  • 1. Data: 2012-12-27 11:43:37
    Temat: DG - remont budynku
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam jednosobową DG, księgowość opartą na KPiR, prowadzącą wyłącznie
    działalność zwolnioną z VAT, rozliczam się w najprostszej formie (zielony
    PIT-36).

    Zrobiłem remont budynku w którym wykonuję działalność (budynek jest moja
    własnością). Remont polegał na przebudowie (sciany działowe, murowanie,
    tylkowanie), wymianie okien/drzwi, pracach wewnątrz (podłogi, malowanie i
    inne drobne rzeczy).

    Zbierałem faktury za wszystko co kupowałem do remontu - chciałbym ten cały
    remont rozliczyć. Jak się za to zabrać? Czytałem już że pojęcie "remont" w
    kwestii rozliczania poniesionych kosztów jest różnie interpretowany w
    przepisach (remont/ulepszenie/modernizacja...), co powoduje że różnie należy
    podchodzić to tego typu wydatków.

    Chodzi mi od strony prawnej/podatkowej - jakich informacji powinienem szukać
    i w jakich przepisach tak, aby móc dowiedzieć się co, jak i w jakim trybie
    mógłbym rozliczyć. Chętnie pogłębię wiedzę o przepisach prawa/podatkach.

    Proszę o wszelkie sugestie.

  • 2. Data: 2012-12-27 23:38:56
    Temat: Re: DG - remont budynku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Dec 2012, cac wrote:

> [...]
    > PIT-36).
    >
    > Zrobiłem remont budynku w którym wykonuję działalność (budynek jest moja

    Brak informacji o tym, czy ten budynek był już wcześniej zaliczony
    do ST.
    Jeśli nie był, to dalsze rozważania mogą być bezprzedmiotowe: czy
    to był remont czy ulepszenie, wartość początkowa podlega amortyzacji,
    *chyba* że mieści się w limicie 50 000 zł pomocy publicznej albo
    limicie 3500 zł jednostkowo (per ST, nie per wydatek, z dokładnością
    do innych zasad dla "peryferiów").
    Tak, prawo do zaliczenia w koszty jednorazowej amortyzacji *własnych*
    wydatków to "pomoc publiczna", dobrze czytasz, to nie złudzenie
    optyczne a przepis z art.22k (niżej).

    > Remont polegał na przebudowie (sciany działowe,

    "logika podatkowa" jest taka: ta przebudowa miała cel.
    Celem było, żeby nieruchomość była lepsza niż przed.
    I to już wyjaśnia pojęcie "ulepszenia podatkowego" :>

    > murowanie,
    > tylkowanie), wymianie okien/drzwi, pracach wewnątrz (podłogi, malowanie
    > i inne drobne rzeczy).

    W kwestii pytania, czy da rady obronić wersję iż część kosztów
    to "odtworzenie" stanu początkowego, czyli zwykły remont który
    należałoby wykonać tak czy inaczej w celu doprowadzenia do
    stanu *początkowej* używalności danego ST, odeślę do tezy
    "każdy odpowiada za siebie" :|

> [...]
    > remont rozliczyć. Jak się za to zabrać? Czytałem już że pojęcie "remont"
    > w kwestii rozliczania poniesionych kosztów jest różnie interpretowany

    O właśnie.
    Przeczytać przepisy :)
    Tu masz:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120721,koszty-uzyskania-przychodow.html

    I czytasz poczynając od art.22a
    Bardzo starannie uważasz przy czytaniu art.22g.17, zaczynającego się
    słowami "Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,
    rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji"

    > (remont/ulepszenie/modernizacja...), co powoduje że różnie należy
    > podchodzić to tego typu wydatków.

    Remont polegający na odtworzeniu stanu początkowego, czyli de facto
    naprawę, można zaliczyć w koszty.
    Ulepszenia się amortyzuje. A to, z wyjątkiem amortyzacji jednorazowej,
    jest "rozciągnięte w czasie".

