  • 21. Data: 2010-05-06 20:45:11
    Temat: Re: Dwa towary na jednej pozycji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 May 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Jak nie? A PIT to co?

    Dlaczego wyciąłeś cytat?
    Odniosłem się do tego co w cytacie.
    Podatki są jedynie "skutkiem" czynności cywilnoprawnej (przepisy
    podatkowe nie "tworzą" czynności, lecz - niejako "gotową" czynność,
    opisaną w innych przepisach, takich jak Kodeks Cywilny, Prawo
    Autorskie i inne podobne - opodatkowują).
    Możesz wskazać *zakaz* podzielenia zakupu na części?

    > No ale wolno mi podzielić? Załóżmy, że olać reklamację u sprzedawcy, ale
    > co z moim nabywcą? Mogę mieć ich dwóch? Jak to przeprowadzić? Wspominasz
    > coś o produkcji, ale na produkcji to ja się nijak nie znam.

    No zastanówmy się.
    Kupuje jeden z drugim rolę papieru, kubeł kleju, takoż tuszu,
    szpulę nici i pewnikiem coś tam jeszcze.
    I sprzedaje książki.
    No jak tak można, nijak nie może pokazać faktury że książki kupił,
    a sprzedaje, granda!
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2010-05-06 20:53:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A na czym polega produkcja? Bo nigdy tego nie robiłem.

    Na tym, że kupuje się materiały A, B, C, D i tak dalej,
    a sprzedaje wyroby X, Y, Z itd.
    W międzyczasie coś się z tym ABC dzieje.
    Czyli sprzedaje CO INNEGO niż się kupiło (przypadek sprzedaży
    na sztuki gwoździ, kupionych na kilogramy, nie łapie się pod
    tę kategorię, acz również można się upierać ze "co innego
    kupiono")
    Produkcja jako taka skutki podatkowe przynosi relatywnie
    rzadko, od ręki wskazać umiem jedynie wartość remanentową
    "produkcji w toku", która może obejmować półwyroby (czyli
    ani materiały, ani towar-wyrób, coś co *nigdy* może nie
    opuszczać zakładu a mimo to stosuje się do tego "cenę").
    Cała reszta jest "normalnie", czyli przychód ze sprzedaży
    (również wycena remanentowa wg ceny sprzedaży) minus koszty
    nabycia materiałów minus inne koszty "poniesione w celu",
    bez wnikania w fakt że ABC automagicznie ;) zamieniają się w XYZ.

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2010-05-06 21:26:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-05-06 22:53, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > ani materiały, ani towar-wyrób, coś co *nigdy* może nie
    > opuszczać zakładu a mimo to stosuje się do tego "cenę").

    BTW, to jest kolejny przykład przekroczenia przez ministra delegacji
    ustawowej - ustawa nie nakazuje ujmować w remanencie produkcji w toku.

    Były pozytywne dla podatników wyroki sądowe.

    Piotrek

  • 24. Data: 2010-05-06 21:59:58
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Na tym, że kupuje się materiały A, B, C, D i tak dalej,
    > a sprzedaje wyroby X, Y, Z itd.
    > W międzyczasie coś się z tym ABC dzieje.

    No ale ja pytam podatkowo, a nie fizycznie.

    > Cała reszta jest "normalnie", czyli przychód ze sprzedaży
    > (również wycena remanentowa wg ceny sprzedaży)

    A remanentu się nie robi w cenach zakupu? Przecie nie wiem jaka jest
    cena sprzedaży. Zawsze robiłem remanent w cenie zakupu.

    > minus koszty
    > nabycia materiałów minus inne koszty "poniesione w celu",
    > bez wnikania w fakt że ABC automagicznie ;) zamieniają się w XYZ.

    Nie rozumiem. Wróćmy do początku. Kupiłem MYSZ + TORBA za 100zł.
    Sprzedałem Torba za 90zł. Mysz leży na półce. Coś muszę zrobić w tym
    momencie? A nawet jeśli nie, to co w momencie remanentu? Jak wycenić mysz?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 25. Data: 2010-05-08 01:28:35
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    > Nie rozumiem. Wróćmy do początku. Kupiłem MYSZ + TORBA za 100zł.
    > Sprzedałem Torba za 90zł. Mysz leży na półce. Coś muszę zrobić w tym
    > momencie? A nawet jeśli nie, to co w momencie remanentu? Jak wycenić mysz?

    Zacytuję "klasyka" (Przemysław Adam Śmiejek):

    "Rodzi się tylko pytanie filozoficzne: Czy to jest każdemu potrzebne. Bo
    że Tobie tak, to nie przeczę. Ale wg polonisty zbrodnią jest zapewne
    nieznajomość twórczości Nałkowskiej, a wg biologa genów. Ty, jako
    Księgowa(tm) siedzisz w liczbach i procentach, ale większość narodu
    zapewne ma to gdzieś. Podobnie jak opowiedziany przez ciebie student z
    procentami w gaciach. Czy jego życie się zmieniło, że mu wyjaśniłaś te
    niuanse pomiędzy procentem a punktem procentowym?"

