  • 1. Data: 2007-09-12 10:26:56
    Temat: Czy można wliczyć zdrowotny w koszty co miesiąc?
    Od: "ZS" <a...@w...pl>

    Prowadzę dzialalność już 3 lata, KPiR bez vat i nigdy wolnej kwoty nie
    przekroczyłem wiec podatku nie płaciłem. Zdrowotny też dopoiero w kwietniu
    rozliczałem 7,5% i dostawalem zwrot. Teraz zarobiłem 8tys i musze zapłacić
    podatek. Rozmawiałem z koleżanką księgową i powiedziała że już nie trzeba
    PIT--5 składać tylko wyliczony podatek przesłać (co znalazłem w necie i od
    tego roku nie trzeba). Powiedziała też że mogę co miesiąc zdrowotny wpisywać
    w KPiR (oczywiscie 7,5%). Czy tak jest? Kiedys chyba nie można było jak sie
    dowiadywałem. Czy to jest obligatoryjne czy moge jak wczesniej na konice
    roku przy picie?

  • 2. Data: 2007-09-12 10:40:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2007 12:26:56 +0200, ZS napisał(a):

> [...]
    > dowiadywałem. Czy to jest obligatoryjne czy moge jak wczesniej na konice

    1. Odliczasz 7,75 a nie 7,5%
    2. Skąd zwrot w kwietniu jak nie było podatku?
    3. Nigdy nie było można i nadal nie można wpisywać zdrowotnego w KPiR.
    4. Możesz odliczać 7,75% podstawy w ciągu roku albo dopiero przy
    rozliczeniu rocznym. Twój wybór. Tylko po co płacić za dużo?
    5. Zdrowotne na rozliczeniu rocznym możesz odliczać nie tylko od podatku
    z DG ale od całego podatku (np także z pracy). To zresztą wynika z układu
    PIT-36

  • 3. Data: 2007-09-12 10:42:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    I jeszcze co do tematu: zdrowotnego nie wliczasz w koszty, a odliczasz
    7,75% podstawy od podatku.

  • 4. Data: 2007-09-12 10:54:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:
    > Zdrowotne na rozliczeniu rocznym możesz odliczać nie tylko od
    > podatku z DG ale od całego podatku (np także z pracy). To zresztą
    > wynika z układu PIT-36

    Nie kwestionuję tego co napisałeś,
    ale zupełnie oftopiczne mam pytanie:
    Uważasz, że układ PITa daje jakieś uprawnienia
    do odliczenia?

    Rozważam właśnie taką swoją sytuację,
    gdzie układ PITa pozwala mi odliczyć przy wspólnym rozliczeniu
    składki zdrowotne płacone w działalności żony
    od podatku mojego (w zasadzie naszego) , ale z przepisów
    prawa taka możliwość nie wynika.
    Wydaje mi się, że PIT jest źle skonstruowany,
    ale czy to daje mi prawo do odliczenia?

  • 5. Data: 2007-09-12 11:26:13
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-09-2007 o 12:54:31 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > od podatku mojego (w zasadzie naszego) , ale z przepisów
    > prawa taka możliwość nie wynika.
    > Wydaje mi się, że PIT jest źle skonstruowany,

    Podpinam się, też będe miał tego zonka

    art. 6 updof:

    2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w
    art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność
    majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,
    mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym
    zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od
    sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim
    odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w
    art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga
    małżonków
    w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych
    dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów
    (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany.

    Czyli mi wychodzi taki algorytm:

    - kazdy z małżonków od swojego dochodu osobno odlicza społeczne

    - nastepnie wylicza się podatek na imię obojga małożonków w podwójnej
    wysokości
    podatku obliczonego od połowy lącznych dochodow(po odliczeniach) - czyli
    liczymy podatek
    od łącznych dochodów, wg algorytmu z art. 27 updof(tymczasowo nadpisanego
    art. .

    - dopiero teraz odliczamy zdrowotne - zgodnie z art. 27b. W ustawie nic o
    tym nie pisze jak to zrobić,
    ale skoro małżonkowie rozliczają się razem, a nic nie zabrania odliczenia
    zdrowotnego objogna z nich,
    to chyba można to zrobić? W przeciwnym razie trzeba ustalić które
    zdrowotne ma mieć priorytet.
    Ale skoro w przypadku wspólnego rozliczenia, na ptrzeby art. 27 małżonkwie
    traktowani są jako jedność,
    to nie widzę podstaw żeby na potrzeby art. 27b traktować ich osobno albo
    jakoś uprzywilejowywać.

    Mylę się?

  • 6. Data: 2007-09-12 11:29:06
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Konstrukcja PIT-36 potweirdza to rozumowanie

  • 7. Data: 2007-09-12 11:50:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]

    > nadpisanego art. .
    >
    > - dopiero teraz odliczamy zdrowotne - zgodnie z art. 27b. W ustawie

    Niby tak, ale jakoś dziwnie wydaje mi się, że jest tam mowa o podatku
    podatnika (przynajmniej tak wynika z wywodów w poprzedzających artykułach)
    a w tym wypadku składki opłlacone przez podatnika
    (żonę) odejmowane będą od podatku męża.

    > ale skoro małżonkowie rozliczają się razem, a nic nie zabrania
    > odliczenia zdrowotnego objogna z nich,
    > to chyba można to zrobić? W przeciwnym razie trzeba ustalić które
    > zdrowotne ma mieć priorytet.

    Też się zastanawiasz? :-)
    A może wg zasady - komu wystarczyłoby podatku?
    (żaden przepis tak nie nakazuje, ale nie chciałbym, żeby
    to na mnie testowali co zrobić z kwotą podatku około 2000 :-))

    Nie wiem.

  • 8. Data: 2007-09-12 11:56:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Nie wiem.

    Ale pamiętam w ubiegłym tysiącleciu
    był taki wyrok, że druki/formularze nie są źródłem prawa.
    Ktoś w jakiejś sprawie (raczej nie podatkowej)
    powoływał się na układ formularza i z tego wywodził dla siebie jakieś
    skutki prawne. Sąd wysłał go na drzewo, czyli odesłał do ustawy.
    I obawiam się, że jak wziąć samą ustawę do ręki
    i założyć, że nie ma druków PIT na ten rok i trzeba
    się jakoś rozliczyć, to ciężko jest podeprzeć się
    samym prawem, żeby "upchnąć" te składki.
    Z formularzem jest łatwiej :-)

  • 9. Data: 2007-09-12 13:00:58
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-09-2007 o 13:50:27 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > artykułach)
    > a w tym wypadku składki opłlacone przez podatnika

    Art. 27b.
    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w
    pierwszej kolejności
    ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym
    mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych,
    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    świadczeniach
    opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód
    (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    składek,
    których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów
    Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
    (C)Kancelaria Sejmu s. 101/101
    2006-12-11
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie
    może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
    3. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów
    stwierdzających ich poniesienie.

    Więc jest nie jest chyba źle, zwłaszcza że w art. 27 te mowa o podatniku a
    stosuje się to
    do sumarycznego podatku

  • 10. Data: 2007-09-12 16:07:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    jureq w <news:fc8fqa$7mj$2@news.onet.pl>:

    > I jeszcze co do tematu: zdrowotnego nie wliczasz w koszty, a odliczasz
    > 7,75% podstawy od podatku.

    Albo mniej, czyli tyle, żeby podatek nie był < 0 ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]