  • 1. Data: 2005-01-28 15:41:49
    Temat: DG-wyposażenie
    Od: Ewa Drozd <a...@a...pl>

    Wyposażenie to zakup powyżej 1500 a mniej niż 3500 . A co z zakupem np.
    biurka za 600 zł. czy wpisujemy to w książkę wyposażenia czy nie ...czy
    jest to WYPOSAŻENIE ???? bo przecież to kwota poniżej 1500 . Co z
    wyposażeniem w momencie likwidacji firmy ...błagam o odpowiedż..Z góry
    dziękuję.....
    Ewa Drozd
    www.firefox.pl

  • 2. Data: 2005-01-29 00:46:08
    Temat: Re: DG-wyposażenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Jan 2005, Ewa Drozd wrote:

    > + Wyposażenie to zakup powyżej 1500 a mniej niż 3500 .

    Że tak powiem... "sprzeciw" :)
    Wyposażeniem jest to co nie zostało wpisane do EST :) a jest
    "rzeczowym składnikiem majątku".

    Przykłady:
    - nie jest wyposażeniem komputer wart 1700 zł lub samochód
    Mały Fiat Stan Zardzewiały Umiarkowanie Przegląd Przeszedł
    które podatnik zechciał wpisać do EST :) (i słusznie zrobił,
    choć nie musiał)
    - jest wyposażeniem laptop wart 5000 zł który podatnik nabył
    do własnych celów ale *z zamiarem wyzbycia się go* w czasie
    krótszym niż 12 miesięcy (tak, był kiedyś grupowicz który
    zeznał że "praktykuje")

    Natomiast wyposażenie dzieli się na... ewidencjonowane
    i nieewidencjonowane :)

    > + A co z zakupem np.
    > + biurka za 600 zł. czy wpisujemy to w książkę wyposażenia czy nie

    Nie. Brak podstawy prawnej do wpisywania.

    > + ...czy jest to WYPOSAŻENIE ????

    No jasne.

    Weź w garść rozporządzenie o prowadzeniu KPiR !
    Zapodam przykładowo (rejestracja darmowa):
    http://podatki.pl/bap1.php/151200.htm

    > + bo przecież to kwota poniżej 1500 .

    ...przeczytaj powoli par. 4.2 :)
    Na wypadek nietrafienia zacytuję:
    ++++
    2. Ewidencjš wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartoœć
    poczštkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1 500 zł.
    ----

    > + Co z wyposażeniem w momencie likwidacji firmy

    ...niestety w remanent... :( ale podatek wg "współczynnika" a nie prostej
    sumy wartości ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-31 12:16:22
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0501290135320.244@athlon>,

    > Że tak powiem... "sprzeciw" :)
    > Wyposażeniem jest to co nie zostało wpisane do EST :) a jest
    > "rzeczowym składnikiem majątku".

    Hm. To ja zapytam, co ze ŚT, których podatnik nie wpisał do EŚT, bo nie
    musiał, i nie wpisał do EW, bo też nie musiał?

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2005-02-01 09:58:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
> [...]
    >+ Hm. To ja zapytam, co ze ŚT, których podatnik nie wpisał do EŚT, bo nie
    >+ musiał, i nie wpisał do EW, bo też nie musiał?

    Może po kolei:
    - z p. widzenia definicji większość wyposażenia jest ST. Zszywacz do
    papieru też (używam już drugi rok :>). Nazwy "ST" we wspomnianym
    rozumieniu potocznie się nie stosuje - ze względu na zasady podane
    poniżej
    - ustawodawca przewidział osobną ścieżkę księgowania i rozliczania
    ST - w szczególności ST: 1. nie są kosztem 2. mają zdefiniowane
    inne wymogi do uznania za "składnik DG" (nie "nabycie w celu" jak
    jest dla większości kosztów - ale "własność lub współwłasność")
    - ustawodawca przewidział ścieżkę księgowania ST o małej wartości taką,
    iż NIE stosuje się dla owych ST zasad dotyczących ST - traktuje się
    je "jak koszt"

    Powyższy punkt widzenia - czysto księgowy i będący pochodną rodzaju
    księgowania *przewidzianego* dla ST jest potocznie używany do określania
    zasobów materialnych firmy w podziale na "ST" i "nieST".
    Nie dość ściśle, ale... krótko :)
    Formalnie powinno się mówić "ST w rozumieniu księgowym" oraz "ST
    w rozumieniu ustawy nie stanowiące ST w rozumieniu księgowym": przykładowy
    zszywacz JEST ST, tyle że za pozwoleniem ustawy ja go NIE traktuję jako
    ST; można przyjąć iż lewostronnie domknięty niepełny zbiór podatników
    z granicą wypełnienia 100% potocznie na *takie* ST mówi że to *nie są*
    ST. Ale one "nie są" *tylko* w znaczeniu księgowym :), powinno być
    "nie zostały ZALICZONE do ST w rozumieniu księgowym" :)

    Ponieważ rzeczona "ścieżka księgowania" zawiera pewną dowolność dla
    podatnika - mianowicie dla ST ("w rozumieniu ustawy", czyli *włączając*
    owe zszywacze i młotki) o wartości <3500 podatnik decyduje o stosowaniu
    zasad przewidzianych dla ST poprzez swobodny wybór w postaci wpisania
    lub nie do EST.

    Jedziemy dalej.

    - ustawodawca przewidział oddzielną klasę zasobów firmy - określoną
    w definicji jako "materialne składniki majątku nie będące środkami
    trwałymi".
    Łapią się "rzeczy materialne" nie będące ST oraz nie stanowiące
    towarów handlowych, materiałów, wyrobów, półwyrobów, braków i co tam
    jeszcze zalicza się do "produkcji i handlu" - czyli 'rzeczy' *nie*
    dokładane do sprzedawanego wyrobu (lub usługi) tudzież *nie* będące
    "jednorazowego użytku" (jak np. papier do drukarki).
    Nazywa się toto "wyposażeniem".
    Definicja jest w rozporządzeniu ds KPiR i już *nie dotyczy* przedsię-
    biorców rozliczających się na PK - tam taka definicja AFAIK *była*
    lecz została zniesiona, obowiązują zasady "istotności kosztu" określane
    zdaje się samodzielnie przez "jednostkę" (może ktoś od PK sprostuje
    jak nieściśle napisałem)

    - ustawodawca nakazał założenie ewidencji wyposażenia oraz wpisywanie
    do niej wyposażenia o "wartości początkowej >1500 zł" - widać
    iż odwołuje się do definicji dotyczącej... ST :)

    Jeszcze uwaga:
    - nie każde "wyposażenie" może być ST. W szczególności definicja
    "wyposażenia" wykracza poza definicję "ST nie wpisanego przez
    podatnika do EST" brakiem wymogu "kompletności i zdatności do
    [samodzielnego] używania", co powoduje iż do EW należy wpisywać
    rzeczy NIE będące nijak samodzielnymi ST - np. łapią się droższe
    niż 1500 zł wszelakie "peryferia i elementy", które przy wartości
    z kolei <3500 NIE stanowią "ulepszenia ST" mimo iż zasadę "ulepszenia"
    (tj. nie są "remontem" ani "wymianą") spełniają :)

    ...no i mamy deser.
    Podatnik ma ST.
    Zwszywacz do papieru dajmy na to.
    Decyduje się nie wpisywać do EST - wolno mu ;)

    To teraz hit numeru: ja powiadam iż jeśli zszywacz był tańszy niż
    1500 zł to wręcz *nie należy* wpisywać go do EW, nawet jakby kto
    chciał. Powód ? - a proszę sprawdzić co minister zapisał w rozporządzeniu,
    tam *nie widzę* sławetnego "podatnik może".
    Podatnik wpisuje - ALBO NIE - tak jak minister kazał ;), choć IMHO
    błędny wpis to "błąd mniejszej wagi" i pewnie na katorgę nie ześlą :)

    No to podatnik słucha ministra. Co robi z owym zszywaczem ?
    - nic.
    Na fakturze zakupu wpisuje "do użytku wewnętrznego" (albo "własnego"
    albo jak tam lubi).
    I tyle.
    A przynajmniej mi nic nie wiadomo co ma JESZCZE zrobić - oraz AFAIK
    na grupie nikt nigdy nie wskazał że powinien coś zrobić :)

    Pasuje ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-02-01 11:17:07
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0502011027490.1212@athlon>,

> [...]
    > z kolei <3500 NIE stanowią "ulepszenia ST" mimo iż zasadę "ulepszenia"
    > (tj. nie są "remontem" ani "wymianą") spełniają :)

    Zostawiam, bo ważne, a MsgID skopany.