> [...]
    > mógłbym rozliczyć. Chętnie pogłębię wiedzę o przepisach prawa/podatkach.

    Najpierw napisz co masz wpisane do EST :)
    Bo oczywiście ESToWNiP tudzież EW masz, brak ST nie uprawnia do
    nietrzymania EST ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-12-28 14:19:10
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Brak informacji o tym, czy ten budynek był już wcześniej zaliczony
    > do ST.
    > Jeśli nie był, to dalsze rozważania mogą być bezprzedmiotowe (...)

    nie był. w czerwcu 2011 otrzymałem budynek jako darowiznę od rodziców
    (notarialnie) na cele DG ale nie ująłem tego w EŚT.

  • 4. Data: 2012-12-29 23:10:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Dec 2012, cac wrote:

    > nie był. w czerwcu 2011 otrzymałem budynek jako darowiznę od rodziców
    > (notarialnie) na cele DG ale nie ująłem tego w EŚT.

    No to "skutek inwestycyjny" (znaczy obowiązek rozliczenia wydatków
    drogą amortyzacji) jest chyba oczywisty, bez względu na sposób
    próby ugryzienia problemu?
    Z góry zapowiadam, że nie wiem czy i jak mogłoby dać się amortyzować
    tylko ulepszenie (bez reszty wartości początkowej), skoro przepis
    stanowi o podniesieniu WP. Znaczy na 1. rzut oka wychodzi "wszystko
    albo nic" (całą wartość budynku, wraz z remontem).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-01-06 22:56:42
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Wracam po przeczytaniu rozdziału 4 ustawy. Jej język jest straszny dla
    mnie...
    Jednakże myślę że coś tam dla siebie z jej lektury przyswoiłem.

    Wracając do sprawy. Wydaje mi się, że nie dałoby rady amortyzować samego
    tylko ulepszenia (bez reszty wartości początkowej). Przepis mówi że to
    ulepszenie zwiększa wartość początkową środka.

    Zostawmy na chwilę remont.

    Moje pytanie 1:
    Otrzymałem darowiznę w 2011 i wtedy nie włączyłem jej do firmy i nie
    wpisałem w EŚT (choć ciągle wykonywałem w niej DG) i nic w niej nie
    remontowałem ani ulepszałem. Była to po prostu mój "prywatny" budynek.
    Pytanie, czy musiałem (miałem obowiązek) wpisać do EŚT darowany budynek w
    miesiącu po podpisaniu aktu notarialnego (przypomnę, że w nim wpisane było,
    że jest darowany na cele DG)?

    Czy też mogłem/mogę to zrobić w późniejszym czasie. Chodzi mi o to czy np.
    mogę "przenieść" budynek z "rąk swoich prywatnych" do "firmy" np. z dniem 1
    stycznia 2012 = od stycznia 2012 wpisać do EŚT i rozpocząć amortyzację?

  • 6. Data: 2013-01-07 10:26:56
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    nieuważnie czytałem... chyba sobie sam odpowiedziałem: art. 22n.4 -
    ujawnienie ŚT. (ze skutkiem art 22h.1.4)

    Mam możliwość wpisania do EŚT od początku roku (nie zmieni to nic w moich
    rozliczeniach miesięcznych z fiskusem więc wpisu mogę dokonać wstecz).

    Pytanie 2.

    Czy lepiej ŚT ujawnić od stycznia 2012 i ulepszyć remontem z dniem jego
    zakonczenia, czy ujawnić juz wyremontowany ŚT we wrześniu 2012.

    Czytałem również art. 22g - wyznaczanie wartości początkowej. Zakładam że
    wartośc początkowa będzie sumą:
    a) wartości budynku sprzed remontu (jest okreslona w akcie notarialnym)
    b) wartości remontu

    Tu mam pewną zagwozdke. Czy jeśli jest to DAROWIZNA od rodziców (de facto
    nie zapłaciłem za budynek, tylko za notariusza) to czy do wartości
    początkowej przyjmuję wartość określoną w akcie notarialnym (art. 22g.1.3)??
    Jest to dla mnie nielogiczne troche, tym bardziej ze potem te kwote
    amortyzując przez ileś tam lat pomniejszam ją swój przychód. Rozumiem
    wartosć remontu - tu koszty poniosłem z kieszeni realnie.

