eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › FVat za usługi telekomunikacyjne z 19grudnia płatna 2 stycznia: kiedy KUP w KPiR? kiedy odliczenie na kasowym VAT7K?

  • 1. Data: 2006-12-02 15:15:21
    Temat: FVat za usługi telekomunikacyjne z 19grudnia płatna 2 stycznia: kiedy KUP w KPiR? kiedy odliczenie na kasowym VAT7K?
    Od: s...@o...pl

    Planuję kupić dużą ilość aktywacji abonamentowych, data wystawienia
    pierwszej Faktury Vat za usługi telekomunikacyjne to 19grudnia 2007
    termin płatności 14 dni mija 2 stycznia 2007

    1) bardzo mi zależy aby KUP księgować dopiero w styczniu 2007
    2) bardzo mi zależy aby naliczony VAT dopiero na VAT7K za pierwszy kwartał2007

    słyszałem, że istnieją jakieś szczególne regulacje, dot. kosztów ponoszonych na
    przełomie roku i że one mogą uniemożliwić przesunięcie kosztów na przyszły rok.

    Co muszę zrobić, aby KUP i VAT rozliczyć w przyszłym roku?

    Przypuszczam, że z VAT-em łatwiej można sobie poradzić, ale co z KUP?

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2006-12-02 15:48:06
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > termin płatności 14 dni mija 2 stycznia 2007
    >
    > 1) bardzo mi zależy aby KUP księgować dopiero w styczniu 2007

    na stronie http://www.vat.pl/pages/i/2514.php
    znalazłem informację, że do zmian wprowadzonych od 2007 roku zalicza się

    UPDOF Art.22 ust.6b Podatnicy prowadzący kpir jak księgi ujmują koszty w dacie
    wystawienia faktury.

    Wnioskuję stąd, że w 2006 można było ujmować koszt w dacie terminu płatności,
    więc mam prawo nie wpisać kosztów w 2006 a że koszty nie mogą zniknąć, więc
    wyjątkowo pojawiłyby się raz jeden w 2007 roku.

    Nie jestem jednak pewny, czy nie istnieją jakies inne regulacje, które
    zabraniają uznawania za koszt 2007 roku faktury wystawionej w 2006 ale
    opłaconej w 2007 roku.

    pozdr
    Aleksander

  • 3. Data: 2006-12-02 16:00:47
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-12-2006 o 16:48:06 <s...@o...pl> napisał(a):

    > Nie jestem jednak pewny, czy nie istnieją jakies inne regulacje, które
    > zabraniają uznawania za koszt 2007 roku faktury wystawionej w 2006 ale
    > opłaconej w 2007 roku.

    Musis bycz konsekwetny - jak do tej pory ksiegowales koszty?

    pozdr

  • 4. Data: 2006-12-02 16:52:28
    Od: s...@o...pl

    > Musisz byc konsekwetny - jak do tej pory ksiegowales koszty?

    Do tej pory księgowałem z chwilą zapłaty, ale DG zacząłem w październiku 2006
    stąd nie mogę odpowiedzieć na pytanie "jak do tej pory traktowałem przełom
    roku podatkowego, bo przełom roku zdarza mi się po raz pierwszy w mojej DG

    Na stronie http://www.vat.pl/pages/i/1556.php znalazłem m.in. interpretacje:
    Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie , P-3-415-2/06
    Urząd Skarbowy w Nowym Targu, OP/423/10/Int-47/06
    Urząd Skarbowy w Płocku, 1419/UPO-415-PD-127/AM/06/1

    ale nie rozwiały one wszystkich moich wątpliwości

    pozdr
    Aleksander

  • 5. Data: 2006-12-02 18:31:31
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-12-2006 o 17:52:28 <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > przełom
    > roku podatkowego, bo przełom roku zdarza mi się po raz pierwszy w mojej

    Jeśli w momencie zapłaty to przydzielenie do roku podatkowego nie ma tutaj
    znaczenia
    IMHO(Art 22.4 stosujesz a nie 22.6).

> [...]
    > Urząd Skarbowy w Płocku, 1419/UPO-415-PD-127/AM/06/1
    >
    > ale nie rozwiały one wszystkich moich wątpliwości

    Jak tak poczytać te interpretacje to kilka jest sprzewcznych ze sobą
    nawzajem.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-12-02 18:45:03
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia 2 Dec 2006 16:15:21 +0100, s...@o...pl napisał(a):

    > Planuję kupić dużą ilość aktywacji abonamentowych, data wystawienia
    > pierwszej Faktury Vat za usługi telekomunikacyjne to 19grudnia 2007
    > termin płatności 14 dni mija 2 stycznia 2007

    Przepraszam ale wkF:
    za rok otrzymasz fakturę a prawie 11 miesięcy wcześniej masz za nią
    zapłacić? ;)

  • 7. Data: 2006-12-02 19:04:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, s...@o...pl wrote:

    > UPDOF Art.22 ust.6b Podatnicy prowadzący kpir jak księgi ujmują koszty w dacie
    > wystawienia faktury.
    >
    > Wnioskuję stąd, że w 2006 można było ujmować koszt w dacie terminu płatności,

    Sprzeciw.
    Z tego że przepisu nie było, nie wynika że taka zasada nie miała miejsca
    ani że miała miejsce.
    Identyczna sytuacja miała miejsce przy Kodeksie Pracy: kiedyś nie była
    zapisana zasada, że "nie można zastąpić umową cywilnoprawną" (umowy
    o pracę), niemniej Sąd Najwyższy wywiódł ją w którymś wyroku.
    Przy późniejszej nowelizacji została wprost wpisana do ustawy; nic
    się nie zmieniło, tylko to że poprzednio trzeba było ją *wywodzić*
    (co mogło być wątpliwe i prowadzić do sugestii że "ten ma rację
    co ma lepszego prawnika), a później została zapisana.

    Zaznaczam że zasada dotyczy rozliczeń *memoriałowych* i zawiera zapis
    "pod warunkiem ze w każdym roku". Prawo do zaliczania kosztów kasowo
    oczywiście istnieje *i istniało*, ale to inna sprawa!

    Inną sprawą jest również dwoistość rozumienia "kasowości" kosztów.
    Jedni przez to rozumieją zapłatę, drudzy powstanie obowiązku
    zapłaty. Czyli dla jednych jest to termin płatności, dla drugich
    data przelewu.

    > więc mam prawo nie wpisać kosztów w 2006 a że koszty nie mogą zniknąć

    Przejrzyj archiwum i znajdziesz dlaczego jesteś w "mylnym błędzie" ;)
    Maddy kilka razy pisała o takim przypadku.
    Otóż nieprawda - koszty przysługują tylko o ile przysługują, o ile
    ustawa tak stanowi. A zapis "pod warunkiem ze w każdym roku" jasno
    określa nawet dla wątpiącego podatnika, ze jeśli w wyniku zmianiania
    sobie zasady rozliczania niektóre koszty mu "znikną" to jest to
    jego sprawa, nikt mu nie każe jednego roku rozliczać kasowo a drugiego
    memoriałowo. Koszty mogą zniknąć! (jak podatnik zmienia zasady)
    Nie jest to nic dziwnego: jak podanik zmienia sobie zasady z ogólnych
    na ryczałt to też mu "znikają" i nikogo to nie dziwi (pewnie dlatego
    że na ryczałcie nie ma ich w ogóle :) ale co z tego), więc jeśli
    w wyniku zmiany zasad nie załapią się ani do jednego ani do drugiego
    roku to "znikną".
    I żeby jasność była: niektórzy z tego zapisu wywodzą że wręcz nie
    wolno zmieniać zasady zaliczania kosztów (kasowo/memoriałowo)
    w trakcie DG, ale IMO jest to nadinterpretacja a zapis ma na celu
    m.in. zabezpieczenie przed pomysłami podatników żeby w wyniku stoso-
    wania różnych zasad dwa razy policzyć koszt.
    Niestety w takim układzie zasada memoriału ("koszty dotyczą roku
    przychodu") nie zawiera wyjątku, i jak podatnik nie dopilnuje to
    koszt w roku "kasowym" się nie załapie i w "memoriałowym" też - więc
    "przepadnie".
    A niby dlaczego by nie :> (Skarb się cieszy :))

    > więc wyjątkowo pojawiłyby się raz jeden w 2007 roku.

    IMO nie na zasadzie wyjątków.
    To tak jak z pytaniem "t" o VAT - podanik MOŻE uznać za koszt, ale
    jak spełni konkretne warunki. Przymusu jednak nie ma :>
    Acz to co opisujesz jak rozumiem dotyczy przykładu w którym podatnik
    ma DWIE możliwości ujęcia w koszt.
    Przyznam jednak, ze coś mi nie pasuje - mianowicie z opsiu wynika
    że piszesz o "towarowym" traktowaniu zakupu, a przecież ten tak czy
    siak *efektywnie* pójdzie w koszty przy sprzedaży: będzie na
    stanie remanentowym :)

    > Nie jestem jednak pewny, czy nie istnieją jakies inne regulacje, które
    > zabraniają uznawania za koszt 2007 roku faktury wystawionej w 2006 ale
    > opłaconej w 2007 roku.

    Mi się *wydaje* ze w tę stoną mogłoby się dać. Ale nie podoba mi się
    to co piszesz :) i pewnie ew. kontrola też się przyczepi.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-12-03 01:35:08
    Od: s...@o...pl

    > Mi się *wydaje* ze w tę stoną mogłoby się dać.

    inaczej sformułuję pytanie:

    mam fakturę VAT kosztową z 19 grudnia 2006, za usługi telekomunikacyjne
    zapłaconą 2 stycznia 2007, zgodnie z terminem płatności 2 stycznia 2007,
    która została wpisana w koszty w KPiR w dniu 2 stycznia 2007

    czy istnieje podstawa prawna do zakwestionowania takiego zapisu w KPiR?

    > i pewnie ew. kontrola też się przyczepi.

    do czego konkretnie, kontrola się przyczepi?

    pozdr
    Aleksander

  • 9. Data: 2006-12-03 13:04:52
    Od: s...@o...pl

    nieco wyżej, kolega pisał coś o tym, że koszty mogą "znikać", jeśli wynika to
    z przyjętej przez podatnika zmiany sposobu prowadzenia księgi.

    1) wyczytałem gdzieś, że podatnik nie deklaruje pisemnie, "używam metody
    memoriałowej" "używam metody kasowej" itp. po prostu stosuje tę metodę i już

    2) zmieniony przepis UPDOF sprawia, że faktury wystawione po 1 stycznia będą
    musiały być wpisywane do KPiR (i uznawane za KUP) w dacie wystawienia

    3) zmieniony przepis nie dotyczy faktury grudniowej

    z powyższego wynikałoby że koszty mogą znikać tylko wtedy gdyby podatnik podjął
    niekorzystną dla siebie decyzję. Jeśli podatnik konsekwentnie będzie stosował
    taką samą metodę dopóki nie zabrania jej przepis prawa, a przepis prawa zaczyna
    obowiązywać dla faktur wystawianych 1 stycznia i później, to wszystko powinno
    być okey.

    pozdr
    Aleksander

  • 10. Data: 2006-12-04 07:10:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Dec 2006, s...@o...pl wrote:

    > nieco wyżej, kolega pisał coś o tym, że koszty mogą "znikać", jeśli wynika to
    > z przyjętej przez podatnika zmiany sposobu prowadzenia księgi.

    Ano. Bo nie będzie podstawy do zaliczenia :(

    > 1) wyczytałem gdzieś, że podatnik nie deklaruje pisemnie, "używam metody
    > memoriałowej" "używam metody kasowej" itp. po prostu stosuje tę metodę i już

    Tak wychodzi, mi też :)

    > 2) zmieniony przepis UPDOF sprawia, że faktury wystawione po 1 stycznia będą
    > musiały być wpisywane do KPiR (i uznawane za KUP) w dacie wystawienia

    Ależ *nic się nie zmieniło*!
    Zmienił się przepis - jawnie ujęto to, co dotąd obowiązywało, tylko że
    interpretacja mogła być wątpliwa, choć istniejący wyrok NSA "ustawiał"
    taką samą interpretację, jak nowy przepis!
    To samo dotyczy początku treści art.22 - mówisz że poprzednio nie wolno
    było zaliczać w koszty wydatków "w celu zachowania lub zabezpieczenia
    źródła"? A przecież przepisu nie było. Była wykładnia, taka sama jak
    dziś stanowi przepis.
    Moje stanowisko: zmieniony przepis *nic nie zmienia* w meritum!
    Zmiana była bardzo wskazana, nowa treść jest (a przynajmniej na razie
    zdecydowanie wygląda na taką) znacznie "jaśniejsza", zamiast kombinować
    czy tak czy siak wystarczy przeczytać przepis :)
    Ale... ale nie powoduje "zmiany zasad".

    Chyba że sie nie rozumiemy, uważasz iż coś się zmieniło - to poproszę
    o objaśnienie swojego stanowiska (co się zmieniło i dlaczego), w końcu
    po to jest grupa dyskusyjna :)

    > 3) zmieniony przepis nie dotyczy faktury grudniowej

    *Jakby* coś zmieniał, to *mógłby* dotyczyć. IMO nie dotyczy, bo
    nie zmienia zasad rozliczania.
    IMO dlatego istotne jest jak dotąd były księgowane dokumenty, o co t pytał
    i napisałeś że "z chwilą zapłaty".
    Wychodzi na to iż nie da się wskazać przepisu, dla ktorego należałoby
    się czepiać :) co nie znaczy ze nikt nie spróbuje :]

    > z powyższego wynikałoby że koszty mogą znikać tylko wtedy gdyby podatnik podjął
    > niekorzystną dla siebie decyzję.

    Tak, zgoda.

    > Jeśli podatnik konsekwentnie będzie stosował
    > taką samą metodę dopóki nie zabrania jej przepis prawa, a przepis prawa zaczyna
    > obowiązywać dla faktur wystawianych 1 stycznia i później,

    Tyle, że ów przepis nic nie zmienia w istocie sprawy!
    Przecież nie skreślono przepisu art.22.4 ani słów "pod warunkiem"
    z art.22.6 :)

    > to wszystko powinno być okey.

    Znaczy: byłbym bardzo daleki od stwierdzenia, że niemożliwe jest iż przy
    zmianie przepisów nikt nie może być stratny: taka zasada owszem, może
    zadziałać, ale dopiero w odwołaniu do NSA :)

    pzdr, Gotfryd