  • 1. Data: 2005-01-31 21:12:35
    Temat: Dochody zagraniczne + dochody w Polsce - jak rozliczyc?
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    Witam,

    Przez 9 miesięcy miałem w Polsce dochód z umowy o pracę ("klasyczna", na
    czas nieokreślony). Od października mam dochód w Irlandii, na podstawie
    kontraktu. Pracuję bezpośrednio dla firmy irlandzkiej i tutaj mieszkam. Jak
    powinienem rozliczyć się z polskim fiskusem?

    Podatek dochodowy od wynagrodzenia w Irlandii płacę na miejscu (potrącany od
    wypłaty). W Polsce miałem potrącane 19% w ramach zaliczek, nie przekroczyłem
    granicy drugiego progu. Czy zatem, w związku z umową o unikaniu podwójnego
    opodatkowania, wystarczy, że polski dochód rozliczam w Polsce i fiskusa nie
    interesują moje irlandzkie dochody? Od polskiego pracodawcy mam PIT-11,
    chcemy się rozliczyć z żoną wspólnie (warto?). W 2004r. żona nie miała
    żadnych innych dochodów poza polskimi.

    Jeśli muszę wykazać dochody z zagranicy w polskim zeznaniu, jak to zrobić?

    W tym całym mętliku jest jedna dobra rzecz: w Irlandii nie ma rocznych
    zeznań podatkowych (hurra!). Na pohybel pitom :-)

    Inna sprawa: dochody z funduszy inwestycyjnych.
    O podatku giełdowym wiem, że jest. I tyle.
    Czy ma zastosowanie również do funduszy inwestycyjnych?
    Jak oblicza się należny budżetowi podatek od tego typu inwestycji?
    Gdzie mogę o tym doczytać?

    Mnóstwo pytań, ale liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc!

    pozdrawiam,
    --
    Łukasz Szmit / "Adopt, adapt and improve"
    "For a living planet" http://www.wwf.org/

  • 2. Data: 2005-01-31 21:37:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    ptashek wrote:
> [...]
    > Gdzie mogę o tym doczytać?
    >
    > Mnóstwo pytań, ale liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc!

    Rozumiem, ze obywatelstwo masz tylko polskie.
    No to niestety rozliczasz sie w calosci w Polsce doliczajac zarobki
    irlandzkie do zarobkow polskich. Szczegolow rozliczenia z Irlandią
    szukaj gdzieś w internecie albo zlec rozliczenie podatku jakiemus
    doradcy podatkowemu.

    A tak na przyszły raz, czyli obecny rok. Wymeldowałeś się w Polsce?
    Co prawda z tego co wiem, znowu będziesz rozliczał się w Polsce, ale z
    racji metody rozliczania wyjdzie ci, ze nic nie musisz zapłacić jak nie
    miałeś dochodów również w Polsce. O szczegóły mnie nie pytaj, bo
    Irlandią się nie interesowałem.

  • 3. Data: 2005-02-01 00:04:59
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > irlandzkie do zarobkow polskich. Szczegolow rozliczenia z Irlandią
    > szukaj gdzieś w internecie albo zlec rozliczenie podatku jakiemus

    Dobra, ale w takim razie gdzie tu ma miejsce unikanie podwójnego płacenia
    podatków? Przecież już raz zapłaciłem.

    Jeśli mówiąc o szczegółach związanych z Irlandią masz na myśli tutejsze
    podatki, to jest to bradzo proste. Co miesiąc z wypłaty potrącają 20% od
    kwoty wynagrodzenia, od tego co wyszło odejmują 1/12 kwoty zwolnionej (tzw.
    Tax Credit) i to jest podatek należny budżetowi. Tak jest do kwoty 29400 EUR
    rocznie, wszystko co powyżej liczą wg. skali 42%. Prościej się nie da. Coś
    a'la roczne zeznanie składasz tylko, jeśli ubiegasz się o zwrot.

    > A tak na przyszły raz, czyli obecny rok. Wymeldowałeś się w Polsce?

    Nie.

    --
    Lukasz Szmit / "Adopt, adapt and improve"
    "For a living planet" http://www.wwf.org/

  • 4. Data: 2005-02-01 00:20:19
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    ptashek wrote:

    > Dobra, ale w takim razie gdzie tu ma miejsce unikanie podwĂłjnego pĹ?acenia
    > podatkĂłw? PrzecieĹź juĹź raz zapĹ?aciĹ?em.

    Strasznie krzaczysz.
    Od podatku obliczonego w Polsce odejmiesz podatek zapłacony w Irlandii.
    Szczegółów technicznych co i ile odjąć szukaj w necie.

    > JeĹ?li mĂłwiÄ?c o szczegĂłĹ?ach zwiÄ?zanych z IrlandiÄ? masz na myĹ?li
    > tutejsze podatki, to jest to bradzo proste. Co miesiÄ?c z wypĹ?aty
    > potrÄ?cajÄ? 20% od kwoty wynagrodzenia, od tego co wyszĹ?o odejmujÄ?
    > 1/12 kwoty zwolnionej (tzw. Tax Credit) i to jest podatek naleĹźny
    > budĹźetowi. Tak jest do kwoty 29400 EUR rocznie, wszystko co powyĹźej
    > liczÄ? wg. skali 42%. ProĹ?ciej siÄ? nie da. CoĹ? a'la roczne zeznanie
    > skĹ?adasz tylko, jeĹ?li ubiegasz siÄ? o zwrot.

    To prawie jak u nas, z wyjątkiem olbrzymiej ilości wyjątków i faktu, że
    złożyć musi każdy. No może z wyjątkiem rencistów i tych, których
    rozliczy zakład pracy.

    > Nie.

    To za 2005 rok też będziesz się musiał rozliczyć w Polsce.
    Z tego co wiem umowa z Irlandią mówi o proporcjonalnym liczeniu dochodu,
    czyli jak nic nie zarobisz w Polsce to też nic nie zapłacisz. Ale cały
    czas podlegasz polskim przepisom podatkowym.
    Dopiero trwały wjazd z kraju pozwoli ci wymigać się od polskiego
    podatku. W przpadkach spornych US będzie patrzeć na to gdzie masz
    trwalsze związki rodzinne. W każdym razie trochę to mocno skomplikowane.
    Przeczytaj dokładnie ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania z Irlandią.

  • 5. Data: 2005-02-01 00:42:14
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    witek wrote:

    > Strasznie krzaczysz.
    UTF-ię ;-)

    > Od podatku obliczonego w Polsce odejmiesz podatek zapłacony w Irlandii.
    > Szczegółów technicznych co i ile odjąć szukaj w necie.

    A! Czyli to jest ten cały podatek z progresją?

    > Dopiero trwały wjazd z kraju pozwoli ci wymigać się od polskiego
    > podatku.

    Co to znaczy trwały?
    W planie mam minimum 3 lata.

    > W przpadkach spornych US będzie patrzeć na to gdzie masz
    > trwalsze związki rodzinne.

    Trwalsze związki rodzinne. Brzmi typowo polsko :-)
    Czy jak dzieci i żonę będę miał ze sobą w Irlandii, to już będą trwalsze
    związki rodzinne? Jak ja kocham biurokrację...

    > W każdym razie trochę to mocno skomplikowane.

    Szybciej pojmę teorię chaosu niż polskie prawo podatkowe...

    > Przeczytaj dokładnie ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania z Irlandią.

    Dzięki. Tak właśnie zrobię.

  • 6. Data: 2005-02-01 11:46:59
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    ptashek wrote:

> [...]
    > 2004r. żona nie miała żadnych innych dochodów poza polskimi.
    >
    > Jeśli muszę wykazać dochody z zagranicy w polskim zeznaniu, jak to zrobić?

