    From: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[5]: Płatnośćigotówką
    Date: 6 Nov 2003 20:03:43 +0100

    Witam.

    Dnia 6 listopada 2003 o godzinie (17:11:49) napisano:

    L> Z wekslem, w przeciwieństwie do faktury, możemy:

    L> 1. Otrzymać kredyt dyskontowy w banku,
    L> 2. zapłacić w kolejnej transakcji,
    L> 3. złożyć jako zastaw,
    L> 4. bezproblemowo sprzedać weksel dłużnikowi wystawcy

    Fakture rowniez mozna sprzedac dluznikowi wystawcy (choc nie tylko -
    tak jak weksel). Nie wiem czy bezproblemowo, bo to zalezy od sytuacji,
    ale ja kilka razy w zyciu tak robilem i jak dotad problemow nie bylo.
    Pozostale zalety - OK.

    L> i wiele innych rzeczy. Tak więc wystawienie weksla do faktury daje całkiem
    L> wymierne korzyści dla wierzyciela.

    Liwiuszu, piszesz dobrze, ale nie na temat. ;)
    Moje zdziwienie bylo reakcja na Gotfrydowe:

    >"IMO weksel ma ___wyłącznie___ sens przy obrocie gospodarczym
    >właśnie. No i głównie wszędzie z takim opisem "zastosowania"
    >weksla się spotykam..."

    Wszystkie zalety, ktore opisujesz, nie sa przypisane wylacznie do
    obrotu gospodarczego, lecz sa zaletami weksli takze dla osob
    fizycznych, co potwierdza moje zdziwienie. Zas faktem jest, ze
    podstawowym narzedziem obrotu gospodarczego jest faktura, a nie
    weksel. O faktach dyskutowac nie bede. To po pierwsze.

    Po drugie rowniez uwazam, ze weksel moze byc przydatny przedsiebiorcy
    (o tym tez pisalem), ale dalej podtrzymuje zdanie, ze w przypadku
    faktur mija sie z celem upieranie sie przy pomysle, ze do kazdej
    faktury ma byc weksel. Decyduja wzgledy praktyczne - czy kupowalbys u
    dostawcy, ktory oprocz faktury kaze Ci podpisac weksel, jesli moglbys
    kupowac u takiego, co weksla nie chce? O ilez latwiej przekonac
    kontrahenta do weksla, gdy faktury nie ma.

    L> A ile to postów jest na grupie "pożyczyłem sąsiadce 200zł i teraz nie chce mi
    L> oddać, co robić?"

    Popieram, bo sam (niestety, tylko czasami) stosuje.

    L> Założenie jest słuszne. Weksel jest zapłatą za fakturę.

    Liwiuszu, zalozenie nie jest sluszne, szczegolnie w konteksie o ktorym
    byla mowa - podatkowo-ksiegowym. Weksel jest przyrzeczeniem zaplaty, a
    nie zaplata. Jest papierem wartosciowym - dokumentem, ktory stwierdza
    istnienie pewnego prawa majatkowego w zakresie wierzytelnosci.
    Zaplata, swiadczeniem pienieznym nie jest i basta! Gdyby byl zaplata,
    to nie potrzebne byloby jego wykupienie. "Zaplata" to on jest tylko w
    sensie potocznym, ale my tu nie dyskutujemy o jezyku potocznym.

    L> Uregulowanie weksla
    L> jest po prostu wykupem weksla, zapłatą za weksel.

    No i wyszedl Ci paradoks, bo zapomniales, ze to nie jest "somoistny"
    weksel, tylko powiazany z konkretna faktura: skoro wykup weksla jest
    zaplata za weksel, a weksel jest zaplata za fakture, to wychodzi, ze
    wykup weksla jest zaplata za zaplate faktury.

    L> Pierwotny cel wystawienia
    L> weksla jest już tu sprawą drugorzędną.

    Tylko, ze my nie dyskutujemy o wekslu oderwanym od faktury. Gdyby tak
    bylo, to bylyby dwie platnosci do wykonania - za weksel i za fakture.

    L> Jest to na tyle proste, że można wyjaśnić przez e-mail :)

    Najecie adwokata jest proste. _Skuteczne_ przeprowadzenie postepowania
    sadowego, nawet upominawczego - wcale proste _byc nie musi_. Nie wierze,
    ze jestes w stanie wyjasnic przez e-mail postepowanie pasujace do
    kazdego przypadku. Zbyt wiele jest mozliwosci , ktore moga
    skomplikowac kazde postepowanie. Jesli sie myle, prosze o maila w tym
    watku, to odszczekam. Ale jesli Ci wykaze, ze sie mylisz, to poprosze
    o to samo :)))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl