    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG-wyposażenie
    Date: Tue, 1 Feb 2005 10:58:47 +0100

    On Mon, 31 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >+ > On Fri, 28 Jan 2005, Ewa Drozd wrote:
    >+ >
    >+ > > + Wyposażenie to zakup powyżej 1500 a mniej niż 3500 .
    >+ >
    >+ > Że tak powiem... "sprzeciw" :)
    >+ > Wyposażeniem jest to co nie zostało wpisane do EST :) a jest
    >+ > "rzeczowym składnikiem majątku".
    >+ >
    >+ Hm. To ja zapytam, co ze ŚT, których podatnik nie wpisał do EŚT, bo nie
    >+ musiał, i nie wpisał do EW, bo też nie musiał?

    Może po kolei:
    - z p. widzenia definicji większość wyposażenia jest ST. Zszywacz do
    papieru też (używam już drugi rok :>). Nazwy "ST" we wspomnianym
    rozumieniu potocznie się nie stosuje - ze względu na zasady podane
    poniżej
    - ustawodawca przewidział osobną ścieżkę księgowania i rozliczania
    ST - w szczególności ST: 1. nie są kosztem 2. mają zdefiniowane
    inne wymogi do uznania za "składnik DG" (nie "nabycie w celu" jak
    jest dla większości kosztów - ale "własność lub współwłasność")
    - ustawodawca przewidział ścieżkę księgowania ST o małej wartości taką,
    iż NIE stosuje się dla owych ST zasad dotyczących ST - traktuje się
    je "jak koszt"

    Powyższy punkt widzenia - czysto księgowy i będący pochodną rodzaju
    księgowania *przewidzianego* dla ST jest potocznie używany do określania
    zasobów materialnych firmy w podziale na "ST" i "nieST".
    Nie dość ściśle, ale... krótko :)
    Formalnie powinno się mówić "ST w rozumieniu księgowym" oraz "ST
    w rozumieniu ustawy nie stanowiące ST w rozumieniu księgowym": przykładowy
    zszywacz JEST ST, tyle że za pozwoleniem ustawy ja go NIE traktuję jako
    ST; można przyjąć iż lewostronnie domknięty niepełny zbiór podatników
    z granicą wypełnienia 100% potocznie na *takie* ST mówi że to *nie są*
    ST. Ale one "nie są" *tylko* w znaczeniu księgowym :), powinno być
    "nie zostały ZALICZONE do ST w rozumieniu księgowym" :)

    Ponieważ rzeczona "ścieżka księgowania" zawiera pewną dowolność dla
    podatnika - mianowicie dla ST ("w rozumieniu ustawy", czyli *włączając*
    owe zszywacze i młotki) o wartości <3500 podatnik decyduje o stosowaniu
    zasad przewidzianych dla ST poprzez swobodny wybór w postaci wpisania
    lub nie do EST.

    Jedziemy dalej.

    - ustawodawca przewidział oddzielną klasę zasobów firmy - określoną
    w definicji jako "materialne składniki majątku nie będące środkami
    trwałymi".
    Łapią się "rzeczy materialne" nie będące ST oraz nie stanowiące
    towarów handlowych, materiałów, wyrobów, półwyrobów, braków i co tam
    jeszcze zalicza się do "produkcji i handlu" - czyli 'rzeczy' *nie*
    dokładane do sprzedawanego wyrobu (lub usługi) tudzież *nie* będące
    "jednorazowego użytku" (jak np. papier do drukarki).
    Nazywa się toto "wyposażeniem".
    Definicja jest w rozporządzeniu ds KPiR i już *nie dotyczy* przedsię-
    biorców rozliczających się na PK - tam taka definicja AFAIK *była*
    lecz została zniesiona, obowiązują zasady "istotności kosztu" określane
    zdaje się samodzielnie przez "jednostkę" (może ktoś od PK sprostuje
    jak nieściśle napisałem)

    - ustawodawca nakazał założenie ewidencji wyposażenia oraz wpisywanie
    do niej wyposażenia o "wartości początkowej >1500 zł" - widać
    iż odwołuje się do definicji dotyczącej... ST :)

    Jeszcze uwaga:
    - nie każde "wyposażenie" może być ST. W szczególności definicja
    "wyposażenia" wykracza poza definicję "ST nie wpisanego przez
    podatnika do EST" brakiem wymogu "kompletności i zdatności do
    [samodzielnego] używania", co powoduje iż do EW należy wpisywać
    rzeczy NIE będące nijak samodzielnymi ST - np. łapią się droższe
    niż 1500 zł wszelakie "peryferia i elementy", które przy wartości
    z kolei <3500 NIE stanowią "ulepszenia ST" mimo iż zasadę "ulepszenia"
    (tj. nie są "remontem" ani "wymianą") spełniają :)

    ...no i mamy deser.
    Podatnik ma ST.
    Zwszywacz do papieru dajmy na to.
    Decyduje się nie wpisywać do EST - wolno mu ;)

    To teraz hit numeru: ja powiadam iż jeśli zszywacz był tańszy niż
    1500 zł to wręcz *nie należy* wpisywać go do EW, nawet jakby kto
    chciał. Powód ? - a proszę sprawdzić co minister zapisał w rozporządzeniu,
    tam *nie widzę* sławetnego "podatnik może".
    Podatnik wpisuje - ALBO NIE - tak jak minister kazał ;), choć IMHO
    błędny wpis to "błąd mniejszej wagi" i pewnie na katorgę nie ześlą :)

    No to podatnik słucha ministra. Co robi z owym zszywaczem ?
    - nic.
    Na fakturze zakupu wpisuje "do użytku wewnętrznego" (albo "własnego"
    albo jak tam lubi).
    I tyle.
    A przynajmniej mi nic nie wiadomo co ma JESZCZE zrobić - oraz AFAIK
    na grupie nikt nigdy nie wskazał że powinien coś zrobić :)

    Pasuje ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)