  • 1. Data: 2006-04-13 09:29:02
    Temat: Ciąża i pensja na 3/4 etatu
    Od: tarcamion <t...@t...pe-el>

    Moja żona jest w ciąży i od 4 miesięcy jest na L4. Normalnie w/g umowy
    na 3/4 etatu podstawę pensji ma ustaloną na 560 zł + premie uznaniowe
    (takiz zawoalowany cały etat w 3/4 etatu). Ile powinna dostać do ręki
    przed upływem 180 dni na L4 po którym dostanie zasiłek rehabilitacyjny?
    Obecnie pracodawca płaci jej 430 zł, a nie jak w trakcie pracy - 560,
    mimo że została poinformowana o podwyżce w związku z podniesieniem
    najniżego wynagrodzenia. Czy nie powinna dostawać 100% podstawy pensji?

  • 2. Data: 2006-04-13 12:11:10
    Temat: Re: Ciąża i pensja na 3/4 etatu
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "tarcamion" <t...@t...pe-el> napisał w wiadomości
    > mimo że została poinformowana o podwyżce w związku z podniesieniem
    > najniżego wynagrodzenia. Czy nie powinna dostawać 100% podstawy
    pensji?

    Powinna. Ale zauważ, że zasiłek chorobowy = podstawa minus składki na
    ubezp. społeczne. Czyli na pasku może nie widnieć 560 zł. Do wypłaty
    powinno być tyle samo (mniej więcej), bo od zas. chorobowego nie płaci
    się składek na zus.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2006-04-13 12:27:20
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 13 kwi o godzinie 14:11, na pl.soc.prawo.podatki, Nikiel ;-)
    napisał(a):

    > Powinna. Ale zauważ, że zasiłek chorobowy = podstawa minus składki na ubezp.
    społeczne.

    Zerknij co tutaj napisałeś .....

    > Czyli na pasku może nie widnieć 560 zł. Do wypłaty powinno być tyle samo (mniej
    więcej),
    > bo od zas. chorobowego nie płaci się składek na zus.

    A co tutaj napisałeś.

    Masz rozdwojenie jaźni albo nie wiesz o czym piszesz?
    Raz że od chorobowego płaci się składkę a drugi raz że ... nie płaci się
    składek!

    Do pytającego:
    - wynagrodzenie za czas choroby wypłacane tak przez pracodawcę (pierwsze 33
    dni L-4 w roku) czy tez z zasiłku chorobowego wypłacanego przez ZUS - nie
    jest oskładkowane - jest to okres tzw. bezskładkowy.

    --
    Herbi
    13-04-2006 14:27:18

  • 4. Data: 2006-04-13 13:10:07
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Herbi" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Zerknij co tutaj napisałeś .....

    Dobrze napisałam. Podstawą wyliczenia chorobowego stanowi przychód
    brutto pomniejszony o składki na ubezpiecznei chorobowe (18,71%
    najczęściej). Czyli 560-104,78 zł = 455,22 zł

    > A co tutaj napisałeś.

    Czyli na pasku jako wynagrodzenie za czas choroby powinno być 455,22 zł
    (teoretycznie).

    I jako przychód brutto w przypadku jak ktoś cały miesiąc był na
    zwolnieniu będzie wykazane 455,22 zł (a nie 560).
    Z tym żę składek ubezp. będzie 0 zł (w przypadku jak było 560, zł to
    składki wynosily 104,78 zł).

    > Masz rozdwojenie jaźni albo nie wiesz o czym piszesz?
    Nie mam rozdwojenia. Wiem o czym piszę.

    > Raz że od chorobowego płaci się składkę a drugi raz że ... nie płaci
    się
    > składek!

    Od chorobowego się nie płaci skłądek bo wysokość chorobowego obliczana
    jest na podstawie dochodu pomniejszonego o składki.

> [...]
    ZUS -
    > nie jest oskładkowane - jest to okres tzw. bezskładkowy.

    Potwierdzam. :]
    Dodatkowo jak płaci zus, to nie nalicza się ubezp. zdrowotnego.

