  • 1. Data: 2003-03-03 16:46:43
    Temat: Czy moge zatrudnic wlasna zone?
    Od: "Artur Wojteczko" <a...@g...pl>

    Drodzy grupowicze,
    bylem w ZUS-ie, pytalem ludzi, i z tego co sie dowiedzialem wynika, ze na
    normalnych zasadach moge zatrudnic kazdego czlowieka, tylko nie wlasna zone
    (żonę). Prowadzę działalność jako jednoosobowa firma i tak się składa, że
    dużo prac w tej firmie wykonuje moja malzonka. Chcialbym ja ubezpieczyc,
    chcialbym placic podatki od tego co robi w ramach dzialalnosci mojej firmy,
    a tu sie okazuje, ze ona moze zostac tylko osoba wspolpracujaca. Tzn. trzeba
    placic skladke ubezpieczeniowa, zdrowotna i emerytalna w pelnym wymiarze
    (nie od najnizszej krajowej tylko od sredniej), nie mozna wyznaczyc pensji
    takiej osobie (nie mozna wowczas kosztow zatrudnienia wliczyc w koszty
    funkcjonowania firmy). No i osoba taka nie jest formalnie nigdzie
    zatrudniona.
    Moje pytanie, czy tak jest faktycznie, czy zony osob prowadzacych
    dzialalnosc gospodarcza nie moga byc zatrudnione w ich firmach?!?
    Doprawdy trudno w to uwierzyc.
    Pozdrawiam wszystkich A.

  • 2. Data: 2003-03-03 17:05:06
    Temat: Re: Czy moge zatrudnic wlasna zone?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 03-03-2003 17:46, Użytkownik Artur Wojteczko napisał:

    > Moje pytanie, czy tak jest faktycznie, czy zony osob prowadzacych
    > dzialalnosc gospodarcza nie moga byc zatrudnione w ich firmach?!?

    Alez mogą byc zatrudnionen (nie ma zakazu) tylko nie bardzo sie to
    opłaca, ponieważ:
    - dla ZUS będzie to zawsze osoba współpacująca
    - jej wynagrodzenie i zus nie sa dla Ciebie kosztem uzyskania przychodu.

    I nie zapowiada się na zmiany. Jeszcze niedawno koszt pracy małżonka był
    KUP dla wspólnika drugiego z małżonków (sc lub sj). Ale uscislono zapis
    i teraz wynagrodzenie Twojej żony równiez dla Twojego wspólnika nie jest
    kosztem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-03-03 17:22:53
    Od: "Atomek" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > - dla ZUS będzie to zawsze osoba współpacująca
    > - jej wynagrodzenie i zus nie sa dla Ciebie kosztem uzyskania przychodu.
    ========================
    wynagrodzenie - zgoda. Ale zus mozna odliczyc

    Tomek A.

  • 4. Data: 2003-03-03 18:57:05
    Od: "Magdalena Budzynska" <v...@v...pl>

    Użytkownik "Artur Wojteczko" <a...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:b400tl$32s$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Moje pytanie, czy tak jest faktycznie, czy zony osob prowadzacych
    > dzialalnosc gospodarcza nie moga byc zatrudnione w ich firmach?!?

    A co w przypadku, gdy malzonkowie maja rozdzielnosc majatkowa? Wydaje mi
    sie, ze w tym przypadku mozliwe jest zatrudnienia malzonka. Myle sie?

    Victoria

  • 5. Data: 2003-03-03 19:09:30
    Od: "Artur Wojteczko" <a...@g...pl>

    > A co w przypadku, gdy malzonkowie maja rozdzielnosc majatkowa? Wydaje mi
    > sie, ze w tym przypadku mozliwe jest zatrudnienia malzonka. Myle sie?
    >
    > Victoria

    O wlasnie, moze tedy droga?

  • 6. Data: 2003-03-03 20:53:20
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Artur Wojteczko" <a...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:b4099q$83f$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > O wlasnie, moze tedy droga?
    ---------------------------------
    Sorry jeśli nie na temat ale jeśli chcesz zaliczyć w koszty wynagrodzenie
    małżonka to tutaj rozdzielność majątkowa nic nie pomoże art.23 1 10 Nie
    uważa się za kup."wartości własnej pracy podatnkia jego małżonka i
    małoletnich dzieci ..." niestety nie ma nic mowy o rozdzielności majątkowej.
    Wiola

  • 7. Data: 2003-03-03 21:00:51
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Artur Wojteczko" <a...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:b4099q$83f$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > O wlasnie, moze tedy droga?

    Moze masz zonatego kumpla prowadzacego DG ?

    Karol

  • 8. Data: 2003-03-04 00:09:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Mar 2003, Artur Wojteczko wrote:
    [...]
    >+ placic skladke ubezpieczeniowa, zdrowotna i emerytalna w pelnym wymiarze
    >+ (nie od najnizszej krajowej tylko od sredniej),

    To prawda.

    >+ nie mozna wyznaczyc pensji
    >+ takiej osobie (nie mozna wowczas kosztow zatrudnienia wliczyc w koszty
    >+ funkcjonowania firmy).

    No ale wtedy *ona* ma dochód (do PIT). Przy wspólnym rozliczaniu
    1-osobowej DG nie ma różnicy (dopóki wspólnego rozliczania
    nie zniosą).

    >+ No i osoba taka nie jest formalnie nigdzie zatrudniona.

    Niestety :(
    Do emerytury się liczy, ale do wielu "wynalazków" nie (inna
    sprawa, że sam fakt niezaliczania prowadzenie DG do stażu
    pracy jest sam w sobie karygodny).
    [...]
    >+ Doprawdy trudno w to uwierzyc.

    Oj, to jeszcze widać kilka niespodzianek cię w życiu czeka... :]

    >+ Pozdrawiam wszystkich A.

    wzajemnie ! - Gotfryd

  • 9. Data: 2003-03-05 19:51:53
    Od: "Artur Wojteczko" <a...@g...pl>

    Bardzo wszystkim dziekuje za informacje.
    Pozdrawiam - Artur.