  • 1. Data: 2006-12-02 16:54:48
    Temat: Spóźniony Vat
    Od: "chomik" <k...@t...pl>

    Witam szanownych grupowiczów. Mam pytanie , jakieś pięć miesięcy temu zakład
    blacharski dealera samochodowego wykonał w moim firmowym samochodzie
    osobowym naprawę blacharsko lakierniczą. Wówczas w momencie przekazywania mi
    samochodu po nawprawie nikt nie uprzeddził mnie , że dostanę za to Fakturę
    Vat, należność miała zostać uregulowana przez zakłąd ubezpieczeniowy i mieli
    sobie to panowie wyprostować sami. Po jakimś czasie przysłano mi fakturę Vat
    z wezwaniem do zapłaty bo podobno nie wszystko zostało załatwione.
    Boksowałem się z nimi 4 miesiące i w końcu uzgodniliśmy, że nie muszę płacić
    za tę fakturę ale powinienem uregulować VAT ponieważ ubezpieczyciel pokrył
    tylko kwotę netto. Teraz mam problem ponieważ o ile wiem mogę zmniejszyć mój
    podatek należny w miesiącu wystawienia na mnie faktury lub w następnym. W
    tym prypadku minęł już zbyt wiele czasu ponieważ nie wiedziałem jak należy
    postąpić. Czy jest jakiś sposób aby nie "połynąć" na kwotę podatku VAT ,
    którego nie rozliczyłem sobie w rozsądnym terminie ?
    W ustawie o VAT znalazłem (Art. 86, pkt. 13) , być może , wyjście z
    sytuacji - można skorygować właściwą deklarację VAT - 7 z miesiąca , w
    któym miałem prawo do obniżenia podatku należnego. Natomiast nie bardzo wiem
    jak to zrobić. Rozumiem, że przedłożę właściwie wypełnioną korektę tak
    jakbym uwzględnił wystawioną na mnie wówczas faktórę za usługę serwisową ale
    co to zmieni ?, czy w takim wypadku np. za listopad zapłacę sobie o tyle
    mnie VAT-u ?

    Bardzo proszę o pomoc i cierpliwość prezy czytaniu mojego być może nieco
    chaotycznego maila.
    Darek

  • 2. Data: 2006-12-02 19:06:12
    Temat: Re: Sp??niony Vat
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    chomik <k...@t...pl> wrote:

    > tym prypadku min?? ju? zbyt wiele czasu poniewa? nie wiedzia?em jak nale?y
    > post?pi?. Czy jest jaki? spos?b aby nie "po?yn??" na kwot? podatku VAT ,

    Zwroc sie do wystawcy o duplikat faktury i go juz wpiszesz normalnie.

    a.

  • 3. Data: 2006-12-02 19:11:52
    Temat: Re: Spóźniony Vat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Dec 2006, chomik wrote:

> [...]
    > za tę fakturę ale powinienem uregulować VAT ponieważ ubezpieczyciel pokrył

    No żesz...
    Mam dwa pytania:
    - czy również zaniżyłeś przychód, nie wpisując odszkodowania
    do przychodów DG?
    - czy również pozwoliłeś przepaś kosztowi w wysokości kosztów naprawy?

    > Czy jest jakiś sposób aby nie "połynąć" na kwotę podatku VAT ,
    > którego nie rozliczyłem sobie w rozsądnym terminie ?
    > W ustawie o VAT znalazłem

    ...przepis o prawie dokonywania korekty przez 5 lat.
    A druga droga to poprosić o duplikat.
    Trzecia zaś droga, pewnie najprostsza i jak mniemam prawdziwa to
    przeczytać przepis o tym że odlicza się w dacie OTRZYMANIA FAKTURY.
    Podejrzewam że jej nie zabrałeś, z braku wiedzy. A jak fakturę
    dostaje się dziś to do VAT zalicza sie ją "na dziś"!