  • 7. Data: 2013-01-07 12:09:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jan 2013, cac wrote:

> [...]
    > aktu notarialnego (przypomnę, że w nim wpisane było, że jest darowany na cele

    Wedle mojej najlepszej wiedzy, nie ma aktualnie żadnej przeszkody
    w opóźnianiu ujmowania ST w EST.
    Doradcą nie jestem i stosować wg zasady "każdy odpowiada za siebie" :>
    Niemniej...
    Przepisy nigdy nie zabraniały wprost "opóźniania" oraz przewidywały
    prawo do opóźnienia rozpoczęcia amortyzacji (acz głowy nie dam, czy
    zawsze było JASNO tak zapisane), ale do 2003 roku (jakoś tak zapamię-
    tałem :)) był w ustawie "hak": ponieważ przwidywała obowiązek zaliczenia
    sprzedaży majątku wykorzystywanego w DG do przychodów z DG, nieujęcie
    w EST można było próbować podciągnąć pod usiłowanie ukrycia przyszłego
    przychodu.
    Kwestię łupnięcia podatkiem od niezamortyzowanego sprzętu posiadanego
    "osobiście" podatnik przegrał przed NSA i skończyło się nowelizacją
    ustawy - teraz jest wyraźny zapis, że do przychodów z DG zalicza
    się sprzedaż majątku *ewidencjonowanego*.
    Po prostu, do momentu ujęcia w którejś ewidencji, podatnik może
    traktować ST jako "osobiste" i tyle.
    Ustal sobie, jakie mogą być przyszłe konsekwencje ewentualnej
    sprzedaży tej darowizny - z amortyzacją i bez, tak na wszelki
    wypadek.

    > Czy też mogłem/mogę to zrobić w późniejszym czasie. Chodzi mi o to czy np.
    > mogę "przenieść" budynek z "rąk swoich prywatnych" do "firmy"

    A ta firma to państwowa czy... prywatna?
    Z rąk prywatnych do prywatnych chcesz przenosić? ;)

    To nazywa się "wpisać do EST" właśnie :D
    "Firma to ja", parafrazując Ludwika fafnastego (nigdy nie pamiętam
    czy to był 15. czy któryś numerek obok), a kwestia podatkowa sprowadza
    się do praw i obowiazków związanych z "majątkiem służącym DG" :D
    (nie tylko podatkowa zresztą, bo np. KRiO też to dotyczy).

    > np. z dniem 1
    > stycznia 2012 = od stycznia 2012 wpisać do EŚT i rozpocząć amortyzację?

    Zaraz.
    Czy ja *NIE* napisałem o konieczności odszukania słowa "ujawnienie"?
    Wprost, jasno i wyraźnie zapisali w ustawie - "ujawnienie" sprowadza
    się do wpisania do EST i rozliczania amortyzacji od tego momentu.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-01-07 13:08:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

    > nieuważnie czytałem... chyba sobie sam odpowiedziałem:
    > art. 22n.4 - ujawnienie ŚT. (ze skutkiem art 22h.1.4)

    Już zdążyłem skomentować :) (jeszcze nie miałem powyższego
    posta u siebie).

    > Mam możliwość wpisania do EŚT od początku roku (nie zmieni to nic w moich
    > rozliczeniach miesięcznych z fiskusem więc wpisu mogę dokonać wstecz).

    Znaczy masz na myśli dopuszczalność amortyzacji "raz na rok".

    > Pytanie 2.
    >
    > Czy lepiej ŚT ujawnić od stycznia 2012 i ulepszyć remontem z dniem jego
    > zakonczenia, czy ujawnić juz wyremontowany ŚT we wrześniu 2012.

    Nie widzę różnicy, poza ukształtowaniem papierków.