    Z aktualnych ustaleń, po przeczytaniu paru ustaw i umów (pisanych przez
    prawników i dla prawników) wyszło mi, że:

    - zagraniczne wynagrodzenie przeliczam na złotówki wg. kursu średniego NBP
    dla danej waluty, z dnia wpłynięcia na moje konto bankowe (lub otrzymania
    gotówki)

    - kwoty wynagrodzeń sumuję
    - od tego odejmuję koszty uzyskania przychodu, takie jak w Polsce
    - od dochodu wyliczam podatek, zgodnie z polską skalą podatkową
    - od tego odejmuję sumę składek zapłaconych za granicą, przeliczoną wg.
    kursu średniego NBP tak jak wynagrodzenie
    - jeśli wyjdzie na minus, dobra moja, jestem na zero
    - jeśli wyjdzie jakiś podatek, to - i tu nie mam pewności - muszę to
    zapłacić polskiej skarbówce (!?)

    To, pod warunkiem, że za granicą byłem w danym roku podatkowym poniżej 183
    dni. Jeśli byłem 183 i więcej dni, płacę jedynie podatek za granicą.

    Dobrze koncypuję?

  • 7. Data: 2005-02-01 13:48:40
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    a ja mam pytanko - jesli ustala sie przychod z zagranicy do polskiego pit -
    to jak odejmuje sie skladki na zaplacone zagranica ubezpieczenie zdrowotne i
    pozostale - czy zdrowotne tak jak w polsce od podatku, a pozostale od
    dochodu?

    chodzi mi o to jak ustalic prawidlowo dochod do polskiego pit (jak liczyc
    koszty uzyskania przychodu juz wiem, ale co z reszta)?

  • 8. Data: 2005-02-01 14:05:56
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    ptashek wrote:

> [...]
    >
    > To, pod warunkiem, że za granicą byłem w danym roku podatkowym poniżej
    > 183 dni. Jeśli byłem 183 i więcej dni, płacę jedynie podatek za granicą.

    Bo po pierwsze nie przeczytałeś ustawy o podwójnym opodatkowaniu, która
    to z każdym państwem inaczej normuje sposoób rozliczania podatku, po
    drugie, po przeczytaniu tej ustawy 183 dni wezmą w łeb, po trzecie są
    jeszcze kwoty diet hotelowych, które nie podlegają opodatkowaniu, nie
    wykazuje się ich w pit, a znacznie pomniejszają kwotę do opodatkowania.

  • 9. Data: 2005-02-01 14:08:54
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    gosc wrote:
> [...]
    >
    > chodzi mi o to jak ustalic prawidlowo dochod do polskiego pit (jak liczyc
    > koszty uzyskania przychodu juz wiem, ale co z reszta)?

    Z tego co wyczytałem, tych składek w ogóle się nie uwzględnia...
    Sam chętnie bym się dowiedział, czy tak faktycznie jest.

    Z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym i z umowy o unikaniu
    podwójnego opodatkowania z Irlandią, niewiele wynika w tej kwestii.
    Podejrzewam, że w umowach z innymi krajami jest dokładnie tak samo.

    Generalnie dostępność przystępnych informacji okołopodatkowych jest w Polsce
    niezmiennie ta sama, czyli żadna (ze strony US). Trzeba być zawodowcem, żeby
    zrozumieć większość tego prawniczego bełkotu, który serwują nam w ustawach.

  • 10. Data: 2005-02-01 15:54:49
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    ptashek <l...@f...onet.pl> wrote:

    > Dobra, ale w takim razie gdzie tu ma miejsce unikanie podwójnego płacenia
    > podatków? Przecież już raz zapłaciłem.

    Miałoby miejsce jeśli przebywałbyś w danym roku podatkowym w Irlandii
    przynajmniej 184 dni.
    Nie przebywałeś, więc niestety musisz to rozliczyć w ramach polskich stawek.

    --
    Przemysław Maciuszko