eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 11 Mar 2016 15:01:04 -0800 (PST)
    Subject: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów
    różnych typów.
    From: Adam <a...@g...com>

    witam

    Dziękuję, za odpowiedzi i cierpliwość :)
    Zdaję sobie sprawę, że moje pytania mogą być dość naiwne, ale
    myślę, że mogą zainteresować dużą grupę osób.

    > Ale do wyliczenia różnic to wystarczy. Ksiegowałeś 100 dolarów po 3 zł
    > (po kursie średnim nbp z poprzedniego roboczego) i to daje 300 zł a
    > przelano 270zł.
    > Czegoś tu nie rozumiem: "wyśle" to chyba przelewem, ale piszesz, że
    > gdybym dostał przelew? To co przysyłają Ci z Australii złotówki w kopercie?

    Klient (z dowolnego miejsca na świecie) płaci im w walucie w jakiej jest zlecenie
    (zwykle w walucie narodowej lub w USD). Kasę oni deponują u siebie. Po zrobieniu
    zlecenia przypisują mi ją na koncie (wirtualnie w serwisie) w walucie oryginalnej
    czyli powiedzmy te 100 AUD.
    W chwili wykazania chęci wypłaty przeliczyli AUD na złotówki (najprawdopodobniej,
    może pokazywali tylko orientacyjnie) bo nie wiem bo jeszcze przelewu nie dostałem
    (pierwszy przelew w serwisie jest o 15 dni opóźniony specjalnie, aby zapobiegać
    praniu kasy.)

    Więc jak przyjdą złotówki bez przewalutowania w banku (i bez tytułu jakiegoś że to 50
    AUD było) to jedyny "kwit" jaki to był kurs to zrzut ekranu od nich z serwisu (czy
    takie coś wystarczy?).

    Być może kasa przyjdzie w AUD i wtedy się dopiero zdziwię (barbarzyńskim kursem) ;)

    Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

    Dodatkowo przez prowizję, "egzaminy" i inne drobne opłaty kasy będzie mniej wypłacone
    niż nawet cena netto zlecenia, więc trudniej "kurs wyliczyć" czy też urzędnikowi
    udowodnić jaki był :)

    > Tak Ci się wydaje. To jest kwota netto.
    > I od tych 135 zł rozliczasz VAT.
    > 12zł prowizji to jest zwykły koszt, też go rozliczasz od strony VAT.

    Masz rację. Czyli jak klient z poza UE lub VAT UE to i tak VAT wyjdzie na zero.
    bo będzie przykładowo 100 AUD ~= 300 PLN i doliczę 23%, ale że tu sprzedaż poza unią
    więc VAT się wyzeruje.

    Z prowizją będzie art.28b i znów doliczę vat i później odejmę go więc się zeruję.

    Jedynie widzę problem jak UE (bez VAT UE) lub PLN. Wtedy jak rozumiem, że
    zlecenie było za 100 PLN ja dostałem 85 PLN (minimalna prowizja 15 PLN)
    to muszę do tych 100 PLN (netto?) doliczyć VAT i odprowadzić 23 PLN ?

    A prowizja 15 PLN będzie jako art.28b więc płatnik Australijski i VAT się wyzeruję.

    Czy dobrze mi się wydaję?

    Na razie oczywiście najbardziej mnie interesuje podatnik z poza unii.

    Bardzo dziękuję za poświęcony czas.