  • 1. Data: 2004-11-10 07:46:26
    Temat: Czy od otrzymanych stypendiow jest odprowadzany jakis podatek dochodowy ?
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Witam
    Otrzymalem w tym roku stypendium socjalne z uczelni, oraz stypendium za
    wyniki w nauce. Czy od tych stypendiow sa odprowadzane jakies zaliczki na
    podatek dochodowy ? Czy powinienem dostac od uczelni PIT-11 na poczatku
    przyszlego roku ?
    Rowniez moje pytanie dotyczy innego czlonka mojej rodziny. Otrzymuje on
    zasilek pielegnacyjny z urzedu gminy, oraz stypendium z PFRON. Czy od tych
    swiadczen rowniez odprowadzane sa zaliczki na podatek dochodowy ? Czy
    rowniez instytucje powinny wystawic PIT-11 ?

    Patryk

  • 2. Data: 2004-11-10 09:28:16
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Otrzymalem w tym roku stypendium socjalne z uczelni, oraz stypendium za
    > wyniki w nauce. Czy od tych stypendiow sa odprowadzane jakies zaliczki na
    > podatek dochodowy ?
    Jeszcze by tego brakowalo. Toz to by byla kradziez na najubozszych!

    > Czy powinienem dostac od uczelni PIT-11 na poczatku przyszlego roku ?
    Nie.

    PawelZ
    -----------
    Absolwent, wieloletni stypendysta.

  • 3. Data: 2004-11-10 10:08:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Nov 2004, Bozoo wrote:

> [...]
    >+ > podatek dochodowy ?
    >+ Jeszcze by tego brakowalo. Toz to by byla kradziez na najubozszych!

    Ale pytanie było również za stypendia "za wyniki", to raz.
    Kwalifikowanie podatków jako "kradzieży" owszem, się spotyka - ale
    na ogół w odniesieniu do *wszystkich* podatków :[ to dwa.
    Zaliczenie stypendium do przychodu "na zasadach ogólnych" ma ten
    skutek że *najniższe* dochody (do 2kzł z ułamkiem rocznie, czyli
    tylko "na suchy chleb"...) są efektywnie zwolnione dzięki progowi
    zwanemu potycznie "kwotą wolną od podatku", to trzy. Osiągnięcie
    wszystkiego "ponad" powoduje skutek podatkowy, ale to każdego
    dotyka :[
    Ad rem - IMO:
    ++++
    Art. 35. 1. Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane:
    1) osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty
    emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent,

    2) jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz
    inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów,
    [...]
    2. Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności
    [...dużo różnych...] oraz przyznawane studentom studiów dziennych
    stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

    ----

    Najwyraźniej stypendium "za wyniki" idzie pod topór...

    >+ > Czy powinienem dostac od uczelni PIT-11 na poczatku przyszlego roku ?
    >+ Nie.

    Jak miał OBA stypendia - to IMHO powinienem wyrazić sprzeciw.

    [...z sygnatury...]
    >+ Absolwent, wieloletni stypendysta.

    ...no tak, ale WTEDY nie obowiązywała TEGOROCZNA ustawa podatkowa...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-10 10:45:12
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Ale pytanie było również za stypendia "za wyniki", to raz.
    Tylko takie mi się należało....

> [...]
    > tylko "na suchy chleb"...) są efektywnie zwolnione dzięki progowi
    > zwanemu potycznie "kwotą wolną od podatku", to trzy.
    2kPLN na politechnice rzeszowskiej nikomu nie groziło :(

    > Jak miał OBA stypendia - to IMHO powinienem wyrazić sprzeciw.
    Nikt owego nie dostawał...

    > ...no tak, ale WTEDY nie obowiązywała TEGOROCZNA ustawa podatkowa...
    Jak te czasy się biegusiem zmieniają....

    Jeśli wprowadziłem w błąd, to sorki - pisałem na podstawie faktów, mających
    miejsce na mojej uczelni - nie na podst. paragrafów obowiązujących wtedy czy
    teraz.

    PawelZ
    -----------
    Absolwent, czerwiec 2004!

  • 5. Data: 2004-11-10 18:01:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Nov 2004, Bozoo wrote:

    >+ > Ale pytanie było również za stypendia "za wyniki", to raz.
    >+ Tylko takie mi się należało....

    No to teraz byłbyś AFAIK opodatkowany :]

    [...]
    >+ 2kPLN na politechnice rzeszowskiej nikomu nie groziło :(

    ...ROCZNIE... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-10 21:46:10
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

    > No to teraz byłbyś AFAIK opodatkowany :]

    AFAIR jest PIT - 8S (wersja 2) Informacja o wysokosci wyplaconego
    stypendium. IMHO to zamiast PIT 11?

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 7. Data: 2004-11-12 08:47:40
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > No to teraz byłbyś AFAIK opodatkowany :]
    Czyli słusznie mówiłem, że kolejnego roku na uczelni bym już nie
    wytrzymał....

    > ...ROCZNIE... !
    A widziałeś kiedy 2kPLN miesięcznie stypendium ??
    Przy średniej 4,94 => 160pln * 9m-cy = ?? (wpisać roczny wynik)

    PawelZ
    -----------

  • 8. Data: 2004-11-12 10:26:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, Bozoo wrote:
    [...]
    >+ > >+ 2kPLN na politechnice rzeszowskiej nikomu nie groziło :(
    >+ > ...ROCZNIE... !
    >+ A widziałeś kiedy 2kPLN miesięcznie stypendium ??

    ...a nienienie :] ! Ale wyobrażałem sobie że 200 zł może czasami
    przekroczyć.

    >+ Przy średniej 4,94 => 160pln * 9m-cy = ?? (wpisać roczny wynik)

    Nie mam pytań :]

    Nie zmienia to faktu, że wtedy "zasady ogólne" wydają się być
    rozsądne: SAMO stypendium nie powoduje przekroczenia progu,
    więc powinien nastąpić zwrot podatku.
    Nie wiem tylko czy nie da to jakiegoś efektu ubocznego :]
    (oczywiście innego niż efektywnego opodatkowania jeśli coś
    JESZCZE się zarobi - bo to dotyczy WSZYSTKICH :>)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-11-12 13:01:48
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > ...a nienienie :] ! Ale wyobrażałem sobie że 200 zł może czasami
    > przekroczyć.
    Jak koleś (np. autor wątku) miałby naukowe + socjalne
    to miałby szanse przekroczyć 2000 w roku.

    > Nie mam pytań :]
    A ja odpowiedzi :]
    Może tylko dodam, że na PRz "szóstek" (6.0) nie dają, jak to ma
    miejsce np. na AGH.

    PawelZ
    -----------

  • 10. Data: 2004-11-12 13:27:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > przekroczyć.
    >+ Jak koleś (np. autor wątku) miałby naukowe + socjalne
    >+ to miałby szanse przekroczyć 2000 w roku.

    Ale "socjalne" jest zwolnione, i o ile nie przeoczyłem czegoś z tego
    powodu - to tak że się nie sumuje "do skali". Czyli pomija się je
    w ogóle :)
    Ale jak już coś zarobi...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd