    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dochody panstwa z VAT
    Date: Sun, 7 Dec 2003 21:58:38 +0100

    On Sun, 7 Dec 2003, Hrabia Mol wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ > No to skąd masz pieniadze na ZUS, jak nie z tych 100 sztabek
    >+ > które opodatkowałeś VATem ??
    >+ Ekhe...
    >+ Mógłbym przyjąć ten tok rozumowania gdyby nie to, że zawsze starałem się
    >+ rozdzielnie traktować VAT i podatki (quasipodatki) bezpośrednie.
    >+ Z jednej strony masz rację, z drugiej jednak dla celów obliczania VAT
    >+ nie ma najmniejszego znaczenia czy płace ZUS/podatki osobiste/PCC czy
    >+ nie (w skrócie dla podmiotu jest różnica, dla systemu VAT żadna)

    Ale nie o to chodzi, a o wzajemny wpływ.
    Dla np. podatku dochodowego ZUS jest kosztem, więc *mimo* że
    ZUS płacisz (i "w kieszeni" go nie masz), to *nie* płacisz
    PD od kwoty ZUSu. A z VATem jest inaczej: nie tylko kwoty
    ZUSu "nie masz w kieszeni", ale musisz *dodatkowo* złupić
    twoich klientów (lub klientów twoich klientów{rekurencja})
    na kwotę VAT !
    Jeśli ktoś woli patrzeć z drugiej strony: gdy klienci (twoich
    klientów{...}) są skłonni zapłacić X sztabek złota za rzeczony
    tramwaj, to z twojej kieszeni ubywa *nie tylko* ZUS - ale
    dodatkowo VAT od jego kwoty.
    Ponieważ występuje podatek od {para[ZUS]}podatku[ew. PCC]
    to VAT *nie jest* w tym momencie podatkiem "od wartości
    dodanej" - chyba żeby uznać że Skarb "dodaje" np. PCC
    do wartości wyrobu ;> !

    >+ >>+ Zresztą używanie w jednym zdaniu słów "ZUS" i "wartość" [...]
    >+ Mi chodziło o wartość w znaczeniu leksykalnym a nie matematycznym ;))))

    Nie wątpię, ale ja tam formalistą bywam czasami :)
    [...]
    >+ Inna sprawa, że dalej nie udało mi się ustalić jaka jest realna stawka
    >+ VAT trafiającego do budżetu ;))

    Czekaj waść.
    *Kwotę* ktoś już podawał, za którąś gazetą - prawda ?
    Czego chcesz, "obrotu" ? Celem wyznaczenia średniej długości
    łańcucha ilości przejść towaru "od kopaliny do odbiorcy" ?
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)