    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to jest kosztem uzyskania przychodów?
    Date: Tue, 25 Mar 2003 23:52:34 +0100

    On Tue, 25 Mar 2003, j23 wrote:

    >+ Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> [...]
    >+ > <w...@s...com.pl> zakodował:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Jak najbardziej przyczynia sie do uzyskania przychodu, poniewaz
    >+ przechowywanie tych materialow generuje koszty w firmie, ktore nawiasem
    >+ mowiac sa kosztem uzyskania przychodu. Dam Ci jeszcze prostszy przyklad
    >+ (moze pojmiesz): firma farmaceutyczna inwestuje w opracowanie nowego leku,
    >+ ktory okazuje sie totalnie nieskuteczny - jesli jak to piszesz cytuje
    >+ "dlaczego Panstwo ma placic za nietrafione decyzje", to zgdnij czy
    >+ znalazlaby sie jakakolwiek firma, ktora podjelaby jakiekolwiek badania.

    Otóż zrobiłeś wszystko, żeby wybrać najgorszy możliwy przykład;
    choć co do "zniszczenia magazynu" wcale nie mam pewności co
    i jak potraktować - to do prac badawczych przykład wziąłeś
    z kategorii "kula w płot", IMHO; patrzymy w UoPDoOF:

    +++++++
    Art. 22a:
    2. Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 22c, niezależnie od
    przewidywanego okresu używania:
    2) koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może
    być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

    a) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich
    koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz

    b) techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika
    odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję
    o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz

    c) z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac
    rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych
    produktów lub zastosowania technologii,
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    1) wydatków na:
    6) strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków
    trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek
    zmiany rodzaju działalności,
    35) poniesionych kosztów zaniechanych inwestycji,
    -----

    Nie ma litości: inwestycja w rozwój może być zaliczona w KUP tylko
    o ile da efekty gospodarcze i tylko pod warunkiem że zostanie
    "wyczerpana". Jeśli opracujesz technologię produkcji leku, zaczniesz
    produkcję - po czym ją zakończysz przed zamortyzowaniem, to "reszty"
    kosztów nie da rady odliczyć. Jeśli nie rozpoczniesz produkcji
    - podatku który zapłaciłeś "żeby zarobić na inwestycję" nikt
    ci już nie zwróci. Kosztów na taką inwestycję nie możesz zaliczać
    w KUP...
    Nie tłumacz mi że to głupota, nie ja ustalałem przepisy.
    Opracowanie technologii która posłuży pół roku *u nas* oznacza
    obłożenie podatkiem 40% i tyle (bo jak ktoś ma dochody w mniejszej
    skali to go *na pewno* na *taki* rozwój nie stać :>).

    [...]
    >+ > Z brakiem
    >+ > tak elementarnej wiedzy daleko nie pociągniesz.
    >+
    >+ Ja jakos ciagne, choc rzeczywiscie jesli podatki beda rosly w tym tempie, to
    >+ juz nie za dlugo, pomysl ile wtedy stracicie... Chociaz moze to niezla mysl,

    Powiem krótko: to nie Kaizen jest właściwym adresatem.
    Prawo obowiązuje mnie, jego i ciebie to samo...
    Pytaj narodu który wybrał "swoją" władzę. Znaczy takich, że:

    >+ pojde na bezrobocie i bede mogl mowic "Ci cholerni kapitalisci nie chca
    >+ placic podatkow i z czego to biedne Panstwo ma mi wyplacic zasilek".

    ...już tak mówią :(

    pzdr, Gotfryd
    (jutro nieosiągalny)