> [...]
    > A przynajmniej mi nic nie wiadomo co ma JESZCZE zrobić - oraz AFAIK
    > na grupie nikt nigdy nie wskazał że powinien coś zrobić :)

    Jak najbardziej. Ale deser to dopiero będzie.
    art. 23 UPDOF
    "1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    (...)
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych
    składników majątku przedsiębiorstwa, nie zaliczanych zgodnie z odrębnymi
    przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki
    te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności
    gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub
    innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą
    przedsiębiorstwa."

    W tym kontekście i z uwzględnieniem lokalizacji "siedziby
    przedsiębiorstwa" nader interesująca jest dla mnie odpowiedź na pytanie,
    jakie warunki trzeba spełnić, aby konkretna rzecz stała się składnikiem
    majątku przedsiębiorstwa "zaliczanym zgodnie z odrębnymi przepisami do
    środków trwałych".

  • 6. Data: 2005-02-01 11:55:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    >+ a MsgID skopany.

    Czekaj. Co mu jest ?

> [...]
    >+ majątku przedsiębiorstwa "zaliczanym zgodnie z odrębnymi przepisami do

    Czekaj, dwie rzeczy:
    1. co ma art.23.1.49 do reszty pytania ?
    2. z "zaliczeniem do ST" widzę jest kłopot :[
    Definicja dotyczy amortyzacji, ST jest zdefiniowane "wewnątrz" (można by
    rzec: wtórnie). Jednak art. 22d - choć NIE używa nazwy SToWNP wskazuje
    iż 22a i 22b dotyczy *wszystkich* ST (...oWNP) tylko wyłącza z *zasad*
    wymienione w 22d.1

    Mam rozumieć iż powiadasz że... ustawodawca jest niekonsekwentny ?
    :)
    No to ja mam parę podobnych koncepcji :] w innych przepisach...
    Najlepszą jest podział na "towary" i "usługi" w ustawie o VAT.
    Jak już człowiek się przyzwyczai że STARANNIE trzeba rozdzielić
    "dostawę towarów" od "sprzedaży usług" i rozkłada wszystki na
    dwie kupki znienacka dostaje cios "usługą sprzedaży"... :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-02-02 10:50:12
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0502011243080.1212@athlon>,

    > Czekaj. Co mu jest ?

    Nie da się po nim bezpośrednio wrócić do artykułu, trzeba guglać. Nie
    znam się na tym na tyle, żeby powiedzieć, dłaczego. Może to to, że twój
    czytnik/Chomik sam go generuje?

    > ^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^
    >
    > Czekaj, dwie rzeczy:
    > 1. co ma art.23.1.49 do reszty pytania ?

    To deser jest. Do Twojego stwierdzenia, że wyposażeniem jest to, co nie
    zostało wpisane do EŚT, a jest rzeczowym składnikiem majątku. Bo mi
    wychodzi, że jak komputer za 1400 zł wrzuciłem bezpośrednio w koszty, to
    zagranie w pasjansa może być uznane za używanie do celów osobistych
    podatnika z konsekwencją jak wyżej. I że aby móc spokojnie grać,
    powinienem z tego komputera zrobić ŚT.

    > 2. z "zaliczeniem do ST" widzę jest kłopot :[

    Ano właśnie. Bo wszystko wskazuje na to, że samo "bycie ŚT" to w wielu
    miejscach za mało - potrzebne "zaliczenie do ŚT". Co o tym decyduje?
    Wpis do EŚT?

> [...]
    > rzec: wtórnie). Jednak art. 22d - choć NIE używa nazwy SToWNP wskazuje
    > iż 22a i 22b dotyczy *wszystkich* ST (...oWNP) tylko wyłącza z *zasad*

    Uhm. A wątpliwość z akapitu wyżej z podejściem z innej strony: czy aby
    ŚT zamortyzować jednorazowo muszę go wpisać do EŚT, choć nie muszę?

    > Mam rozumieć iż powiadasz że... ustawodawca jest niekonsekwentny ?
    > :)
    Eee, to to akurat jest aksjomat. Ja tylko rozbieram na czynniki pierwsze
    konkrety, które są mi akurat potrzebne.

  • 8. Data: 2005-02-07 13:29:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ Ano właśnie. Bo wszystko wskazuje na to, że samo "bycie ŚT" to w wielu
    >+ miejscach za mało - potrzebne "zaliczenie do ŚT". Co o tym decyduje?
    >+ Wpis do EŚT?

