eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFirma w upadłości i problemy z US. Może ktoś mi coś poradzi. › Re: Firma w upadłości i problemy z US. Może ktoś mi coś poradzi.
    From: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Firma w upadłości i problemy z US. Może ktoś mi coś poradzi.
    Date: 26 Feb 2005 08:47:40 +0100

    Użytkownik Samotnik napisał:
    > <z...@p...onet.pl> napisal(a):

    Jeśli sąd wydał już postanowienie o ogłoszeniu upadłości spółki to mają
    zastosowanie przepisy ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Znajdź,
    poczytaj, będziesz mądrzejszy.
    Zobacz w postanowieniu sądu czy upadłość obejmuje likwidację majątku
    upadłego, czy też jest opcja przeprowadzenia układu.

    > Występuje się o nakaz zapłaty. Zrob to jak najprędzej.

    > Da Ci nakaz zapłaty. Z tym do komornika (chociaż jeśli firma jest w
    > upadłości, to może od razu do syndyka?).

    W postępowaniu upadłościowym wszystkie egzekucje komornicze są z mocy
    prawa zawieszone. Występowanie o nakaz zapłaty będzie parą w gwizdek.

    > Modlić się, zawracać tyłek syndykowi...

    Nic to nie da. Syndyk zaspokaja wierzycieli upadłego ściśle wg przepisów
    prawa upadłościowego. Generalnie są cztery kategorie wierzytelności.
    Zobowiązania wobec pracowników są w kategorii pierwszej, wobec dostawców
    generalnie w trzeciej. W postanowieniu sądu o ogłoszeniu upadłości
    wskazany jest termin do kiedy należy zgłosić swoją wierzytelność w
    postępowaniu upadłościowym. Po upływie tego terminu syndyk sporządza
    listę wierzytelności, potem jest czas na jej oprotestowanie. Jak już
    lista jest prawomocna to syndyk zaczyna zaspokajać począwszy od
    kategorii pierwszej, jak zaspokoi całą pierwszą to idzie do drugiej itd.
    W którymś momencie kończą mu się pieniądze i ta kategoria, na której się
    zatrzyma jest zaspokajana częściowo (wszyscy wierzyciele z tej kategorii
    są zaspokajani w takim samym procencie).
    Na koniec postępowania syndyk przesyła do wierzycieli postanowienie o
    zakończeniu postępowania, które jest podstawą do wpisania
    "przepadniętej" części wierzytelności w KUP.

    To tak w wielkim skrócie i uproszczeniu.
    Generalnie polecam lekturę prawa upadłościowego.

    pzdr

    Tomek

    Smiechu warte... >>> http://link.interia.pl/f185a