  • 1. Data: 2002-11-29 19:40:48
    Temat: Co sie stanie z samochodem (srodek trwaly) jesli....
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zalozmy, ze ktos zaklada DG i wpisuje swoj prywatny, kilkuletni
    samochod osobowy do KŚT.

    Amortyzuje go sobie, dzieki czemu co miesicac placi mniej podatkow.

    A co sie stanie, gdy likwiduje DG?
    Czy nie trzeba wtedy oddac panstwu tego zaoszczedzonego
    na amortyzacji auta podatku?
    Czy samochod wraca na walsnosc prywatna,
    czy staje sie wlasnoscia panstwa?
    (moze troche glupie pytanie, ale w kwestii podatkow jestem
    w stanie uwierzyc w kazdy koszmar).

    No bo wyobrazmy sobie taka sytuacje.

    Osoba prywatna, za swe legalnie wypracowane oszczednosci,
    kupila sobie bardzo drogiego mercedesa.

    Nastepnie zalozyla DG, ale wlascicwie tylko po to,
    aby uciec od podatkow - amortyzuajc tak drogi samochod.
    Ta DG prawie nic nie dziala, i generuje ujemne dochody.

    Po paru latach, gosc spokojnie likwiduje DG.

    I co? Myslicie, ze US by pozwolil na cos takiego???

    Co o tym myslicie?

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2002-11-30 00:22:53
    Temat: Re: Co sie stanie z samochodem (srodek trwaly) jesli....
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Nov 2002, Latet wrote:

> [...]
    >+
    >+ A co sie stanie, gdy likwiduje DG?
    >+ Czy nie trzeba wtedy oddac panstwu tego zaoszczedzonego

    Nie. Obieg pieniędzy przy ŚT jest taki dziwny :)
    1. ŚT kupujesz z zysku - *zawsze* kupujesz z pieniędzy
    "uprzednio opodatkowanych" (no...)
    2. amortyzujesz, czyli po kawałeczku wpuszczasz w koszt
    3. Jeśli zamkniesz DG to w nagrodę za 1 zostanie ci
    odpuszczona kwota 2.

    Z ZASTRZEŻENIEM...:

    >+ Czy samochod wraca na walsnosc prywatna,

    On cały czas był prywatny, tylko najpierw osobisty
    a później "wykorzystywany w DG" :)

    >+ czy staje sie wlasnoscia panstwa?

    :)
    Nie, nic takiego.
    On *zostaje "wykorzystywany w DG" - pomimo że DG dawno
    zlikwidowałeś ! Jeśli go np. sprzedasz - to ....
    no właśnie. Musisz zapłacić podatek od przychodu - bo
    *cała* wartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży staje
    się twoim dochodem.

    Jeśli ponownie otworzysz DG to ponownie masz ŚT - ale już
    zamortyzowany - nie ma tak dobrze żeby drugi raz
    amortyzować :]
    [...]
> [...]
    >+ aby uciec od podatkow - amortyzuajc tak drogi samochod.
    >+ Ta DG prawie nic nie dziala, i generuje ujemne dochody.

    NO NIE :)
    Ujemne *dochody* to ci panie, ewenement - nawet u nas :)
    Jakieś dochody musisz mieć (żeby uznać za KUP), z że
    będzie strata... to trudno/

    >+ Po paru latach, gosc spokojnie likwiduje DG.
    >+
    >+ I co? Myslicie, ze US by pozwolil na cos takiego???

    A zauważyłeś że z tego bardzo drogiego Mercedesa można
    zamortyzować podatkowo tylko równowartość nowego samochodu
    średnio niższej klasy - a reszta NIE JEST KOSZTEM ?
    Rzuć jednak okiem do ustawy nim zaczniesz próbować ;) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-11-30 09:25:45
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Nie. Obieg pieniędzy przy ŚT jest taki dziwny :)
    > 1. ŚT kupujesz z zysku - *zawsze* kupujesz z pieniędzy
    > "uprzednio opodatkowanych" (no...)

    Tzn. z jakich? Albo inaczej - ktore $ nie sa "uprzednio opodatkowane"?

> [...]
    > no właśnie. Musisz zapłacić podatek od przychodu - bo
    > *cała* wartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży staje

    Nawet jesli go sprzedam dawno po zamknieciu DG ???

    > A zauważyłeś że z tego bardzo drogiego Mercedesa można
    > zamortyzować podatkowo tylko równowartość nowego samochodu
    > średnio niższej klasy - a reszta NIE JEST KOSZTEM ?

    Tzn. - czy przepisy okreslaja dokldnie max. wartosc samochodu, ktory moze
    byc rozliczany jako ŚT, czy tez - zawsze trzeba brac wartosc
    samochodu z nizszej klasy? Co mam wliczac, jesli amortyzuje Tico? Malucha???

    Dzieki,

    Latet

  • 4. Data: 2002-11-30 09:57:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tzn. z jakich? Albo inaczej - ktore $ nie sa "uprzednio
    opodatkowane"?

    Te z bieżącego obrotu.

    > Nawet jesli go sprzedam dawno po zamknieciu DG ???

    Ile to wg Ciebie dawno? Coś tam teraz ostatnio
    pojęcie "dawności" w podatkach się wydłużyło :-)), choć nie wiem,
    czy ma ono tu akurat zastosowanie.

    > Tzn. - czy przepisy okreslaja dokldnie max. wartosc samochodu, ktory
    moze
    > byc rozliczany jako ŚT,

    Tak.

    czy tez - zawsze trzeba brac wartosc
    > samochodu z nizszej klasy? Co mam wliczac, jesli amortyzuje Tico?
    Malucha???