    I czy Twoje życie się zmieni, jak dowiesz się jaką wartość ma mysz ?
    Przecież to Tobie niepotrzebne. To tylko fanaberie księgowych.

    Andrzej

  • 26. Data: 2010-05-08 07:12:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 May 2010, Piotrek wrote:

    > BTW, to jest kolejny przykład przekroczenia przez ministra delegacji
    > ustawowej - ustawa nie nakazuje ujmować w remanencie produkcji w toku.
    >
    > Były pozytywne dla podatników wyroki sądowe.

    O, thx, nigdy się nie potknąłem o taki tekst (albo... zapomniałem) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-05-08 08:03:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-05-08 03:28, Andrzej pisze:
    > I czy Twoje życie się zmieni, jak dowiesz się jaką wartość ma mysz ?

    Owszem, będę wiedział jak zaksięgować.

    > Przecież to Tobie niepotrzebne.

    Potrzebne.

    > To tylko fanaberie księgowych.

    Owszem, ale usankcjonowane prawnie i związane z moją księgowością, w
    przeciwieństwie do nieadekwatnego przykładu, który zacytowałeś zupełnie
    od czapy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 28. Data: 2010-05-08 08:41:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-05-08 09:12, Gotfryd Smolik news wrote:

    > O, thx, nigdy się nie potknąłem o taki tekst (albo... zapomniałem) :)

    No to dla przypomnienia:

    Między innymi wyrok NSA sygn. akt. II FSK 376/07
    (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4AC6E8AD54)

    Dla nieklikatych:
    "[...]
    Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje.

    Skarga kasacyjna ma usprawiedliwione podstawy, mimo że nie wszystkie
    podniesione zarzuty zasługują na uwzględnienie.

    Rozważając zasadność zarzutu naruszenia art. 92 ust. 1 i art. 217
    Konstytucji RP poprzez oparcie rozstrzygnięcia o normy podustawowe tj. §
    3 pkt 1 lit. e, § 27 ust. 1, § 28 ust. 3 rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej
    księgi przychodów i rozchodów w tym zakresie, w jakim kształtują
    podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, Naczelny Sąd
    Administracyjny stwierdza co następuje.

    Zgodnie z art. 24 ust.2 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych "U podatników osiągających dochody z działalności
    gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z
    działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a
    kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu
    końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców)
    podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i
    odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość
    remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością
    remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu
    początkowego jest wyższa." Przepis ten zawiera szczególną definicję
    dochodu ze źródła przychodu w stosunku do definicji zawartej w art.9
    ust.2 tej ustawy. Regułą bowiem, wynikającą z art. 9 ust. 2 ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, że dochodem ze źródła
    przychodów jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów z
    tego źródła nad kosztami ich uzyskania. Jednocześnie z art.24 ust.2
    powołanej ustawy wynika, że w remanencie uwzględnić należy towary
    handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby
    gotowe, braki i odpadki. Zatem ze wskazanego przepisu ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych ani z żadnego innego przepisu tej ustawy
    nie wynika obowiązek uwzględnienia w remanencie "produkcji w toku".
    Użyte w analizowanym przepisie określenie "półwyroby" nie jest
    równoznaczne z określeniem "produkcja w toku", co znajduje zresztą
    potwierdzenie w treści przepisów § 3 pkt.1) e) i §27 ust.1
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które "produkcję w
    toku" wymieniają obok "półwyrobów" ("półfabrykatów"). Nie jest to zatem
    uszczegółowienie elementów spisu z natury, a wprowadzenie obowiązku
    uwzględnienia w spisie kolejnego elementu, to jest "produkcji w toku".

    Jak to wynika z art.92 ust.1 Konstytucji RP, rozporządzenia są wydawane
    przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego
    upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie
    powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw
    przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.
    Zgodnie z upoważnieniem wynikającym z art.24 a ust.7 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, Minister Finansów upoważniony był do
    określenia sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    szczegółowych warunków jakim powinna odpowiadać księga, aby stanowiła
    dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, szczegółowy
    zakres obowiązków związanych z prowadzeniem księgi, a także terminy
    zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi.
    Minister Finansów nie został zatem upoważniony do tworzenia innej, w
    stosunku do wymienionych w art.24 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych kategorii towarów, materiałów czy wyrobów podlegających
    spisowi z natury. Wprowadzenie w § 27 ust.1 rozporządzenia obowiązku
    sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury "produkcji w toku",
    stanowi więc przekroczenie delegacji ustawowej.
    [...]"

    Piotrek

  • 29. Data: 2010-05-10 17:00:23
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    >1. Laptop Sraptop Xzł
    >2. Torba + mysz Yzł
    >
    >Czy takie coś jest w porządku? Czy można łączyć towary w jedną pozycję i
    >cenę?
    laptop sraptop to tez wiele towarow w jednej pozycji.

    WAM

  • 30. Data: 2010-05-11 09:43:08
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-05-10 19:00, WAM pisze:
    > laptop sraptop to tez wiele towarow w jednej pozycji.

    Nie. To jeden towar.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek