  • 1. Data: 2004-12-08 21:28:58
    Temat: Czy zawsze trzeba wprowadzac do rejestru wyposazenia. lub srodkwo trwalych ?
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Witam
    Czy przy dzialalnosci rozliczanej jesli chodzi o dochodowy na zasadzie
    ryczaltu i dodatkowo rowniez rozliczajac VAT trzeba zakupione urzadzenie
    spelniajace warunki "bycia srodkiem trwalym" trzeba wprowadzac je do
    ewidencji srodkow trwalych ? A co z wyposazeniem ? Chodzi o to ze przy takim
    zalozeniu nie bede nic amortyzowal bo to jest ryczalt i nie ma po co.
    Natomiast jesli moglbym to zaksiegowac jako calosc, byla by mozliwosc
    odzyskania VAT-u. Z tego co wiem to przy srodkach trwalych tez mozna jakos
    VAT odzyskac (moze to tylko przy samochodach), ale ja naprawde nie widze
    sensu amortyzacji w takiej sytuacji czegokolwiek. Czy moge takiego
    urzadzenia nie wprowadzac jako srodka trwalego ?

    Patryk

  • 2. Data: 2004-12-09 14:20:35
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Patryk napisał(a):
> [...]
    > sensu amortyzacji w takiej sytuacji czegokolwiek. Czy moge takiego
    > urzadzenia nie wprowadzac jako srodka trwalego ?

    W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    osiąganych przez osoby fizyczne
    jest:

    Art. 15. (49) 1. (50) Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są
    opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są
    obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić
    wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję
    przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3.

    Art. 16. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w
    drodze rozporządzenia:
    2) sposób prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, o którym mowa w art. 15 ust. 1,

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2004-12-09 15:17:58
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Użytkownik "Andrzej Smereka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2) sposób prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości
    > niematerialnych i prawnych, o którym mowa w art. 15 ust. 1,

    Ta ustawa mnie nie obowiazuje. Chodzi mi o dzialy specjalne produkcji rolnej
    dla ktorych dochod wyliczany jest na podstawie szcunkowych rocznych dochodow
    oglaszanyhc przez ministra. Inaczej mowiaz minister zarzadzil iz np.
    zarabiam 1000 zl rocznie z tej dziallanosci. Nie prowadze ksiag przychodow i
    rozchodow, a jedynie ksiegi VAT-u. W tym momencie nie mam po co amortyzowac
    srodka trwalego. Oplaca mi sie jedynie uwzglednic go w ewidencji VAT w celu
    odliczenia tego VAT-u. Moge tak zrobic ?
    Inne pytanie - czy wyposazenie tez sie amortyzuje ?

    Patryk

  • 4. Data: 2004-12-09 18:08:38
    Od: Jacek <c...@g...WYTNIJ.pl>

> [...]
    > srodka trwalego. Oplaca mi sie jedynie uwzglednic go w ewidencji VAT w celu
    > odliczenia tego VAT-u. Moge tak zrobic ?

    AFAIK nawet ryczałtowcy muszą prowadzić ewidencję ŚT czy wyposażenia, a
    także przeliczać amortyzację, mimo że nie mogą sobie odliczyć jej od
    przychodów. Chyba nie istnieje przepis który by ich z tego zwalniał
    podmiotowo.
    BTW, wyposażenie to też środek trwały tylko o wartości poniżej 3.500 zł,
    a EW należy prowadzić dla wyposażenia o wartości pow. 1.000 zł.

    > Inne pytanie - czy wyposazenie tez sie amortyzuje ?

    Oczywiście. Wyposażenie możesz amortyzować tak jak każdy inny ŚT
    (stawkami) lub zamortyzować w całości, odpisem jednorazowym, (czyt.
    wrzucić całość w koszty w jednym miesiącu).

    ---------
    Jacek (Alter Native)

  • 5. Data: 2004-12-09 18:49:45
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Użytkownik "Jacek" <c...@g...WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście. Wyposażenie możesz amortyzować tak jak każdy inny ŚT
    > (stawkami) lub zamortyzować w całości, odpisem jednorazowym, (czyt.
    > wrzucić całość w koszty w jednym miesiącu).

    Czyli moglbym zakupic wyposazenie, zamortyzowac je jednorazowo i w tym samym
    miesiacu odliczyc sobie VAT ? Jak to jest, czy w ogole mozna odliczac VAT
    przy zakupie wyposazenia i srodkow trwalych ?

    --
    Patryk

  • 6. Data: 2004-12-09 19:16:50
    Od: Jacek <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Patryk wrote:

    > Czyli moglbym zakupic wyposazenie, zamortyzowac je jednorazowo i w tym samym
    > miesiacu odliczyc sobie VAT ?

    Tak; pamiętaj że liczy się data otrzymania faktury.

    Jak to jest, czy w ogole mozna odliczac VAT
    > przy zakupie wyposazenia i srodkow trwalych ?

    Można

    -------
    Jacek

  • 7. Data: 2004-12-09 23:50:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Dec 2004, Patryk wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ rozchodow, a jedynie ksiegi VAT-u. W tym momencie nie mam po co amortyzowac

    Nie wiem jak jest z "rolną".
    Ale w logice "nie mam po co amortyzować" kombinujesz ŹLE: jakby nie
    obowiązek prowadzenia EST lub odpowiednika na ryczałcie, to podatnik
    mógłby poryczałtować sobie kilka lat - a później raz a dobrze wszystko
    zamortyzować :> i po kilku latach wróćić na ryczałt...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)