> [...]
    > zapłaciłem za budynek, tylko za notariusza) to czy do wartości początkowej
    > przyjmuję wartość określoną w akcie notarialnym (art. 22g.1.3)??

    Zakładając, że prawidłowo odpowiada wartości rynkowej.
    22g.1.3 przeczytałeś. MNIEJSZA z tych wartości, jak US uzna że wycena
    była zawyżona to i po wartości początkowej może polecieć.

    > Jest to dla mnie nielogiczne troche,

    Bardzo logiczne :|
    Tak działa ST :D
    A logika jest ... podatkowa.
    Celem amortyzacji nie jest "zwrot wydatków".
    Amortyzacja to takie odszkodowanie za zużycie własnych zasobów
    poświęconych w inwestycję.
    Daruje Ci ktoś nowy traktor, Ty go używasz do DG, to jak się zużyje
    masz prawo mieć za to nowy traktor.
    Kolejność operacji w porównaniu do "zwykłego kosztu" jest odwrócona :D

    > tym bardziej ze potem te kwote amortyzując przez
    > ileś tam lat pomniejszam ją swój przychód.

    Odkładasz na "odtworzenie majątku".

    Chcesz dowcipu?
    Załóż, że ktoś z bliskiej rodziny ma DG.
    I odpowiedz na pytanie, co będzie jak po zamortyzowaniu swój ST
    podarujesz. Jest na to interpretacja podatkowa, czytałem, dla
    przypadku ojciec-syn.
    Oczywiście ten "kiks logiczny" bierze się ze zróżnicowania
    "amortyzacji faktycznej" wobec amortyzacji podatkowej.

    > Rozumiem wartosć remontu - tu koszty poniosłem z kieszeni realnie.

    Ale amortyzacja różni się od kosztów tym, że sama jest kosztem ;),
    zaś warunki są dratamatycznie inne.
    Koszt podatkowy nie tylko musi być poniesiony, ale musi być
    *poniesiony w celu*. Zaś do amortyzacji wystarcza "wykorzystywanie"
    (sposób i cel nabycia nie ma znaczenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-01-07 21:55:22
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Znaczy masz na myśli dopuszczalność amortyzacji "raz na rok".

    nie nie! chodzi mi o wybór dnia ujawnienia ŚT. A moje "od początku roku" -
    mam tutaj na myśli to, żebym ja sam wiedział dla swojej własnej informacji,
    że budynek amortyzuję od stycznia 2012 r. Wpiszę go do EŚT (ujawnię ŚT) z
    dniem 31.12.2011 i zaczynam odpisy amortyzacyjne począwszy od stycznia 2012.
    byłoby mi po prostu łatwiej i miałbym przejrzyściej

> [...]

    > 22g.1.3 przeczytałeś. MNIEJSZA z tych wartości, jak US uzna że wycena
    > była zawyżona to i po wartości początkowej może polecieć.

    czytałem oczywiście. prawdopodobnie cena jest zaniżona w stosunku do
    rynkowej. Swoją drogą jak mogę to sprawdzić? Jest gdzieś przelicznik jakiś,
    czy muszę skorzystać z usługi rzeczoznawcy jakiegoś?

    (...)
    > Koszt podatkowy nie tylko musi być poniesiony, ale musi być
    > *poniesiony w celu*. Zaś do amortyzacji wystarcza "wykorzystywanie"
    > (sposób i cel nabycia nie ma znaczenia).

    rozumiem, ale braki muszę uzupełnić.

  • 10. Data: 2013-01-07 22:13:44
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ustal sobie, jakie mogą być przyszłe konsekwencje ewentualnej
    > sprzedaży tej darowizny - z amortyzacją i bez, tak na wszelki

    muszę się nad tym chwilę zastanowić. pisząc "z amortyzacją" masz na mysli
    sprzedaż budynku gdy jest w EŚT mojej DG, a "bez amortyzacji" gdy jest
    odwrotnie?

    no tak, zrozumiałe