  • 1. Data: 2003-11-24 23:52:14
    Temat: uparty rolnik ryczałtowy
    Od: "rafaello de D." <z...@p...onet.pl>

    Witam,
    kilka dni temu miałem okazję po raz pierwszy
    kupic pewne produkty od rolnika ryczałtowego.
    Był na tyle uparty, ze chciał pieniądze gotówka,
    jednak tylko wartość _netto_ z FV RR.

    Czy ktos ma jakies pomysly czemu nie chcial kwoty _brutto_
    na rachunek bankowy (ktory podobno posiada)?

    pozdrawiam
    rafaelo de :D.

  • 2. Data: 2003-11-25 07:30:03
    Temat: Re: uparty rolnik ryczałtowy
    Od: "Ania" <m...@l...pl>

    Rolnik ma prawo wyboru czy chce pieniądze na przelew czy też na gotówkę.
    Przedsiębiorca skupujacy produkty od rolnika nie ma prawa narzucać mu formy
    płatności.
    W chwili gdy np. cena danego produktu wynosi 3 zł sytuacja przedstawia sie
    następująco:

    Przelew
    netto 3 zł vat 0,09 zł brutto 3,09 więc tyle przeslemy na jego konto

    Zaś gdy rolnik chce pieniadze na gotówkę cena 3 zł jest ceną brutto
    netto 2,91 vat 0,09 brutto 3,00 tyle wypłacimy rolnikowi gotówką
    Pozdrawiam Ania L.

  • 3. Data: 2003-11-25 12:06:53
    Od: "i" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Ania" <m...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Zaś gdy rolnik chce pieniadze na gotówkę cena 3 zł jest ceną brutto
    > netto 2,91 vat 0,09 brutto 3,00 tyle wypłacimy rolnikowi gotówką

    Coś mi się zdaje że aby odliczyć VAT z FV RR
    należy przesłać pieniądze nakonto bezgotowkowo.

    pzdr. Jerzy

  • 4. Data: 2003-11-25 12:20:14
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Użytkownik "Ania" <m...@l...pl> napisał w wiadomości

    > formy

    Ma prawo, tak jak każdy podmiot gospodarczy wobec innego podmiotu
    gospodarczego. Albo zgodzi sie na taka a nie inna forme płatności albo
    nabywca pójdzie do innego rolnika.

    To nie pracownik któremy trzeba dac do reki gotówkę.

    A poza tym sugeruję zapoznac się z właściwymi przepisami.

    Rolnik ryczałtowy żadając gotówki "wali w rogi" nabywce na 3% wartości
    towaru - nabywca nie może odliczyc VAT z tego zakupu.

    art 33b ustawy o PTiU

    "4. Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych
    podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 2 i 2a, w rozliczeniu za
    miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
    1) zakup produktów rolnych jest związany ze sprzedażą opodatkowaną,
    2) (285) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę
    zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika
    ryczałtowego nie później niż 14 dnia od dnia zakupu, z wyjątkiem
    przypadku, gdy rolnik ma zawartą umowę z podmiotem nabywającym produkty
    rolne na dłuższy termin płatności,[...]"

    A więc rolinik ryczałtowy ma raczej ograniczone pole manewru...
    W interesie nabywcy jest żeby zapłacić przelewem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-11-25 12:23:51
    Od: "MarekK" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Zaś gdy rolnik chce pieniadze na gotówkę cena 3 zł jest ceną brutto
    > netto 2,91 vat 0,09 brutto 3,00 tyle wypłacimy rolnikowi gotówką

    Techncznie tak, natomiast wyjasnienia wymaga dlaczego.

    1. Przelew (+ pare innych warunkow) rodzi mozliwosc odliczenia 3% ZZP (0,09 zł)
    jako VAT-u naliczonego, w zwiazku z tym _kosztowo_ zakupilismy towar za 3 zł.
    Dlatego mozemy zaplacic rolnnikowi RR za towar 3,09 zł - Rolnik RR dostaje
    _wiecej_pieniedzy.

    2. Gotowka uniemozliwia takie odliczenie, dlatego musimy _obizyc_cene_netto do
    takiego poziomu, aby na transakcji nie stracic (kosztowo nadal chcemy kupic za
    3 zł), czyli x*1,03=3 zł, stad x=2,91 - nasza cena netto. Płacimy rolnikowi 3
    zł za towar - Rolnik RR dostaje _mniej_pieniedzy.

    Obie sytuacje sa dla ciebie (kupujacego) takie same kosztowo
    (przynajmniej teoretycznie, wszak wykonanie przelewu tez kosztuje pare zł,
    podobnie jak zamrozenie kapitalu do momentu rozliczenia VAT),
    a w dodatku calkowicie prawidlowe i zgodne z prawem.

    3. Sytuacja opisana (jak dobrze rozumiem) netto na fakturze - 3 zł, brutto 3,09
    zł. Rolnik dostaje wyplate w wysokosci 3 zł, ty ksiegujesz ze zaplaciles 3,09,
    a koncowke 0,09 chowasz do kieszeni. Kosztowo kupiles za 3,09, fizycznie
    zaplaciles 3 zl, jestes do przodu stawka_podatku_doch*0,09 zł (w przyblizeniu
    co najmniej 0,02 zl). Pienieznie taka transakcja jest tozsama z opisaną w p. 2.
    Tylko ze to:
    1. Patologia
    2. Malo legalne
    3. Wymaga falszowania dokumentow wyplaty (rolnik kwituje odbior wiekszej kwoty
    niz dostaje)

    Dla transakcji na niewielkie kwoty w zasadzie nie ma znaczenia jak placimy
    (gotowka czy przelew) - roznice (pieniezne) sa pomijalne. Wazne zeby prawidlowo
    wystawic fakture - polecam gotowe formularze, bo jest to troche "dziwna"
    faktura.

    A teraz zagadka,
    prowadzisz firme skupujaca/przetworcza, masz duze obroty (powiedzmy setki tys.-
    miliony zł) i placisz 40% podatku
    - ile jestes w stanie "skrecic" kasy do wlasnej kieszeni stosujac procedure
    opisana w p.3 ???.

    Odpowiedz na powysze pytanie prosze przeslac do klubu parlamentarnego PSL z
    dopiskiem: "czy to dlatego bronicie sie rekami i nogami przed wprowadzeniem
    jednolitych zasad opodatkowania dla rolnikow, zaleznych_od_dochodu??"