    Jeśli moje domniemania są słuszne (jak nie to z góry przepraszam :))
    to proszę o wykład:
    - jakie umowy TY zawarłeś; stawiam tezę że umowę ubezpieczenia
    z zakładem ubezpieczeń oraz o naprawę samochodu z warsztatem
    - z czego wywiodleś sobie, że mozesz nie księgować skutków
    tych umów (z umowy ubezpieczeniowej wynika że mają WYPŁACIĆ
    koszty naprawy, a przecież nie mi tylko Tobie, prawda?)

    > Bardzo proszę o pomoc i cierpliwość prezy czytaniu mojego być może nieco
    > chaotycznego maila.

    W ramach odszkodowania - przeczytaj przepisy.
    Naprawdę...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-12-03 11:26:45
    Od: "chomik" <k...@t...pl>

    No żesz...
> [...]
    > - jakie umowy TY zawarłeś; stawiam tezę że umowę ubezpieczenia
    > z zakładem ubezpieczeń oraz o naprawę samochodu z warsztatem

    - umowa z Zakładem Ubezpieczeń - polisa, opłacona w terminie
    - zlecenie naprawy blacharsko - lakierniczej z dealerem

> [...]
    > tych umów (z umowy ubezpieczeniowej wynika że mają WYPŁACIĆ
    > koszty naprawy, a przecież nie mi tylko Tobie, prawda?) - wymyśliłem
    > sobie, że nie powinni wystawiać na mnie faktury bo ja tej kasy nawet nie
    > zobaczę.., głupie nie ? ale czasem tak człowiekowi zaświta i wówczas się
    > pisze na grupę bo ludzie człowieka zrozumieją a księgowi nie wiedzą !!!
    > (bez obrazy ale Ci z którymi rozmawiałem nie wiedzieli jak sprawę
    > załatwić). Pomyślałem, że nie potrzebuję żadnych faktur ponieważ nie
    > płaciłem za naprawę ... :(

    > W ramach odszkodowania - przeczytaj przepisy.

    Ha , pierwszy raz piszę na grupę i od razu taka pomoc !!, dzięki , naprawdę.
    Mam ciotkę księgową i nie będę Ci pisał co ona mi poradziła bo przesłałbyś
    tego posta na grupę "alt.kawały" i wygrałbyć komplet czerstwych rogalików i
    chińskich noży... a tak poważnie to :

    Prawda jest taka, że nie uwzględniłem przychodu oni kosztu nigdzie i wcale.
    Przychodu nie ponieważ nie otrzymałem kasy z zakładu ubezpieczeń - mieli się
    dogadać z dealerem. Poprosiłem o duplikat, który otrzymałem z datą
    30.11.2006. Mam zamiar dokonać zatem rozliczenia podatku Vat należnego o
    naliczony na duplikacie za m-c listopad br. Rozumiem również , że otrzymanie
    duplikatu z w/w datą powoduje skutki takie jakbym otrzymał właściwą fakturę
    kosztową w listopadzie czy tak ?

    Jak uzasadnić fakt , że nie otrzymałem faktury ? (oni {dealer) mogą mieć
    potwierdzenie pocztowe)

    Z tymi przychodami to jest sprawa bardziej skomplikowana ponieważ samochód
    jest przedmiotem leasingu, więc firma leasingowa , dealer i firma
    ubezpieczeniowa uzgodniły , że przelew należności nastąpi bezpośrednio na
    konkto wykonawcy usługi tj. zakładu blacharskiego dealera. Ale to pewnie nie
    ma znaczenia bo należy się formalnie mi , prawda ?. (Jest jeszcze taka
    możliwość , że ubezpieczyciel jeszcze nie wypłacił kasy nikomu bo dealer ma
    u siebie straszny bałagan)

    Przepisami mam całe mieszkanie zawalone, właśnie się doktoryzuję z Ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych i szczegółowo do VAT-u też się
    zabieram, dzięki za "o.p.r." bo pewnie sobie to trochę zbagatelizowałem. No
    ale myślę, że jeszcze jest dla mnie nadzieja bo chcę te sprawy wyprostować i
    dostrzegam ich wagę.

