  • 1. Data: 2009-03-15 22:52:57
    Temat: Czy mozna sobie zmienic (zmniejszyc) stawke amortyzacji?
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Czolem,

    Przypadek dotyczy najmu na cele mieszkaniowe przez osobe fizyczna nie
    prowadzaca DG, dochody opodatkowane na zasadach ogolnych.

    Jeden (z dwoch) lokali oddawanych w najem to lokal uzywany (okolo 20
    lat), w zwiazku z czym przyjeto stawke amortyzacji 10% rocznie.

    W minionym roku fajnie to zagralo, dochod do opodatkowania byl
    niewielki, ale w tym roku przy tej samej stawce wyszedlby minus, czego
    wlasciciel chcialby uniknac, zeby sie organom nie narzucac do wyjasnien :)

    W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze (powiedzmy ze raz w roku)
    zmienic stawke amortyzacji, poruszajac sie oczywiscie w dopuszczalnym
    zakresie?

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2009-03-16 07:17:30
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze (powiedzmy ze raz w roku)
    > zmienic stawke amortyzacji, poruszajac sie oczywiscie w dopuszczalnym

    Zamień się ze mną. Marzę o stawce 10%, a mam tylko 2.5% ;-)
    Swoją drogą jaki to porypany przepis. Jeśli kupiłbym budynek 5-letni, to
    wszedłbym od razu na 10%. A że kupowałem jako ponad roczny, to mimo, że
    teraz ma już 6 lat, to i tak jestem udupiony docelową stawką 2.5%.
    Przedstawiałem swoje stanowisko w US i pomimo przyznania mi racji, że
    faktycznie jest to mało atrakcyjny przepis dla podatnika, to nic nie da się
    z tym zrobić.
    Ale w Twoim przypadku może nie byłoby takiego problemu.
    A o jakim dopuszczalnym zakres mówisz?

  • 3. Data: 2009-03-16 08:30:11
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Baloo wrote:
> [...]
    > nie da się z tym zrobić. Ale w Twoim przypadku może nie byłoby
    > takiego problemu. A o jakim dopuszczalnym zakres mówisz?

    0-10%...

    Wiem ze mozna nie liczyc amortyzacji do KUP, wiem ze mozna liczyc 10% bo
    tyle bylo przyjete na poczatku... A czy mozna 5,6,7,8% ? Albo np co
    druga rate wg raz przyjetej stawki?

    Wieslaw

    PS. Co do tego, ze przepis do d4 to sie zgadzam :)

  • 4. Data: 2009-03-16 10:29:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Mar 2009, Wwieslaw wrote:

    > W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze (powiedzmy ze raz w roku)
    > zmienic stawke amortyzacji, poruszajac sie oczywiscie w dopuszczalnym
    > zakresie?

    art.22i.5
    I w ogóle "czytać przepisy" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-03-16 22:56:48
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Sun, 15 Mar 2009, Wwieslaw wrote:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html
    >
    > art.22i.5 I w ogóle "czytać przepisy" :)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Dzieki wielkie. Dla mnie bomba.

    Czytalem, ale mi umknelo - o amortyzacji sporo... Brak wprawy w
    studiowaniu tego aktu. Musze toto wydrukowac, nabyc zestaw markerow w 10
    kolorach (dochody, przychody, koszty, wyjatki od dochodow, wyjatki od
    kosztow itepe) i zrobic sciage. Ale zanim to wykonam to znowu zmienia
    ustawe :(

    Wieslaw