  • 11. Data: 2010-12-12 00:23:20
    Temat: Re: Co ze zdrowotnym, jeżeli brak zysków?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 12.12.2010 01:12, Wojciech Bancer pisze:
    > Raczej nie, bo to Ty jesteś VATowcem.

    I to znaczy, że nie mogę zawierać umów o dzieło poza działalnością?

    O ile pamiętam takie dyskusje tutaj, to jeżeli robię coś poza DG to mogę
    jak najbardziej UoD zawierać.

    > Jak już, to IMHO musiałbyś przestać nim być i pilnować czy jakoś
    > pod VAT nie podpadniesz.

    A można se tak zrezygnować? No i wtedy z handlem nie bardzo.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 12. Data: 2010-12-12 09:12:56
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    >W dniu 12.12.2010 01:12, Wojciech Bancer pisze:

    > I to znaczy, że nie mogę zawierać umów o dzieło poza działalnością?

    Nikt tego nie mowi. Mozesz. Ale powinienes je oVATowac. Zdaje sie jednak, ze
    wystarczy zawrzec w tresci magiczna formulke, ze "wszelką odpowiedzialnosc
    wobec osob trzecich, wynikajaca z tytulu niniejszej umowy, ponosi wylacznie
    zamawiajacy", aby UoD pod VAT nie podlegala.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2010-12-12 09:15:20
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-12-12, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    [...]

    > I to znaczy, że nie mogę zawierać umów o dzieło poza działalnością?

    Odnosiłem się do rachunków, nie do faktu zdjęcia czynności z PKD.
    IMHO jak się nie wyrejestrujesz z VATu, to musisz wystawiać faktury VAT,
    chyba, że podpadasz pod jakieś zwolnienie z VATu dla tej konkretnej
    usługi.

    Tu masz inny przykład (najczęstszy), dotyczący najmu lokalu:
    http://www.gazetapodatkowa.pl/archiwum,artykul,80415
    ,659.html

    > O ile pamiętam takie dyskusje tutaj, to jeżeli robię coś poza DG to mogę
    > jak najbardziej UoD zawierać.

    Tego nie neguję.

    > A można se tak zrezygnować? No i wtedy z handlem nie bardzo.

    Wydaje mi się, że po jakimś okresie można wrócić do zwolnienia podmiotowego.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 14. Data: 2010-12-12 10:35:03
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 12.12.2010 10:15, Wojciech Bancer pisze:

    > Odnosiłem się do rachunków, nie do faktu zdjęcia czynności z PKD.
    > IMHO jak się nie wyrejestrujesz z VATu, to musisz wystawiać faktury VAT,

    Do tej pory urząd na to nie zwracał uwagi, a od lat zawieram UoD
    ,,cywilne'' i rozliczam je w PIT.

    Wg ciebie, żeby zawierać cywilne UoD muszę całkowicie wyrejestrować DG?

    > chyba, że podpadasz pod jakieś zwolnienie z VATu dla tej konkretnej
    > usługi.

    No było, ale przestało być, dlatego chcę to wyrejestrować z DG i
    zawierać cywilne umowy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 15. Data: 2010-12-12 10:40:45
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Wg ciebie, żeby zawierać cywilne UoD muszę całkowicie wyrejestrować DG?

    Tak się w ogóle zastanawiam, czy to jest konstytucyjne. Bo to oznacza
    nierówne traktowanie obywateli. Idzie sobie Kowalski Nie-Przedsiębiorca
    i prowadzi szkolenia i płaci 18 procent podatku i to od połowy zarobku.
    Idzie Tristan Przedsiębiorca i już na starcie płaci 23% a później
    kolejne 18%.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 16. Data: 2010-12-12 10:52:26
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Wg ciebie, żeby zawierać cywilne UoD muszę całkowicie wyrejestrować DG?

    Jeszcze mi przyszło: Czy jeśli żona zarejestruje się jako przedsiębiorca
    pod prawie taką samą nazwą (z dokładnością do imion) i przejmie część
    moich klientów, to jakiś Durnowaty Urząd się doczepi?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 17. Data: 2010-12-12 11:06:46
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-12-12, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    > Do tej pory urząd na to nie zwracał uwagi, a od lat zawieram UoD
    > ,,cywilne'' i rozliczam je w PIT.

    Pewnie te umowy o dzieło podpadają pod Art. 15, punkt 3a ustawy o ptu.

    > Wg ciebie, żeby zawierać cywilne UoD muszę całkowicie wyrejestrować DG?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,22
    891,20100918,podatnicy-i-platnicy.html
    Wg mnie jak podpadasz pod art. 15 i nie ma dla Ciebie wyłączenia, to musisz naliczyć
    VAT.
    Być może furtką dla Ciebie jest Art. 15, punkt 3. podpunkt 3). Czyli ważne jest też,
    czy masz wpływ na konstrukcję umowy i dla kogo te umowy realizujesz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2010-12-12 12:42:23
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 12.12.2010 12:06, Wojciech Bancer pisze:

    > Pewnie te umowy o dzieło podpadają pod Art. 15, punkt 3a ustawy o ptu.

    Nie podpadają. Pewnie Urząd się nie zorientował.

> [...]
    też,
    > czy masz wpływ na konstrukcję umowy i dla kogo te umowy realizujesz.

    Czyli co, pozostaje wyrejestrować DG z dniem 1 stycznia, a umowy
    przenieść na żonę? I to ma być ta swoboda działalności gospodarczej i ta
    równość obywateli?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 19. Data: 2010-12-12 18:43:50
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    > Czyli co, pozostaje wyrejestrować DG z dniem 1 stycznia, a umowy
    > przenieść na żonę? I to ma być ta swoboda działalności gospodarczej i ta
    > równość obywateli?
    A jak ty powiążesz umowy żony z twoją pracą? Na umowę o pracę czy na
    zlecenie?

    --
    Pawełj

  • 20. Data: 2010-12-13 19:24:41
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    też,
    > czy masz wpływ na konstrukcję umowy i dla kogo te umowy realizujesz.

    Czyli co, dopisać do tej umowy, że jest to dzieło autorskie i że np.
    dotyczy przygotowania materiałów do szkolenia? Choć znów Gotfryd
    podważał niedawno dziełowatość szkoleń jako takich :(

    --
    Przemysław Adam Śmiejek