  • 1. Data: 2002-07-01 08:00:04
    Temat: Faktura VAT a faktura proforma
    Od: <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy możecie powiedzieć mi na czym polega różnica pomiędzy Fakturą VAT a Fakturą
    proformą?

    Czy fakturę proformę księguje się tak samo jak f-rę VAT? Czy można z f-ry
    proformy odliczyć VAT naliczony od podatku należnego?

    Pozdrawiam
    Kubusiam

  • 2. Data: 2002-07-01 08:51:54
    Temat: Re: Faktura VAT a faktura proforma
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy możecie powiedzieć mi na czym polega różnica pomiędzy Fakturą VAT a
    Fakturą
    > proformą?

    Faktura pro forma, to taki papierek, który informuje nabywcę, jak będzie
    wyglądała faktura którą dostanie i ile ma zapłacić. Nie jest to dokument
    VATowski ani nawet księgowy. Stosuje się często, gdy klient nie płaci (po co
    odprowadzać podatek i kredytować US, gdy nie otrzymujemy zapłaty), albo gdy
    sprzedaż (a tym samym wystawienie faktury) jest uzależnione od wpłynięcia
    zapłaty (żeby nie trzeba było anulować zbyt wielu faktur, bo klient się
    rozmyślił).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-07-13 18:01:26
    Od: "Danuta" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kaizen <x...@c...sz> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:afp514$4gr$...@n...tpi.pl...
> [...]
    >
    > Faktura pro forma, to taki papierek, który informuje nabywcę, jak będzie
    > wyglądała faktura którą dostanie i ile ma zapłacić. Nie jest to dokument

    Jest dokumentem ksiegowym. Własnie dowiedziałam sie od urzedu skarbowego ze
    na podstawie Proformy mam ksiegowac sprzedaz ( vat zero i fakture sie
    wystawia w momencie zapłaty nawet 2 mies pózniej) Bo własciwa faktura moze
    byc wystawiona nawet 2 miesiace poxniej i co by było wtedy z kosztami które
    sie poniosł?

    Danuta>

  • 4. Data: 2002-07-13 19:04:17
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Danuta <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > własciwa faktura moze byc wystawiona nawet 2 miesiace poxniej i co by
    > było wtedy z kosztami które sie poniosł?

    Zadaj im to samo pytanie na piśmie i niech udzielą takiej odpowiedzi,to
    się nie licho pośmiejemy.
    Nie daj się zwieść temu wyjaśnieniu.Pan(i) który(a) udzielił(a) takiej
    odpowiedzi już tam nie powinien(na) pracować.
    No cóż taką mamy "mondrą" kadrę w naszych US-ach.Za ich błędy płacimy
    niezłe odszkodowania i nikt się nie przejmuje "dziurą w finansach
    podatników".
    Jacek

  • 5. Data: 2002-07-13 23:08:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Jul 2002, Danuta wrote:

> [...]
    >+ na podstawie Proformy mam ksiegowac sprzedaz ( vat zero i fakture sie

    Yhm.... Jedyny znany mi przypadek uznania faktury proforma
    za dokument księgowy to była próba ściągnięcia podwójnego
    VATu: US 'uznał' że zostały wystawione dwie faktury w oparciu
    o sławetny przepis art.33.

    Nie pamiętam :( czy chodziło o to że na proformie był napis
    "oryginał" czy co innego - w każdym razie faktura z dopiskiem
    "proforma" *formalnie* spełnia wszystkie wymogi bycia fakturą...
    I od nieprawidłowej faktury - poproszę VAT. A od prawidłowej
    też... :< Wyrok był gdzieś "z gazety".
    Rzuć również okiem (tam są *inne* przypadki):
    http://groups.google.com.pl/groups?safe=images&ie=IS
    O-8859-1&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=art%2033&lr
    =&num=100&hl=en

    W każdym razie: uznawanie proformy za dokument księgowy
    mogłoby (być może innym niz ty, pewnie eksporter :)) nie
    wyjść na zdrowie :(

    >+ wystawia w momencie zapłaty nawet 2 mies pózniej) Bo własciwa faktura moze
    >+ byc wystawiona nawet 2 miesiace poxniej i co by było wtedy z kosztami które
    >+ sie poniosł?

    Zeznaje że jestem zaszokowany troską o podatnika ;) !
    Jak mi wystawisz fakturę (a ja nie zapłacę) to niby też
    ktoś się będzie litował ??

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zagrożony właśnie ryzykiem konieczności wyłożenia VATu)