eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiDarowizna od rodzica i samodzielna jej wpłata na konto › Re: Darowizna od rodzica i samodzielna jej wpłata na konto
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna od rodzica i samodzielna jej wpłata na konto
    Date: Thu, 28 Mar 2013 07:35:28 -0500

    uciu wrote:

    > To jako znawca poradz jeszcze to:
    > Jeśli wybiorę tą wersje musze spisać jakąś umowe darowizny czy coś
    > takiego( uwzględnić, że dla każdego po 25tyś itp) + wypełnić 2x SD-3 z kwotą
    > podatku 3%
    > (mimo iż samemu się wpłaciło tą kwote na konto)

    > W tej wersji to też by musiała być umowa z uwzględnieniem, że 9637 to
    > pożyczka a reszta to darowizny "20363 ty, 20000 maz". + 2x SD-3 (tu też jest
    > 3% podatku dlatego, że oboje to I grupa??)
    >
    > Dlaczego dla każdej z darowizn jest 2 * 9637 zl zwolnione? (czyli do
> [...]

    No jakies umowy by sie przydały, bo coś do tych druczków musicie dołączyć.
    Babcia pewnie jest w stanie sie podpisać.

    Napiszcie po prostu trzy umowy dwie o darowizny i jedna o pozyczke.

    wzor chocby tu:
    http://umowy.wieszjak.pl/inne-umowy/293227,Umowa-dar
    owizny-kwoty-pienieznej--WZOR-UMOWY.html

    umowe pozyczki znalazlem tu
    http://regiodom.pl/dokument/wzor-umowy-pozyczki

    zmiencie sobie tylko par 3 i wpiszcie jak bedziecie zwracac,
    par 4 i dalsze do konca są zbędne.

    dopiszcie tak jak w umowie darowizny, ze jest to pierwsza pozyczka.
    I wystarczy.

    Daty na umowach nie pozniej niz daty wpłat na konto.

    Jesli chodzi o zwolnienia to one wzięły się stąd:

    -----------
    ustawa o podatku od czynnosci cywilnoprawnych

    Art. 9.
    Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na
    zasadach określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,

    ----------------

    ustawa o podatku od spadków i darowizn

    -----
    Art. 4.
    1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich
    otrzymania na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę
    domu jednorodzinnego, nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość albo spłatę zabezpieczonego hipoteką kredytu
    mieszkaniowego wraz z odsetkami;
    ----

    oraz

    ----
    Art. 9.
    1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    -----

    w art 15 masz tabelke jak sie liczy podatek,

    Art. 15.
    1. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę
    wolną od podatku, według następujących skal:
    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

    do 10 278 zl ----- 3%
    od 10 278 zl do 20 556 ----> 308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł
    od 20 556 zl ---> 822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł

    pierwsze 9637 zl siedzi a art 9
    drugie 9637 wzielo sie własnie z art 4, bo pieniadze poszly na spłate
    kredytu budowlanego.
    jakby poszly na cos innego to byloby tylko jedno zwolnienie.