eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Subject: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów
    różnych typów.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Sat, 12 Mar 2016 09:22:44 +0100

    W dniu 2016-03-12 o 00:01, Adam pisze:

    > Klient (z dowolnego miejsca na świecie) płaci im w walucie w jakiej jest zlecenie
    (zwykle w walucie narodowej lub w USD). Kasę oni deponują u siebie. Po zrobieniu
    zlecenia przypisują mi ją na koncie (wirtualnie w serwisie) w walucie oryginalnej
    czyli powiedzmy te 100 AUD.
    > W chwili wykazania chęci wypłaty przeliczyli AUD na złotówki (najprawdopodobniej,
    może pokazywali tylko orientacyjnie) bo nie wiem bo jeszcze przelewu nie dostałem
    (pierwszy przelew w serwisie jest o 15 dni opóźniony specjalnie, aby zapobiegać
    praniu kasy.)

    > Więc jak przyjdą złotówki bez przewalutowania w banku (i bez tytułu jakiegoś że to
    50 AUD było) to jedyny "kwit" jaki to był kurs to zrzut ekranu od nich z serwisu (czy
    takie coś wystarczy?).

    Jeśli tylko możesz przyporządkować przelew do faktury, to wystarczy.
    Kiedyś dawno temu nie dawali nawet komunikatu swift jak był przelew
    tylko był wpływ od razu na konto w PLN po przewalutowaniu
    i nie było wiadomo po jakim kursie i ile i za co potrącili

    > Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

    Liczenie takie samo. Gorzej jest jak zaprowadzisz rachunek walutowy
    i zaczniesz liczyć różnice w walucie z zachowaniem fifo.

    > Jedynie widzę problem jak UE (bez VAT UE) lub PLN. Wtedy jak rozumiem, że
    > zlecenie było za 100 PLN ja dostałem 85 PLN (minimalna prowizja 15 PLN)
    > to muszę do tych 100 PLN (netto?) doliczyć VAT i odprowadzić 23 PLN ?
    >
    > A prowizja 15 PLN będzie jako art.28b więc płatnik Australijski i VAT się wyzeruję.
    >
    > Czy dobrze mi się wydaję?

    Ja bym tak zrobił.
    I nawet raz czy dwa zrobiłem, ale u mnie to incydentalne, więc się
    specjalnie
    nie zastanawiałem czy jest zgodnie z przepisami.
    Ale jeśli akurat z tego żyjesz i wpłaty takie będziesz miał na codzien
    to warto podrążyć. Podpowiem po raz drugi: kto umie czytać ustawę ten ma
    najniższe stawki.