  • 1. Data: 2003-11-25 06:50:13
    Temat: Emeryt i działalność gospodarcza
    Od: "Miroo_news" <m...@U...poczta.fm>

    Witam!
    Mam kilka pytań związanych z założeniem własnej
    jednoosobowej działalności gospodarczej przez
    emeryta.

    1. czy w ogóle jest to dopuszczalne?
    2. jakie płatności obowiązują? (ZUSy itd)
    3. czy jednocześnie będzie się otrzymywało
    standardową emeryturę?
    4. czy jest jakiś limit przychodów/dochodów,
    po przekroczeniu którego zabierają emeryturę?
    5. czy są jakieś różnice prawne/finansowe między
    emerytem prowadzącym DG a nieemerytem z DG?
    6. czy coś jeszcze emeryt powinien wiedzieć?

    Czy ktoś wie jak to jest z emerytami?

    Serdecznie pozdrawiam,
    Miroo

  • 2. Data: 2003-11-25 07:56:13
    Temat: Re: Emeryt i działalność gospodarcza
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miroo_news" <m...@U...poczta.fm> napisał w wiadomości
    > Witam!
    > Mam kilka pytań związanych z założeniem własnej
    > jednoosobowej działalności gospodarczej przez
    > emeryta.
    >
    > 1. czy w ogóle jest to dopuszczalne?
    Re : Tak
    > 2. jakie płatności obowiązują? (ZUSy itd)
    Re : Ubezpieczenie zdrowotne i podatki
    > 3. czy jednocześnie będzie się otrzymywało
    > standardową emeryturę?
    Re : Tak
    > 4. czy jest jakiś limit przychodów/dochodów,
    > po przekroczeniu którego zabierają emeryturę?
    Re : Przy DG nie.
    > 5. czy są jakieś różnice prawne/finansowe między
    > emerytem prowadzącym DG a nieemerytem z DG?
    Re : Nie ma żadnych
    > 6. czy coś jeszcze emeryt powinien wiedzieć?
    Re : ??????

    > Czy ktoś wie jak to jest z emerytami?
    Re : ???????
    AR

  • 3. Data: 2003-11-25 08:40:12
    Od: "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Miroo_news" <m...@U...poczta.fm> napisał w wiadomości
    > Re : Przy DG nie.
    No tutaj się nie zgodzę bo z tego co wiem jest limit i to PRZYCHODÓW !!!
    (bodaj że 1300 PLN/ m-c tego nie jestem pewien) mojemu ojczulkowi juz raz
    zabrali na 6 m-cy emeryture

    > Re : ??????

    > Re : ???????

    No a tu sie zgadzam moze jakieś konkretniejsze pytanie ?????

  • 4. Data: 2003-11-25 12:53:52
    Temat: Odp: Emeryt i działalność gospodarcza
    Od: "Inga Kościakiewicz" <i...@p...pl>

    Strebor wrote:
    > Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > No tutaj się nie zgodzę bo z tego co wiem jest limit i to PRZYCHODÓW
    JEST ALE TYLKO DLA TYCH KTÓRZY NIE OSIĄGNĘLI WIEKU EMERYTALNEGO
    tj. 60 (kobiety) i 65 (mężczyźni) lat

  • 5. Data: 2003-11-25 12:57:36
    Od: "Inga Kościakiewicz" <i...@p...pl>

  • 6. Data: 2003-11-25 15:13:08
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Wielce Szanowni Przedpiścy oczywiście mogą się "nie godzić" :-) z treścią
    zawartą w art. 104 ust. 1"a" Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162 poz. 118 z późniejszymi zmianami) ,
    ale moim zdaniem nie ma sensu twierdzenie, że przywołany przepis nie
    istnieje :-)))
    I na poważnie : Przywołany art. 1"a" zmienił pojęcie "przychodu z DG" dla
    celów ZUS w taki sposób, że matematycznie nie ma możliwości przekroczenia
    limitu. Zaś Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22
    lipca 1992 r (Dz.U. nr 58 z 1992 r poz. 290 - z późniejszymi zmianami) ?
    No cóż ... Jeśli urzędnicy organizacji przestępczej zwanej państwem prawa
    nie mają ochoty na jego zmianę po nowelizacji ustawy na podstawie której
    rozporządzenie to wydane zostało - tym gorzej dla nich. I dla przekonania
    siebie proponuję krótką lekturkę w/w przepisów. Sprzeciw przedpiśców zapewne
    wynikał z przeoczenia nowelizacji ustawy poprzez dodanie ust. 1"a". I
    pamiętajmy : nieograniczone mozliwości dochodu/przychodu ( w przedziwny
    sposób tworzący projekty aktów prawnych urzędnicy MPPiPS mylą te pojęcia )
    dotyczą TYLKO działalności gospodarczej.
    AR

  • 7. Data: 2003-11-25 15:24:30
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl> napisał
    "mojemu ojczulkowi juz raz zabrali na 6 m-cy emeryture..."
    Re : Vide mój post omawiający sprawę. Sprawdź daty.
    1) Albo sytuacja dotyczyła w całości okresu przed nowelizacją ustawy
    2) Albo ojciec nie znając nowelizacji wpisał dochód "po staremu", a bandycka
    instytucja nie raczyła poprawić lub zawiadomić o nieprawidłowej informacji
    przesłanej przez emeryta.
    Przeczytaj przepisy, które podałem w sąsiednim poście, sięgnij do dokumentów
    i wówczas będziesz miał jasność.
    AR

  • 8. Data: 2003-11-27 10:37:59
    Od: "Miroo_news" <m...@U...poczta.fm>

> [...]
    > Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162 poz. 118 z późniejszymi zmianami) ,
    > ale moim zdaniem nie ma sensu twierdzenie, że przywołany przepis nie

    Szczerze mówiąc z tego ustępu nic nie rozumiem...
    Dlaczego to jest matematycznie niemożliwe?
    --cytat
    1a.
    Dla emerytów i rencistów prowadzących poza-
    rolniczą działalność za przychód, o którym mowa
    w ust. 1, przyjmuje się przychód stanowiący pod-
    stawę wymiaru składki na ubezpieczenia społecz-
    ne w rozumieniu przepisów o systemie ubezpie-
    czeń społecznych.
    --cytat\

    Czy mógłbym prosić o jakieś małe wyjaśnienie?

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 9. Data: 2003-11-27 17:20:54
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    ,

> [...]
    > czeń społecznych.
    > --cytat\
    >
    > Czy mógłbym prosić o jakieś małe wyjaśnienie?

    Re : Podstawą do obliczenia obciążeń ZUS i progu dochodów, poniżej których
    emerytura nie jest zawieszana/ograniczana jest ta sama kwota. Stopa dla
    celów ZUS jest niższa od stopy progu zawieszenia/ograniczenia. Mówiąc
    inaczej : dla celów ZUS-u emeryt podaje nie faktyczne dochody, ale dochody
    wirtualne wg ust. 1"a". Nie zastosuj tylko owego ustępu 1"a" dla celów PDOF
    bo fiskus będzie miał radość :-))). Poczytaj www.zus.gov.pl (wskaźniki), a
    dla zrozumienia problemu - niestety warto przeczytać cały rozdział ustawy i
    rozporządzenie. Namiary na przepisy masz, google zapewne też, dostęp do
    internetu - jak widzę - nie powinno więc być problemu.
    Pozdrawiam AR

  • 10. Data: 2003-11-28 00:40:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2003, Andrzej R. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Re : Podstawą do obliczenia obciążeń ZUS i progu dochodów, poniżej których
    >+ emerytura nie jest zawieszana/ograniczana jest ta sama kwota.

    To zgoda.

    >+ Stopa dla
    >+ celów ZUS jest niższa od stopy progu zawieszenia/ograniczenia.

    A to jak wydedukowałeś ?
    *Może być*, w znaczeniu "bez problemu emeryt może sobie taką wybrać"
    oczywiście jest słuszne. Ale jeśli twierdzisz że 250% średniej
    krajowej nie przekracza "limitu emeryta" to ja się nie zgadzam !

    A napisałeś w poprzednim poście: "matematycznie nie ma możliwości
    przekroczenia limitu". Hm...
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS, apelujący żeby nie bić za to iż się
    czepia: "ten typ tak ma" :))