  • 11. Data: 2009-07-10 21:00:20
    Temat: Re: Faktura dla nieVATowca z Irlandii od VATowca z Polski
    Od: mati <k...@g...com>

    Przeanalizowałam jeszcze raz, co mi tłukł do głowy dzisiaj ten kolega
    księgowy i wyszło mi, że wg niego owa Irlandka nie jest podatnikiem,
    bo nie ma nipu ue i dlatego miejscem wykonywania usługi jest Polska, a
    nie Irlandia (ponieważ nie jest podatnikiem czyli art 27.3.2 nie ma
    zastosowania, więc miejscem świadczenia usług będzie Polska zgodnie z
    art. 27.1). Wg tego, co wszyscy piszecie i co tam sobie przyswajam z
    ustaw, to się totalnie kupy nie trzyma i nawet jakoś poukładało mi się
    to w głowie. Nie rozumiem tylko jak można uważać, że ona nie jest
    podatnikiem.

  • 12. Data: 2009-07-10 22:30:21
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-07-2009 o 23:00:20 mati <k...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > nie Irlandia (ponieważ nie jest podatnikiem czyli art 27.3.2 nie ma
    > zastosowania, więc miejscem świadczenia usług będzie Polska zgodnie z

    Tak, to by się zgadzało - *gdyby* nie była podatnikiem. A jeśli
    prowadzi tam biuro tłumaczeń, to IMHO jest.

> [...]
    > ustaw, to się totalnie kupy nie trzyma i nawet jakoś poukładało mi się
    > to w głowie. Nie rozumiem tylko jak można uważać, że ona nie jest

    Poszukaj w archiwum "kto poleci dobrą księgową/ego bo właśnie
    zrezygnowałem/amzmieniłem/am ze swojej/go" ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 13. Data: 2009-07-11 08:45:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Jul 2009, Tomek wrote:

    > Z dyrektywy właśnie to wynika, akurat tutaj nasi legislatorzy
    > nie spaprali sprawy.

    A, no to miło.

    > Co więcej, w dyrektywie też jest podział
    > podatników na tych zwykłych i tych posiadających NIP UE, dokładnie
    > tak jak w naszej ustawie.

    Dla porządku, na co zwracasz sam uwagę w następnym poście - akurat
    dla przypadku usługi owa "UEowość" NIPu jest bez znaczenia, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-07-11 08:54:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Jul 2009, mati wrote:

    > Przeanalizowałam jeszcze raz, co mi tłukł do głowy dzisiaj ten kolega
    > księgowy i wyszło mi, że wg niego owa Irlandka nie jest podatnikiem,
    > bo nie ma nipu ue

    Ale powyższe stwierdzenie zawiera bład w kategorii "kot
    nie jest ssakiem, bo ptaki mają skrzydła" ;)
    W przypadku *usług* fakt bycia podatnikiem z identyfikacją dla
    dostawy *towarów* najwyraźniej się nie liczy (a przynajmniej
    z zapisków tak mi wychodzi) - zaś podatnik zwolniony to (przecież)
    nadal podatnik.

    > Nie rozumiem tylko jak można uważać, że ona nie jest
    > podatnikiem.

    Zapytaj gościa o sprawę wyżej - czy zgadza się ze stwierdzeniem,
    że "podatnik" i "zarejestrowany podatnik zidentyfikowany na potrzeby
    transakcji wewnątrzwspólnotowych" to nie ten sam zbiór podmiotów,
    zaś w przypadku usług ustawa *nie* odwołuje się do faktu identyfikacji
    (liczy się sam fakt bycia podatnikiem).

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-07-11 09:35:33
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2009 o 10:45:13 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > A, no to miło.

    > Dla porządku, na co zwracasz sam uwagę w następnym poście - akurat
    > dla przypadku usługi owa "UEowość" NIPu jest bez znaczenia, prawda?

    Jeśli to owa usługa z art. 27 ust. 3,4 - to tak *mi* wychodzi i inaczej nie chce.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 16. Data: 2009-07-13 07:05:38
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > naprawdę jest to bez znaczenia?

    > jesteś tego pewny?

    Art. 17. 1. Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

    4) będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników
    nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub
    stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju

    3. Przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o
    którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia
    działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, z
    zastrzeżeniem ust. 4.

    4. W przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt
    4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik
    VAT UE, zgodnie z art. 97.

    nigdzie nie ma rozróżnienia na podatnika zwolnionego i niezwolnionego ;)
    jest po prostu podatnik

    a co do ust.4, to usługi, o których tam mowa to usługi transportowe i
    związane z nimi, usługi wyceny rzeczowego majątku ruchomego oraz usługi na
    ruchomym majątku rzeczowym

    dla pozostałych usług z art.27 nie ma obowiązku posługiwania się nip ue

    pozdr,

    m.w.

  • 17. Data: 2009-07-13 12:35:49
    Od: Idalia <i...@g...com>

> [...]
    > ruchomym majątku rzeczowym
    >
    > dla pozostałych usług z art.27 nie ma obowiązku posługiwania się nip ue

    Mam już pełne dane firmy tej kobiety i znalazłam ją na Companies
    Registration Office www.cro.ie, zatem jeśli ją tam znalazłam, to wiem,
    że prowadzi tam działalność i jest tym szczęsnym nieszczęsnym
    podatnikiem, więc wystawiam jej fakturę z VAT NP. Co prawda kolega
    księgowy twierdzi, że powinna być zarejestrowanym płatnikiem VAT i
    podać mi NIP UE, ale jak to wszystko czytam, to jego tok rozumowania
    się kupy nie trzyma.
    Bardzo Wam wszystkim dziękuję za pomoc :)

  • 18. Data: 2009-07-13 12:48:53
    Od: mati <k...@g...com>

    O rany, powyższy post pisałam ja, Matylda, tylko omyłkowo z konta
    koleżanki :]

  • 19. Data: 2009-07-13 13:06:39
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Idalia pisze:
> [...]
    > księgowy twierdzi, że powinna być zarejestrowanym płatnikiem VAT i
    > podać mi NIP UE, ale jak to wszystko czytam, to jego tok rozumowania

    O ile dobrze pamiętam, powinna podać numer pod jakim jest zarejestorwana
    do vat. Może być UE albo lokalny, "krajowy", ale jakiś na fakturze
    powinien się znaleźć :)

    pzdr

  • 20. Data: 2009-07-13 13:24:02
    Od: mati <k...@g...com>

    > O ile dobrze pamiętam, powinna podać numer pod jakim jest zarejestorwana
    > do vat. Może być UE albo lokalny, "krajowy", ale jakiś na fakturze
    > powinien się znaleźć :)
    >
    > pzdr

    Patrz tytuł posta: nie jest vatowcem ;) a dostałam numer "tax income"
    i ten sam znalazłam na stronie cro.ie, więc raczej wszystko gra :)