  • 5. Data: 2006-04-13 16:31:05
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

    >Podstawą wyliczenia chorobowego stanowi przychód
    > brutto pomniejszony o składki na ubezpiecznei chorobowe (18,71%
    > najczęściej). Czyli 560-104,78 zł = 455,22 zł

    A nie przypadkiem średnia z iluś tam miesięcy przed?
    Przecież była mowa o premiach.

  • 6. Data: 2006-04-13 19:16:35
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w
    wiadomości
    > A nie przypadkiem średnia z iluś tam miesięcy przed?
    > Przecież była mowa o premiach.

    Uogólniłam, bo nie chodziło o wyliczanie podstawy, tylko czy 100% się
    należy czy nie. ;)
    Jeżeli chodzi o premie to zależy jaki zapis jest w regulaminie pracy.
    Jeżeli jest że premia jest pomniejszana albo nie przysługuje wcale
    jeżeli ktoś był na zwolnieniu lekarskim, to wtedy premie się wlicza, a
    jeżeli nie ma takiego zapisu (lub podobnego) to się nie wlicza.
    Fakt, podstawa to przeciętny dochód z 12 miesięcy. Dochód ze składników
    wchodzących do wyliczenia zasiłku chorobowego.

  • 7. Data: 2006-04-13 20:17:02
    Od: tarcamion <t...@t...pe-el>

    Czyli skoro przedtem dostawała powiedzmy 560 zł na rękę + premie to
    teraz też powinna dostawać tyle samo?

  • 8. Data: 2006-04-13 20:48:44
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Jeżeli jest że premia jest pomniejszana albo nie przysługuje wcale
    > jeżeli ktoś był na zwolnieniu lekarskim, to wtedy premie się wlicza, a
    > jeżeli nie ma takiego zapisu (lub podobnego) to się nie wlicza.

    A jesteś tego pewny? Bo to burzy moje pojęcie o premii. Jeżeli ja jako
    pracodawca daję premię za dobrą pracę a nie daje premii za chorobowe (bo nie
    chce premiować chorych tylko pracujących) to dlaczego mam wypłacać tą premię
    jako średnią w wynagrodzeniu chorobowym?

    Jeżeli wypłacałbym premię miesięczną w stałej wysokości np 20% a pomniejszał
    tylko za dni nieprzepracowane i od niczego innego bym jej nie uzależniał to
    mogę ją wliczyć do średniej.
    Jeżeli pracownik idzie na chorobowe a ja mu premi nie wypłacam (bo w
    regulaminie mam napisane : choćby 1 dzień nieobecności=0% premii) to jej do
    podstawy nie wliczam.

    Dobrze myślę?

    --
    PawełJ

  • 9. Data: 2006-04-13 21:00:56
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:e1mdfp$k5g$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    wypłacać
    > tą premię jako średnią w wynagrodzeniu chorobowym?

    Bo od tej premii płacisz składkę na ubezpieczenie chorobowe? Jeżeli w
    regulaminie nic o tej premii (a raczej o tym jak się o na zachowuje w
    trakcie zwolnienia lekarskiego) nie piszesz, wtedy nie uwzględniasz jej
    w ogóle. Jeżeli zapisałeś, że ją pomniejszasz, wtedy już musisz stosować
    się tego co 'przyrzekłeś' pracownikom. Jak nie chcesz uwzględniać, to
    nie pisz.

> [...]
    > Jeżeli pracownik idzie na chorobowe a ja mu premi nie wypłacam (bo w
    > regulaminie mam napisane : choćby 1 dzień nieobecności=0% premii) to

    Musi być zapis w regulaminie wynagradzania (zapis dotyczący jak ta
    premia się zachowuje w trakcie gdy ktoś jest na zwolnieniu lekarskim).
    Inaczej zus się czepia.
    Nie ma zapisu - premi nie wliczasz.
    Masz zapis - premię wliczasz.

  • 10. Data: 2006-04-13 21:43:47
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > nie chce premiować chorych tylko pracujących) to dlaczego mam wypłacać tą
    > premię jako średnią w wynagrodzeniu chorobowym?

    Bo takie są przepisy?
    No i pracownik chorując ma tracić 20% (w szczególnych przypadkach nic) a nie
    dowolną ilść procent?