    Szacunek,
    Darek

  • 5. Data: 2006-12-04 07:46:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Dec 2006, chomik wrote:

    > Prawda jest taka, że nie uwzględniłem przychodu oni kosztu nigdzie i wcale.
    > Przychodu nie ponieważ nie otrzymałem kasy z zakładu ubezpieczeń - mieli się
    > dogadać z dealerem.

    :)
    Jakoś tak jest, że jak ktoś wystawia fakturę i jednocześnie ma od tej
    samej firmy f-rę "do zapłaty" to natychmiast zajarza że dokonuje
    potrącenia i już, ale nie wpadnie ma koncept niewpisania obu f-r
    do księgi i VAT "z braku zapłaty" :)
    A przy *zleceniu* dwu stronom dwu niezależnych umów aby wzajemnie
    uregulowały nie swoje zobowiązania jakoś tak... pomysł jest częsty :)

> [...]
    > duplikatu z w/w datą powoduje skutki takie jakbym otrzymał właściwą fakturę

    Ja tam stoję na stanowisku prezentowanym swojego czasu przez Maddy: "byle
    nie za wcześnie i we właściwym roku", jeśli chodzi o zaliczanie kosztów.
    Oczywiście jeśli przepis szczególny nie stanowi inaczej (np. przy
    zakupach towarów handlowych itp).
    Pytaniem jest czy ew. ktoś nie przyczepi się akurat listopada: obniżana
    jest zaliczka "ryczałtowa" za grudzień.
    To jest dywagacja luzem, ale może ktoś z grupowiczów skomentuje, czy nie
    lepiej byłoby wrzucić (dopiero) w koszty "roczne"?

    > Jak uzasadnić fakt , że nie otrzymałem faktury ? (oni {dealer) mogą mieć
    > potwierdzenie pocztowe)

    Nie wiem. Może przyznać że została otrzymana ale zaginęła?
    Z przychodem jest gorzej.

    Z powodu tego przychodu, IMO można rozważyć czy nie poskładać korekt
    z wyjaśnieniem. Zaniżenia podatku nie ma, więc czynny żal niekonieczny.

> [...]
    > jest przedmiotem leasingu, więc firma leasingowa , dealer i firma
    > ubezpieczeniowa uzgodniły , że przelew należności nastąpi bezpośrednio na

    To rozumiem :)
    Problemem księgowym jest kto miał to ubezpieczenie otrzymać.

    > tj. zakładu blacharskiego dealera. Ale to pewnie nie
    > ma znaczenia bo należy się formalnie mi , prawda ?

    Tu spasuję, bo ... nie wiem kto w takim układzie ubezpiecza samochód.
    Jeśli leasingodawca, to zamieszanie byłoby chyba jeszcze większe.
    No ale piszesz że umowę masz Ty, więc jest jak piszesz.
    Tak, z p. widzenia ubezpieczenia należy się ubezpieczonemu - nawet jeśli
    z umowy wynika że wypłacona ma być komu innemu.

    Polecam do kompletu zajrzenie do Kodeksu Cywilnego:
    _117.html
    ...i przyjrzenie się tekstom "w [...] imieniu" i "na rzecz" (czyli
    "na potrzeby [kogoś]".
    Klasyka - umowy komisu i agencji (komisant sprzedaje *nie swoją* rzecz
    we własnym imieniu, agent zawiera *nie we własnym* imieniu umowę).
    Idzie o przyzwyczajenie się, że ten kto dostaje pieniądze niekoniecznie
    jest stronę umowy z której one pochodzą :)

    > Przepisami mam całe mieszkanie zawalone, właśnie się doktoryzuję z Ustawy o
    > podatku dochodowym od osób fizycznych i szczegółowo do VAT-u też

    :)
    Lepiej wrzuć sobie je na harddysk - z "nieruchomości" albo innego
    gofina. Idzie o szukanie - CTL-F na ogół daje wyniki szybciej niż
    rekordy czytania 5000 słów na minutę ;)

    > ale myślę, że jeszcze jest dla mnie nadzieja

    Zdecydowanie :)

    pzdr, Gotfryd