  • Data: 2003-11-05 02:58:28
    Temat: Re[3]: Płatnośći gotówką
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    Dnia 4 listopada 2003 o godzinie (17:04:51) napisano:
    GSn> Jakoś nie przekonuje mnie przydatność weksla przy dajmy na
    GSn> to kupowaniu samochodu na cele osobiste :]

    Mnie rowniez nie, wiec nie proponowalem :)
    Moja teza brzmiala: mimo ograniczen, instytucja weksla jest przydatna
    przedsiebiorcom.

    GSn> IMO weksel ma wyłącznie sens przy obrocie gospodarczym
    GSn> właśnie. No i głównie wszędzie z takim opisem "zastosowania"
    GSn> weksla się spotykam...

    A to mnie nieco dziwi. Przeciez weksel to nie jest zaplata, tylko
    przyrzeczenie zaplaty. W obrocie gospodarczym takim podstawowym
    przyrzeczeniem zaplaty jest faktura... Dodawanie weksla do faktury,
    ktora i tak musi byc wystawiona, mija sie z celem, chyba, ze chcemy
    "wzmocnic efekt". Sens weksla w obrocie jest najwiekszy tam, gdzie nie
    da sie wystawic faktury - np. kary umowne. Ale to ma zastosowanie i do
    obrotu niegospodarczego.

    GSn> I bez powodu nie pisałem o "drobnych zapłatach": nie sądzę
    GSn> żeby szewcy byli tymi co im weksle są bardzo konieczne...
    GSn> Zauważ ile razy mamy tu posty "ratunku, mam podpisaną fakturę
    GSn> a 'oni' powiedzieli że teraz zapłacą tylko połowę" - jakby
    GSn> praktyką powszechną było przyjmowanie u mniej zaufanych
    GSn> kontrahentów razem z autgrafem na f-rze autografu na
    GSn> wekslu z terminem zapłaty - nie byłoby 3/4 a może i 99,98%
    GSn> takich przypadków.

    Tylko jezeli wierzysz w ogromny "efekt psychologiczny" weksla. Bo od
    strony prawnej to niewiele by to zmienilo:
    1) w postepowaniu uproszczonym skutecznosc scigania z podpisanej
    faktury jest bardzo podobna do sciagnia z weksla (a sciganie z obu
    tytulow jednoczesnie moze sie bardzo zle skonczyc),
    2) wyplacalnosc nie ma nic wspolnego z forma uznania zobowiazania -
    jak ktos jest bankrutem albo oszustem, to weksel nic Ci nie pomoze
    (faktura zreszta tez).

    GSn> Tyle, że pod warunkiem iż nie ma limitu na poziomie 40 kzł,
    GSn> przy pracach np. budowlanych z lekka śmiesznym jak rzekłem:

    Zgoda. Smieszne jest jakiekolwiek ograniczenie swobody obrotu gotowka w
    kraju, w ktorym instrumenty platnicze sa bardzo kosztowne (vide oplaty
    bankowe jedne z najwyzszych w Europie) i maja krotka tradycje. Z
    drugiej strony, do wprowadzenia takich przepisow zaobowiazalismy sie
    wielostronnymi umowami miedzynarodowymi, co sugeruje, ze gdzie indziej
    wcale nie jest lepiej.

    GSn> Ale zarzut dotyczył zapłaty *wekslem* (za przykładowy towar),
    GSn> a nie sposobu uregulowania tego weksla !!

    I chyba tu sobie odpowiedziales na wszystkie watpliwosci. :)
    Skoro nie ma zaplaty weksla, to jakim cudem:

    GSn> Przyjmujesz weksel, ___księgujesz wpłatę___ - i właśnie popełniłeś
    GSn> przestępstwo.

    GSn> A przynajmniej tak to przedstawił poprzednik :)

    Bo przyjal IMO bledne zalozenie, ze weksel to zaplata. Czymze byloby
    wtedy uregulowanie weksla - zaplatą zaplaty? :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    I dlatego twierdze, ze jednak weksel moze miec normalne zastosowanie
    dla przedsiebiorcow, mimo niepotrzebnych ograniczen kwotowych z PDG.
    Nie wmowisz mi, ze wszystkie te niezaplacone faktury to kwoty powyzej
    15 000 zlotych. Wlasnie drobni przedsiebiorcy mieli by latwiej, gdyby
    dostawali weksle na drobne sumy - bo wekslem latwiej obracac i latwo
    go scigac przy niskich kwotach. Przy fakturach na niskie kwoty -
    trzeba miec jednak troche wiedzy o postepowaniu sadowym, bo najmowac
    adwokata absolutnie sie nie oplaca.

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl