eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFVat za usługi telekomunikacyjne z 19grudnia płatna 2 stycznia: kiedy KUP w KPiR? kiedy odliczenie na kasowym VAT7K? › Re: FVat za usługi telekomunikacyjne z 19grudnia płatna 2 stycznia: kiedy KUP w KPiR? kiedy odliczenie na kasowym VAT7K?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: FVat za usługi telekomunikacyjne z 19grudnia płatna 2 stycznia: kiedy
    KUP w KPiR? kiedy odliczenie na kasowym VAT7K?
    Date: Mon, 4 Dec 2006 08:10:46 +0100

    On Sun, 3 Dec 2006, s...@o...pl wrote:

    > nieco wyżej, kolega pisał coś o tym, że koszty mogą "znikać", jeśli wynika to
    > z przyjętej przez podatnika zmiany sposobu prowadzenia księgi.

    Ano. Bo nie będzie podstawy do zaliczenia :(

    > 1) wyczytałem gdzieś, że podatnik nie deklaruje pisemnie, "używam metody
    > memoriałowej" "używam metody kasowej" itp. po prostu stosuje tę metodę i już

    Tak wychodzi, mi też :)

    > 2) zmieniony przepis UPDOF sprawia, że faktury wystawione po 1 stycznia będą
    > musiały być wpisywane do KPiR (i uznawane za KUP) w dacie wystawienia

    Ależ *nic się nie zmieniło*!
    Zmienił się przepis - jawnie ujęto to, co dotąd obowiązywało, tylko że
    interpretacja mogła być wątpliwa, choć istniejący wyrok NSA "ustawiał"
    taką samą interpretację, jak nowy przepis!
    To samo dotyczy początku treści art.22 - mówisz że poprzednio nie wolno
    było zaliczać w koszty wydatków "w celu zachowania lub zabezpieczenia
    źródła"? A przecież przepisu nie było. Była wykładnia, taka sama jak
    dziś stanowi przepis.
    Moje stanowisko: zmieniony przepis *nic nie zmienia* w meritum!
    Zmiana była bardzo wskazana, nowa treść jest (a przynajmniej na razie
    zdecydowanie wygląda na taką) znacznie "jaśniejsza", zamiast kombinować
    czy tak czy siak wystarczy przeczytać przepis :)
    Ale... ale nie powoduje "zmiany zasad".

    Chyba że sie nie rozumiemy, uważasz iż coś się zmieniło - to poproszę
    o objaśnienie swojego stanowiska (co się zmieniło i dlaczego), w końcu
    po to jest grupa dyskusyjna :)

    > 3) zmieniony przepis nie dotyczy faktury grudniowej

    *Jakby* coś zmieniał, to *mógłby* dotyczyć. IMO nie dotyczy, bo
    nie zmienia zasad rozliczania.
    IMO dlatego istotne jest jak dotąd były księgowane dokumenty, o co t pytał
    i napisałeś że "z chwilą zapłaty".
    Wychodzi na to iż nie da się wskazać przepisu, dla ktorego należałoby
    się czepiać :) co nie znaczy ze nikt nie spróbuje :]

    > z powyższego wynikałoby że koszty mogą znikać tylko wtedy gdyby podatnik podjął
    > niekorzystną dla siebie decyzję.

    Tak, zgoda.

    > Jeśli podatnik konsekwentnie będzie stosował
    > taką samą metodę dopóki nie zabrania jej przepis prawa, a przepis prawa zaczyna
    > obowiązywać dla faktur wystawianych 1 stycznia i później,

    Tyle, że ów przepis nic nie zmienia w istocie sprawy!
    Przecież nie skreślono przepisu art.22.4 ani słów "pod warunkiem"
    z art.22.6 :)

    > to wszystko powinno być okey.

    Znaczy: byłbym bardzo daleki od stwierdzenia, że niemożliwe jest iż przy
    zmianie przepisów nikt nie może być stratny: taka zasada owszem, może
    zadziałać, ale dopiero w odwołaniu do NSA :)

    pzdr, Gotfryd