    IMHO tak.
    Dzięki takiemu podejściu rozwikłano problem literalnej wykładni oraz
    skutków ubocznych: jeśli w starszych ustawach nie było "zaliczenia do
    ST" to NSA stwierdzał iż US ma rację np. żądając zaliczenia sprzedaży
    różnych "własności podatnika" do przychodów w DG.
    Przykładowo - podatnik posiadający samochód nie wpisany do EST, od
    którego nie odliczał amortyzacji ani innych kosztów pewnego pięknego
    dnia chce go sprzedać. I w warunkach "starych" ustaw okazywało się iż
    jeśli US przedstawił dowód "używania w DG" (dajmy na to - jedno zeznanie
    świadka iż podatnik przywiózł mu towar owym samochodem) były podstawy
    do uznania że to *BYŁ* środek trwały - więc sprzedaż POWINNA być wykazana
    w KPiR :] - fakt nieodliczenia KUP z niczego nie zwalniał :( (po prawdzie
    *ten* konkretny przypadek ma regulację szczegółową wyraźnie stwierdzającą
    "ujętych w ewidencji").
    "Zaliczenie" sugeruje czynność formalną...

> [...]
    >+ Uhm. A wątpliwość z akapitu wyżej z podejściem z innej strony: czy aby
    >+ ŚT zamortyzować jednorazowo muszę go wpisać do EŚT, choć nie muszę?

    +++ art. 22 ++++
    8. Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne)
    dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
    Art. 22d.
    [...KUP, nieistotne...]
    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n,
    najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.
    ----

    Wniosek: nieujęcie w EST nie jest "zgodnie z przepisami" czyli
    bez wpisu nie można KUP wpisać do KPiR.

    Od dość dawna :) stoję na stanowisku iż wpis do EST jest... dokumentem
    księgowym stanowiącym podstawę wpisania do KPiR - i nie ma innego
    (dokumentu źródłowego) !
    Wpis do EST jest (zgodnie z wymogiem rozp. ds. KPiR) "oznaczony numerem
    lub w inny sposób" uprzedzając ew. zastrzeżenia co do prawidłowości... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-02-14 14:43:18
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0502071415530.1908@athlon>,

    > IMHO tak.
    [...]
    > "Zaliczenie" sugeruje czynność formalną...

    No to mam wsparcie :)

> [...]
    > ----
    >
    > Wniosek: nieujęcie w EST nie jest "zgodnie z przepisami" czyli

    Czuję się w obowiązku doprecyzować albo się sprzeciwić: odpisu
    amortyzacyjnego nie można wpisać - KUP można.

    > Od dość dawna :) stoję na stanowisku iż wpis do EST jest... dokumentem
    > księgowym stanowiącym podstawę wpisania do KPiR - i nie ma innego
    > (dokumentu źródłowego) !

    No to się nie pokłócimy, bo mi też tak wyszło. Tak jest to w miarę
    spójne. Zamieszanie się wzięło z ŚT, które nimi są, ale nie muszą być
    traktowane jako ŚT, a oprócz tego jeszcze mogą być rozliczane jako
    zwykły KUP, jak KUP jako ŚT, albo jak ŚT jako ŚT.

    > Wpis do EST jest (zgodnie z wymogiem rozp. ds. KPiR) "oznaczony numerem
    > lub w inny sposób" uprzedzając ew. zastrzeżenia co do prawidłowości... :)

    Spokojnie, niczym takim nie macham :)
    Podsumowując na chłopski rozum: do EŚT wpisuję wszystko, co z jakichś
    względów chcę mieć traktowane jako ŚT. Możliwe sposoby rozliczenia
    kosztu są konsekwencją tej decyzji, nie na odwrót.
    Przykład: kasę fiskalną za 1100 zł netto wpisuję bezpośrednio do KPiR,
    ale już ekspress do kawy za 300 zł wpisuję do EŚT i amortyzuję
    jednorazowo. Tak na wszelki wypadek.

  • 10. Data: 2005-02-14 15:36:03
    Od: "Robi" <N...@p...onet.pl>

    > Przykład: kasę fiskalną za 1100 zł netto wpisuję bezpośrednio do KPiR,
    > ale już ekspress do kawy za 300 zł wpisuję do EŚT i amortyzuję
    > jednorazowo. Tak na wszelki wypadek.

    Jesli ten ekspres zamortyzuje jednorazow (czyli odlicze wat), to moge go
    wpisac do KPiR jako koszt uzyskania przychodu?
    Pzdr
    Robi