  • 1. Data: 2010-05-04 19:01:47
    Temat: obliczenie zaliczki na pod. doch od działaności wykonywanej osobiście
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!
    Jestem tłumaczem i wykonuję usługi m. in. dla sądów, policji itd.
    Zgpdnie z ustawą o podatku dochodowym os osób fizycznych jest to
    działalność wykonywana osobiście (nie w ramach DG).
    Za usługi wystawiam rachunki, a zleceniodawca sam wylicza, potrąca i
    odprowadza zal. na pod. doch.
    W związku z tym mam pytanie: Czy znacie jakiś algorytm według którego
    sam sobie będę mógł wyliczyć, ile pieniędzy powinienem doastać na konto?
    Z analizy pitu 11 wychodzi mi, że najpierw kwota rachunku pomniejszana
    jest o 20% kup, a następnie od wyliczonego w ten sposób dochodu oblicza
    się 18 % podatku doch.
    Nie jestem jednak pewny, czy:
    W obliczeniach uwzględniana jest kwota wolna od podatku ( z mojej
    analizy wynika, że nie)
    Czy odnośnie kup istnieją jakieś miesięczne lub roczne limity kwotowe?
    Czy potrącane są jakieś skłdki na ZUS (wydaje mi się, że nie)

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2010-05-04 19:52:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cyklista wrote:

    > Za usługi wystawiam rachunki, a zleceniodawca sam wylicza, potrąca i
    > odprowadza zal. na pod. doch.

    Jeśli wystawiasz rachunek do zlecenia, to Ty wszystko wyliczasz.
    Zleceniodawca, to może jedynie oprotestować, jeśli jakieś głupoty popiszesz
    w tym rachunku,
    lub księgowość zleceniodawcy nie będzie w stanie żyć z takim rachunkiem :-).

  • 3. Data: 2010-05-04 19:56:36
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    > Jestem tłumaczem i wykonuję usługi m. in. dla sądów, policji itd. Zgpdnie
    > z ustawą o podatku dochodowym os osób fizycznych jest to działalność
    > wykonywana osobiście (nie w ramach DG).

    Jest to umowa o dzielo, czy umowa zlecenie?

    > W obliczeniach uwzględniana jest kwota wolna od podatku ( z mojej analizy
    > wynika, że nie)

    Nie jest,
    Uwzglednisz ja dopiero w rozliczeniu rocznym.

    > Czy odnośnie kup istnieją jakieś miesięczne lub roczne limity kwotowe?

    Nie.

    > Czy potrącane są jakieś skłdki na ZUS (wydaje mi się, że nie)

    Zalezy - jesli umowa o dzielo, to nie, a jesli zlecenie, to juz zalezy od
    tego, ile masz lat i czy studiujesz lub uczysz sie, czy pracujesz jeszcze
    gdzies i ile tam zarabiasz, czy moze jestes emerytem, itp.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2010-05-04 21:44:49
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    cef pisze:
    > Jeśli wystawiasz rachunek do zlecenia, to Ty wszystko wyliczasz.
    No nie bardzo. Robię tak już od paru ładnych lat i niigdy sam tego nie
    wyliczałem.

  • 5. Data: 2010-05-04 21:57:25
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    SDD pisze:
    > Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jest to umowa o dzielo, czy umowa zlecenie?
    Szczerze powiedziawszy nie wiem. Mają mnie w swojej bazie tłumaczy i
    biegłych i jak potrzebują mojej pomocy, to wzywają na rozprawę albo
    przysyłają papiery do tłumaczenia. Za każde zlecenie rozliczany jestem
    oddzielnie. Podejrzewam, że jest to umowa o dzieło, ale pewności nie
    mam, bo jako takiej umowy z nimi nie podpisywałem, a do wykonania
    zlecenia jestem zobligowany z mocy ustawy.
    Na Picie 11 nie ma wyszczególnionych żadnych składek ZUS.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 6. Data: 2010-05-04 23:02:29
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > jestem zobligowany z mocy ustawy.
    > Na Picie 11 nie ma wyszczególnionych żadnych składek ZUS.

    No to pewnie jesto to umowa o dzielo - tylko wowczas wogole nei placisz ZUS
    (placisz go tylko wtedy, gdy zawierszasz taka umowe z wlasnym pracodawca).
    Od zlecenia ZUSu wogole nei placisz tylko, jesli nie ukonczyles 26 lat i
    jednoczesnie sie uczysz.
    A jesli pracujesz i zarabiasz przynajmniej minimalna krajowa, albo masz inny
    tytul do ubzzpieczen spolecznych z podstawa nie nizsza niz 60% sredniego
    wynagrodzenia, albo tez jstes emerytem itp, to wowczas placisz tylko
    zdrowotne.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2010-05-05 06:59:17
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Dzięki!

  • 8. Data: 2010-05-05 08:54:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cyklista wrote:

    > No nie bardzo. Robię tak już od paru ładnych lat i niigdy sam tego nie
    > wyliczałem.

    Skoro podsuwają Ci gotowy rachunek (robią coś za Ciebie), to tak,
    ale warto wiedzieć, co kto robi.