    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Amortyzacja - przerwa na kilka miesięcy
    Date: Fri, 23 Nov 2007 00:52:26 +0100

    On Thu, 22 Nov 2007, Kokum wrote:

    > Witam,
    >
    > bardzo proszę o pomoc w następującej kwestii:
    >
    > Amortyzuję środek trwały (samochód), odpisów dokonuję miesięcznie. Chciałbym
    > na jakiś czas (kilka miesięcy) przerwać amortyzację tzn. nie dokonywać
    > odpisów amortyzacyjnych a później wznowić tzn. znów zacząć odpisywać. Taka
    > operacja po to żeby zwiększyć dochód. Czy tak można ?

    He, dedukuję że masz do ponownego czytania ustawę o podatku dochodowym :)
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Mój wniosek: jest sporne (czyli żaden wniosek, czyli jak w całych
    podatkach :))

    Za dopuszczalnością takiej "manipulacji" przemawia art.22k:
    ---
    8. Podatnicy mogš dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których
    mowa w ust. 7, nie wczeœniej niż w miesišcu, w którym œrodki
    ^^^^^^^^^^^^^
    trwałe zostały wprowadzone do ewidencji œrodków trwałych oraz
    wartoœci niematerialnych i prawnych, [...]
    ---

    Można jeszcze regulować wysokość stawki...ale tam jest ograniczenie.
    Cytat:
    +++
    Art. 22i
    5. Podatnicy mogš obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki
    dla poszczególnych œrodków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się poczšwszy
    od miesišca, w którym œrodki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od
    pierwszego miesišca każdego następnego roku podatkowego.
    ---

    Oczywiście jest jeszcze z 22h:
    +++
    4. Podatnicy mogš dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co
    miesišc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku
    podatkowego, z uwzględnieniem art. 22i. [...]
    ---

    ...i dokonywanie wpisów RazNaRok pozwala na "manipulację".

    > Czym skutkuje nie dokonanie odpisu amortyzacyjnego ?

    To jest ciekawe pytanie :)
    IMO - jak zostanie wpisany "tylko później" ale *w danym roku*, to
    niczym.
    Jednak w razie usiłowania zawyżenia (przez niedokonanie odpisu)
    wartości do *dalszej* amortyzacji, US może się czepiać, że jak
    podatnik nie chce zaliczać (w koszt) to nie musi, ale amortyzacja
    jednak biegnie.
    Niemniej... przepis 22k j.w określa tylko, że "nie wcześniej" oraz
    (w dalszej części) że "nie więcej niż wartość początkową łącznie".

    A contrario należałoby z tego wnioskować, że dopóki oba te warunki
    są zachowane, to WOLNO tak zaliczać w koszty.

    Hm... z chęcią poczytam opinii :)

    > Czy nie dokonanie kilku odpisów amortyzacyjnych równa się skreśleniu
    > z Ewidencji Środków Trwałych?

    Zdecydowanie nie, podatnikom taka regulacja by BARDZO odpowiadała,
    bo moża by wtedy sprzedać taki ST nie płacąc podatku :)

    > W sumie to zapłacony podatek dochodowy będzie wyższy

    ...*w danym roku*...

    > ale czy US może mieć z tym problemy ?

    ...z tym że podatnik w danym roku zapłacił większyszy podatek to pewnie
    nie, ale z tym, że w KOLEJNYCH latach zapłacił MNIEJSZY, to obawiałbym
    się, że tak. Nie tyle US, co podatnik z USem ;)
    Acz właśnie 22k.8 a contrario... :)

    > Rozliczam się na zasadach ogólnych, kwartalnie, KPIR.
    > Bardzo dziękuję za odpowiedzi lub wskazania gdzie można szukać informacji na
    > ten temat.

    IMO w ustawie!

    pzdr, Gotfryd