    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 27 Dec 2012 23:38:56 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: DG - remont budynku

    On Thu, 27 Dec 2012, cac wrote:

    > Witam!
    >
    > Mam jednosobową DG, księgowość opartą na KPiR, prowadzącą wyłącznie
    > działalność zwolnioną z VAT, rozliczam się w najprostszej formie (zielony
    > PIT-36).
    >
    > Zrobiłem remont budynku w którym wykonuję działalność (budynek jest moja
    > własnością).

    Brak informacji o tym, czy ten budynek był już wcześniej zaliczony
    do ST.
    Jeśli nie był, to dalsze rozważania mogą być bezprzedmiotowe: czy
    to był remont czy ulepszenie, wartość początkowa podlega amortyzacji,
    *chyba* że mieści się w limicie 50 000 zł pomocy publicznej albo
    limicie 3500 zł jednostkowo (per ST, nie per wydatek, z dokładnością
    do innych zasad dla "peryferiów").
    Tak, prawo do zaliczenia w koszty jednorazowej amortyzacji *własnych*
    wydatków to "pomoc publiczna", dobrze czytasz, to nie złudzenie
    optyczne a przepis z art.22k (niżej).

    > Remont polegał na przebudowie (sciany działowe,

    "logika podatkowa" jest taka: ta przebudowa miała cel.
    Celem było, żeby nieruchomość była lepsza niż przed.
    I to już wyjaśnia pojęcie "ulepszenia podatkowego" :>

    > murowanie,
    > tylkowanie), wymianie okien/drzwi, pracach wewnątrz (podłogi, malowanie
    > i inne drobne rzeczy).

    W kwestii pytania, czy da rady obronić wersję iż część kosztów
    to "odtworzenie" stanu początkowego, czyli zwykły remont który
    należałoby wykonać tak czy inaczej w celu doprowadzenia do
    stanu *początkowej* używalności danego ST, odeślę do tezy
    "każdy odpowiada za siebie" :|

    > Zbierałem faktury za wszystko co kupowałem do remontu - chciałbym ten cały
    > remont rozliczyć. Jak się za to zabrać? Czytałem już że pojęcie "remont"
    > w kwestii rozliczania poniesionych kosztów jest różnie interpretowany
    > w przepisach

    O właśnie.
    Przeczytać przepisy :)
    Tu masz:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120721,koszty-uzyskania-przychodow.html

    I czytasz poczynając od art.22a
    Bardzo starannie uważasz przy czytaniu art.22g.17, zaczynającego się
    słowami "Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,
    rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji"

    > (remont/ulepszenie/modernizacja...), co powoduje że różnie należy
    > podchodzić to tego typu wydatków.

    Remont polegający na odtworzeniu stanu początkowego, czyli de facto
    naprawę, można zaliczyć w koszty.
    Ulepszenia się amortyzuje. A to, z wyjątkiem amortyzacji jednorazowej,
    jest "rozciągnięte w czasie".

    > Chodzi mi od strony prawnej/podatkowej - jakich informacji powinienem szukać
    > i w jakich przepisach tak, aby móc dowiedzieć się co, jak i w jakim trybie
    > mógłbym rozliczyć. Chętnie pogłębię wiedzę o przepisach prawa/podatkach.

    Najpierw napisz co masz wpisane do EST :)
    Bo oczywiście ESToWNiP tudzież EW masz, brak ST nie uprawnia do
    nietrzymania EST ;)

    pzdr, Gotfryd