    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Date: Sun, 16 Jan 2005 06:10:53 -0600

    owp wrote:

    > Dzięki za szybką odpowiedź.
    > Tamte 20tys jest już załatwione (od razu umowa notarialna o darowiźnie).
    > Tylko że jest jakiś limit, gdzie nie trzeba płacić podatku od darowizny
    > i/lub pożyczki (na cele mieszkaniowe ?).

    tak, limit darowizn (na dowolny cel ) od osób należący do I grupy
    podatkowej to 9xxx zł.
    Dodatkowo dokładnie drugie tyle może być darowizną na cele miszkaniowe.

    Warto mieć to na piśmie, że obdarowany oświadcza, że przekazaną kwotę
    przeznacza na cele mieszkaniowe, aby US się nie doczepił.

    Dodatkowo rodzice mogą ci 9xxx zł pożyczyć, też na dowolny cel.
    Pożyczka też najlepiej w formie pisemnej z określonym terminem spłaty.
    Np. za 10 lat. I dobrze jest wówczas taki przelew wykonać.

    Tyle da się bez podatku. Od reszty musisz zapłacić podatek.

    Z tym, że darowizny się sumuje (w okresie 5 lat).
    Czyli jeżeli z tych odliczeń skorzystałeś już ostatnim razem, to teraz
    już nie możesz.
    Przy obecnej darowiźnie sumujesz wszystkie darowizny z 5 lat, odliczasz
    co jest bez podatku, od reszty obliczasz podatek i dopłacasz różnicę
    miedzy wyliczonym, a już zapłaconym podatkiem.

    Zainteresuj się ustawą od spadku i darowizn.
    Można jeszcze dostać darowiznę od II i III grupy podatkowej.
    Czyli jak znajomi ci podarują to też przejdzie.
    Ja np dostałem w darowiźnie pieniądze od całej rodziny mojej przyszłej
    żony. Która wówczas żoną nie była czyli III grupa podatkowa, a tu
    darowizny się nie sumują. 4000 zł razy ilość osób, którą ustrzelisz na
    taką darowiznę.

    > Czy umowa musi być notarialnie potwierdzona i czy muszę ją zanieść do US
    > przed zakupem mieszkania ?

    Darowizna nie musi być notarialnie. W ogóle nie musi być na piśmie, ale
    wówczas masz kłopot.
    Najlepiej więc samemu coś napisać.
    Zakup mieszkania nie ma tu nic do tego darowizna to darowizna.
    Jeżeli kwota darowizny nie przekracza kwoty zwolnionej, to wówczas
    nigdzie nie idziesz.
    Jeżeli kwota darowizny przekracza kwotę zwolnioną to wówczas idziesz do
    US i płacisz podatek.
    Tak samo dotyczy to tej darowizny na cele mieszkaniowe.
    W razie kontroli z US, będziesz musiał pokazać, że to mieszkanie po
    prostu kupiłeś.

    > Gdzieś w google przeczytałem, że trzeba potwierdzić otrzymanie pieniędzy
    > wyciągiem z rachunku bankowego.

    Nie. Jeżeli na umowie darowizny masz napisane, że otrzymałeś w gotówce
    to otrzymałeś.
    Ale oczywiście jeżeli nie szukasz przekrętów to zdecydowanie wygodniej
    jest zrobić to przelewem, Wówczas dużo łatwiej jest pokazać, że taką a
    nie inną kwotę się otrzymało.

    Jeżli US rozpocznie u ciebie kontrolę, to będą dochodzić nawet takich,
    rzeczy, że jak darowizna była w gotówce a za mieszkanie zapłaciłeś
    przelewem, to będziesz musiał pokazać gdzie tą gotówkę wpłaciłeś na konto.
    Jeżeli rodzice wygadają się, że pieniądze podjęli z konta i dali ci
    gotówkę, to zostaniesz poproszony o wyciąg z konta pokazujący podjęcie
    gotówki.

    > Czy będzie jakiś problem w tym, że przelew otrzymałem już parę miesięcy temu
    > i na kwotę znacznie większą (pozostałą zwrócę rodzicom - kupiłem ojcu akcje
    > PKO z mojego rachunku maklerskiego, gdyż on nie ma)?

    Uwaga jak coś takiego w czasi kontroli powiesz przed US to masz
    przechlapane.
    Kwota otrzymana od rodziców zostanie rozbita na dwie części.
    Darowizna i pożyczka. Sam przed chwilą powiedziałeś, że oddasz.
    A od pożyczek to już spory podatek jest.

    Co do tłumaczenia, że ojciec nie pożyczł, ale dał ci pieniądze na kupno
    czegoą tam dla niego się nie wypowiadam. To zupełnie inna historia. Ani
    to darowizna, ani to pożyczka.

    Spisz w domu jakąś umowę darowizny z datą wstecz i po kłopocie.
    Jeżeli kwota przekraczała kwotę wolną to zapłać teraz od nie podatek i tyle.
    Jeszcze jedno, nie kombinuj za dużo. Przykład: jeżeli umowa darowizny
    miała miesjce 3 lata temu bez papierów, to nie kombinuj i nie pisz teraz
    umowy darowizny z datą sprzed trzech lat.
    US zakwestionował taką umowę bo była na świeżutkim papierze prosto z
    dukarni.
    Napiszcie po prostu oświadczenie z beiżącą datę, że xxx oświadcza, że
    taką kwotą 3 lata temu darował i już.

    > Aha, jeszcze jedno - czy zysk z obrotu pieniędzmi (tej części, która ma być
    > darowizną?)staje się moim dochodem, czy powiększa pulę darowizny (no i
    > podaku) ?
    > Pozdrawiam
    > owp

    Darowizna to darowizna.
    Dostałeś kasę i od tego momentu jest twoja. Co z nią robisz to już twój
    biznes ja sam się z tego rozliczasz.