    Zawsze trzeba brać 20000euro
    Czasem jest to maluch z wodotryskiem,
    a czasem tylko klamka do bentleya. :-))

    Pzdr
    CEZ

  • 5. Data: 2002-11-30 13:29:02
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:
> [...]

    ^^^^^^^

    > NO NIE :)
    > Ujemne *dochody* to ci panie, ewenement - nawet u nas :)
    > Jakieś dochody musisz mieć (żeby uznać za KUP), z że
    > będzie strata... to trudno/

    Gotfrydzie, nie wierze że mogłes to napisać...
    Dochody to przychody minus koszty - jeżeli koszty są większe od
    przychodów to dochód mamy jaki??
    No proszę, na trzy cztery - *ujemny!!*. :-)))
    A jak sie nazywa ujemy dochód? Czy może *strata* właśnie?

    Doprawdy, chyba powinieneś chodzić jednak wczesniej spać :-)
    1:22 - to wiele tłumaczy :-)
    Ja rozumiem że to był piatek i w ogóle... tez czasem się zasiedzę do
    późna przy kompie, chociaż staram sie wtedy nie pisac na PSPP.
    Ale ja mam ten komfort że sama siebie czepiać się nie będę :-)))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-11-30 18:25:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2002, Maddy wrote:
    [...]
    >+ > Ujemne *dochody* to ci panie, ewenement - nawet u nas :)
    [...]
    >+ Gotfrydzie, nie wierze że mogłes to napisać...

    Erm... jak widzisz... Przyznaję się bez bicia !
    (oczywiście, musiałem spać przy czytaniu :>)
    [...]
    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-11-30 19:00:54
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2002, Latet wrote:

> [...]
    >+
    >+ Tzn. z jakich? Albo inaczej - ktore $ nie sa "uprzednio opodatkowane"?

    Te które na bieżąco zaliczasz w koszty.
    Jeśli zarobisz 3 kzł i masz 2 kzł kosztu - to "od zaraz"
    płacisz zaliczkę na podatek od 1 kzł, zgadza się ?
    Jeśli wydatek jest wyposażeniem - to tak to wygląda.
    Jeśli chcesz kupić ŚT za 20 kzł - to musisz najpierw zarobić
    40 kzł (przecież musisz coś jeść ;)), od tych 40 kzł
    zapłacić podatek, za 20 kupić ŚT. Dopiero później
    powoli odlicasz od przyszłych przychodów... :)

    >+ > On *zostaje "wykorzystywany w DG" - pomimo że DG dawno
    [...]
    >+ Nawet jesli go sprzedam dawno po zamknieciu DG ???

    Tak. Wypełnisz wtedy (bez żadnego otwierania DG)
    PIT-5 i zapłacisz zaliczkę. Druga pozycja na liście
    lektur ;) :)
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Tzn. - czy przepisy okreslaja dokldnie max. wartosc samochodu, ktory moze

    Dokładnie określają. Pozycja jak wyżej, można poprzeć googlem :)
    np. tak:
    http://groups.google.com/groups?as_q=amortyzacja%20%
    7C%20amortyzacji&as_oq=samoch%F3d%20samochod%20samoc
    hodu&ie=ISO-8859-2&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=
    1&as_miny=2002&as_maxd=30&as_maxm=11&as_maxy=2002&nu
    m=100&hl=pl
    i tam znaleźć np:
    http://groups.google.com/groups?selm=3c91f1cd.174497
    22%40news.tpi.pl&oe=ISO-8859-2&output=gplain

    BTW - po:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=amo
    rtyzacja+%7C+amortyzacji+samoch%C3%B3d+OR+samochod+O
    R+samochodu&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&as_
    drrb=b&as_mind=12&as_minm=1&as_miny=2002&as_maxd=30&
    as_maxm=11&as_maxy=2002
    ..będziesz widział zadane pytanie...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-11-30 23:37:09
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Nie. Obieg pieniędzy przy ŚT jest taki dziwny :)
    > 1. ŚT kupujesz z zysku - *zawsze* kupujesz z pieniędzy
    > "uprzednio opodatkowanych" (no...)

    Kpisz czy piszesz powaznie?

    Karol

  • 9. Data: 2002-11-30 23:58:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ > Nie. Obieg pieniędzy przy ŚT jest taki dziwny :)
    >+ > 1. ŚT kupujesz z zysku - *zawsze* kupujesz z pieniędzy
> [...]

    Nie licząc amortyzacji jednorazowej (to było owo "no")
    - to coś ci się nie zgadza ??
    Owszem, *później* wtapiając amortyzację w koszt możesz
    sobie pozwolić na to żeby odzyskiwane pieniądze pakować
    w kolejne ŚT - ale to IMO nie zmienia postaci rzeczy:
    amortyzacja jest pośrednim zwrotem podatku już zapłaconego.
    Zapłaconego w momencie uzyskania przychodu za który
    kupiłeś ŚT...
    I im dłuższy okres amortyzacji tym zjawisko widać wyraźniej
    (mniej da się "wtopić" w KUP danego roku).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (ciekaw "co mu się nie podoba" :))

  • 10. Data: 2002-12-01 00:42:10
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > kupiłeś ŚT...
    > I im dłuższy okres amortyzacji tym zjawisko widać wyraźniej
    > (mniej da się "wtopić" w KUP danego roku).

    Nie podoba mi sie sformulowanie "*zawsze* kupujesz z pieniędzy
    "uprzednio opodatkowanych"".
    Twoj wywod tez do mnie nie przemawia. Moze to pozna pora.
    Potrafie kupowac ST z pieniedzy, ktore nie byly opodatkowane.
    Pozdrawiam,

    Karol