29 sie 2002 11:34:26
    Proponuje lekture strony
    http://www.microsoft.com/data
    oraz umów licencyjnych:
    http://www.microsoft.com/data/eulamdac26.htm
    http://www.microsoft.com/data/eulamdac25.htm
    a dokładnie: "You have a royalty-free right to reproduce and distribute the Product"
    pod warunkiem że instaluje się MDAC'a i Jet'a w całości i umieścisz odpowiedni
    copyright, trademark notices i orginalny EULA
    z MDAC'a

    Wiec jeśli napiszesz program korzystający z Access'a jako bazy danych to twój klient
    nie potrzebuje żadnej dodatkowej
    licencji.
    Inaczej jest jeśli program zawarty jest z samej bazie, wtedy potrzebujesz runtime'a i
    licencji developerskiej na Offica,
    jeśli jednak programem będzie strona ASP, lub EXE'c zrobiony w Basicu, C/C++, Delphi,
    itd.., nie potrzebujesz licencji.
    ____________
    Robert Winkler
    ------
    KONIEC CYTATY

    I na koniec:

    pl]On Behalf Of
> [...]
    >
    > 1. Tworzone do tej pory przeze mnie bazy pisałem dla firm, z którymi
    > pozostawałem w stosunku pracy (oczywiście posiadały legalnie Access'a).
    > Niestety ;-) dostałem teraz zlecenie od "obcej" firmy. Jak najlepiej i
    > przede wszystkim legalnie rozwiązać problem wynagrodzenia i praw
    > autorskich.
    > Czy podpisać umowę o dzieło czy umowę-zlecenie (jeżeli możesz przyślij
    > przykład takiej umowy - proszę).
    > Jeżeli nie posiadam ODE to czy mogę obejść ten problem pisząc w umowie:
    > "wykonanie bazy na komputerze ZLECENIODAWCY i przy wykorzystaniu

    sądzę, że rozsądniejsza byłaby umowa o dzieło, a sekwencja "wykonanie
    bazy.." jest OK.

    > 2. Napisałem program-bazę dla firmy, z którą pozostaję w stosunku pracy.
    > Okazał się on na tyle ciekawy, że właściciel firmy nie zgodził się na jej
    > dalszą odsprzedaż (cyt."żeby konkurencja miała pod górkę!"). Na umowie o
    > pracę mam stanowisko "informatyk", nie dostałem żadnej karty obowiązków, w
    > której byłoby wspomniane o pisaniu programów, dodatkowo program pisałem po
    > godzinach pracy w domu. Kto ma pełne prawa autorskie (również materialne)?

    w zasadzie stanowisko informatyk samo definiuje zakres obowiązków (wiadomo,
    że tu chodzi o elektroniczne przetwarzanie informacji, a nie o odkurzanie
    klawiatury),
    ważne jest w jaki sposób zostałeś rozliczony za tą pracę, czy miałeś na ten
    program jakąś odrębną umowę, jeżeli nie i dostałeś za to normalne
    wynagrodzenie w ramach pensji, to jestes
    umoczony, bo w zasadzie nie bedziesz w stanie udowodnic ze nie robiles tego
    dla pracodawcy,
    w oparciu o jego materialy i w czasie pracy (przeciez on Ci nie kazal robic
    tego w domu, mogl Ci zlecic prace do wykonania w ramach normalnego czasu
    pracy, a Ty np. sie nie wyrabiales).

    > Jeżeli firma ma prawa materialne to:
    > - Czy może program odsprzedawać bez podziału zysków ze mną?

    jak najbardziej, jestes jej pracownikiem, a nie wspolwlascicielem, jezeli do
    danej pracy nie sporzadzono zadnej dodatkowej umowy formalizujacej inny
    sposob rozliczenia, to w zasadzie nie masz prawa do podzialu zyskow -
    przeciez zaplacono Ci za Twoja prace.

    > - Czy może program zmieniać bez mojej zgody?

    tak, zastrzezenia sa jedynie co do umieszczenia Ciebie jako jednego z
    autorow programu

    > - W przypadku baz Access'a czy muszę udostępnić program źródłowy
    > (.mdb) czy tylko (.mde)?
    > - Ponieważ jako twórca mam pełne prawa do wszystkich obiektów
    > bazy czy mogę nie zdradzić swojego hasła?

    sadze, ze raczej musisz - jak sam wspominasz nie masz MsAccessa, pracowales
    na "sprzecie" firmowym w oparciu o programy dostarczone przez pracodawce.
    Prawdopodobnie takie postawienie sprawy mogloby sie zakonczyc procesem

    > - Jeżeli odejdę od firmy to czy mogę być pociągnięty do
    > odpowiedzialności za nieprawidłowe działanie bazy?

    nie, nie mozesz byc pociagniety z tego wzgledu, ze byles zatrudniony na
    umowe o prace
    tzn. od godz. do godz. , nie miales zadnej dodatkowej umowy odzielo, czy tez
    zlecenie, nie miales zadnych tantiemow od sprzedazy produktu

    (...)
    PS. nie jestem prawnikiem, to co napisalem to raczej wynika z doswiadczenia.
    KONIEC CYTATY

    Gotfryd, jak napisałem w pierwszym poście - nie jestem księgowym, ...
    i prawnikiem tez.
    Widze, ze tez moge sie czegos nauczyc. Jeszcze tylko rzuce okiem na
    licencje Accessa i dopisze co tam piszczy.
    Natomiast co do przekazania praw autorskich - jedna sprawa to
    Zlecający Pracodawca i dwa czynnki - prawo - czy prawo Pracodawcy.
    To co piszę - piszę z punktu widzenia podwykonawcy i myślę, że nie
    może być tu mowy o licencji. Mamy do czynienia z plikiem bazy *.mdb a
    nie z samodzielnie działającą aplikacją.
    Jak napisałem - przestudiuję jeszcze raz umowę licencyjną access i
    dopiszę. a to wysyłam w celu możliwych interpretacji :-)
    Zresztą ten post i tak jest długi. za co przepraszam.
    Resztę dopiszę w następnym

    Pozdrawiam - Maciej Orłowski

    PS. i ciągle sie czegoś uczę.

    http://access.waw.pl