eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Subject: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów
    różnych typów.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Fri, 11 Mar 2016 16:31:10 +0100

    W dniu 2016-03-10 o 20:32, Adam pisze:

    > Wątpliwości: rozliczanie faktur z freelancer . com (australijski serwis
    pośredniczący w zleceniach pomiędzy klientem, a wykonawcą).

    > 1. Dostaję zlecenie (np. napisanie małego skryptu PHP czy pozyskanie danych z WWW)
    od klienta z Australii np. za 50 AUD. Wykonuję pracę, klient wpłaca kasę, serwis
    pozwala wypłacić kasę w PLN na konto firmowe.

    > a) czy fakturę wystawiam na 50 AUD bez VAT (eksport usług?)
    > - czy na fakturze ma być VAT 0 czy np. czy w ogóle brak kolumny ?
    > - jaki typ transakcji (jeśli ktoś życzliwy ma Małą Księgowość RP) "poza
    terytorium kraju" to dobry wybór?

    Eksport usług to już znikł z ustawy dość dawno temu,
    faktura bez VAT - nie podlega VAT, nie mam Malej Księgowości, ta
    pasuje, ale może są inne

    > b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z
    poprzedniego dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).

    A po co faktura wewnętrzna akurat do tego?

    > c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy
    przychód / nie, jeśli nie chcę)?

    Zawsze musisz.

    > d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

    O imieninach Krystyny 13 marca? :-)

    > 2. Freelancer pobiera prowizję w wysokości 10% od kwoty zlecenia. Wystawia swoje
    faktury jest na nich mój numer VAT UE. Kwota jest (w przypadku punktu 1) 5 AUD.

    > a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
    > roboczego.
    >
    > b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    > odliczam.

    Tak.

    > 3. Co, jeśli klientem będzie:
    >
    > a) klient z PL
    > - kwota zlecenia np. 123 to brutto? I mam od niej odliczyć 23% VAT?
    > czyli wystawić na 100 netto?
    >
    > b) klient z UE (bez VAT UE)
    >
    > - czy jest tak samo jak w PL?
    > - księguję (w Małej Księgowości RP) jako "wewnątrzwspólnotową",
    > "poza terytorium kraju" czy "art 100" ?
    > - w formularzu VAT-UE chyba nie muszę tej transakcji dodawać?
    >
    > c) klient z UE z VAT-UE (sprawdzany w VIES)
    >
    > - nie dodaję VATu, na fakturze piszę o reverse charge,
> [...]

    a) Jak jesteś VATowcem, to nie ma dla Ciebie czegoś takiego w zasadzie
    jak kwota brutto przy omawianiu zleceń. Jest netto i rozliczenie VAT.

    b) i c) - a co to jest "księguję jako art 100"?
    Art 100 jest od deklaracji (czy informacji) a nie definiuje typu transakcji
    wszystko będzie na VAT-UE

    > 4 Freelancer ma różne płatne usługi dodatkowe, które rozlicza od razu w PLN
    > a) przykładowo zrobienie testu/egzaminu umiejętności np. SQL
    > kosztuje 20 PLN
    >
    > na fakturze nie ma informacji o wysokości VAT
    >
    > - czy takie faktury mogę też księgować (czy lepiej dać sobie spokój i nie
    > kombinować) podobnie jak w punkcie 2.
    >
    > - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

    Można księgować, z rozliczeniem VAT

    > Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?
    >
    > Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

    To pewnie nie koniec pytań.